همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

علت تورم زير بغل در دوران بارداري چيست؟

تورم زير

بغل در دوران بارداري معمولا جاي نگراني ندارد. اين توده ها در واقع بخشي از بافت سينه هستند. با اين حال ممكن است شير مادر درون توده جمع شده و باعث بروز درد يا حتي عفونت شود. در هر صورت بايد به پزشك مراجعه كنيد.

تورم زير بغل در دوران بارداري
دكتر پماد مدي هاني زخم| سرويس مادر و كودك - بدن زن در دوران بارداري دچار تغييرات زيادي مي‌شود. يكي از اين تغييرات، بروز توده و تورم در زير بغل است. در حالي كه بروز توده زير بغل مي‌تواند نشانه‌اي از سرطان باشد، اما اگر اين توده در هر دو طرف بدن ايجاد شود، به خصوص در دوران بارداري يا شيردهي، احتمالا نشانه سرطان نيست. در اين مقاله با علت بروز تورم زير بغل در دوران بارداري بيشتر آشنا خواهيم شد.

علت بروز تورم زير بغل در دوران بارداري

بافت پستان در حقيقت مي‌تواند فراتر از آنچه كه به آن پستان مي‌گوييم، گسترش يابد. در برخي موارد، توده‌اي غيرعادي از بافت ژل دبريد سينه در زير بغل يا «دُم اسپنس» ايجاد مي‌شود. به اين بافت، هايپرآدنيا يا «وجود بافت اضافه پستان، بدون نوك پستان» گفته مي‌شود.
در اواخر دوران بارداري، در حالي كه سينه‌ها براي شيردهي آماده مي‌شوند، اين بافت، غدد شيري را تشكيل داده و بزرگ شده كه در نتيجه منجر به تورم در زير بغل مي‌شود.

پس از زايمان، چه اتفاقي براي توده‌هاي زير بغل مي‌افتد؟

معمولا اين توده‌ها پس از زايمان و پس از پايان شيردهي از بين مي‌روند.

نحوه تشخيص سرطاني بودن بافت اضافه پستان

به طور كلي بايد با مشاهده هر گونه توده و برآمدگي در سينه خود حتما هيدروتك به پزشك مراجعه كنيد. برخي از علائم يك توده سرطاني عبارتند از:
  • بروز توده‌اي سفت، سخت و بهم پيوسته
  • عدم حركت و جا‌به‌جايي توده
اگر توده نرم بوده و به راحتي ديده شود و روي هر دو سينه ايجاد شده باشد، به احتمال زياد سرطاني نيست. با اين وجود، باز هم به پزشك مراجعه كنيد.

زمان مراجعه به پزشك

وجود اين توده‌ها در زير بغل هيچ مشكلي براي شيردهي ايجاد نمي‌كند. در موارد نادر، ممكن است بر روي توده، يك نوك پستان ايجاد شده و از آن شير ترشح شود. در غير اين صورت، ممكن است شير، درون توده جمع شده و از آنجايي كه راهي براي خروج ندارد، باعث بروز خريد پانسمان تندروت درد يا حتي عفونت شود. در اين شرايط حتما به پزشك مراجعه كنيد.
تورم زير بغل در دوران بارداري

كلام آخر

احتمالا مشاهده توده‌اي به اندازه نخود در زير بغل در دوران بارداري مي‌تواند باعث نگراني شما شود. اما معمولا اين توده‌ها هيچ جاي نگراني ندارند و در واقع بخشي از بافت سينه هستند.
پيشنهاد مي‌كنيم مطالب كيست سينه و بارداري و علائم اوليه و نشانه‌هاي پانسمان نقره هارتمن سرطان سينه را نيز در سايت دكتر زخمبخوانيد. لطفا نظرات و پرسش‌هاي خود را درباره اين مقاله با ما و ديگر مخاطبان دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد.
برگرفته از: lifewithgremlins.com

تظرات ارسال شده