همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
احتياط كنيد! يك قدم تا فرسودگي شغلي فاصله داريد

كارگر و روابط بين كارگر وكارفرما مي‌تواند منجر به فرسودگي شغلي شود.

به گزارش : «كارايي و اثربخشي يك سازمان، به كارايي و اثربخشي نيروي‌انساني آن سازمان بستگي دارد. فرسودگي شغلي اين كارايي و اثربخشي را مختل مي‌كند.» جمله‌اي تكراري، كه اغلب مقالات و گزارش‌هاي مرتبط با بهره‌وري شغلي و بهبود كيفيت‌كاري با آن شروع مي‌شود. بياييد كمي خودماني‌تر به موضوع نگاه كنيم. روزانه چقدر در معرض فشارها و استرس‌هاي محيط كار قرار مي‌گيريم و چقدر در ارتباط با اين فشارها با همكاران‌مان صحبت مي‌كنيم؟ چند نفر از ما وقتي از محل كار به خانه برمي‌گرديم، انرژي و انگيزه لازم براي انجام كارهاي ديگر را داريم؟ اين پديده چيست و چگونه مي‌توانيد برآن غلبه كنيد؟

فرسودگي يا بيماري؟!

پس از سالها شنيدن تجربه‌هاي مردم در ارتباط با عواقب جسمي و رواني فرسودگي‌هاي شغلي، تلاش براي شناسايي بيماري پوستي دلايل اين پديده وشناسايي راههاي پيشگيري از آن درحال انجام است.در ماه مي سال ۲۰۱۹ ، سازمان بهداشت جهاني (WHO) رسما فرسودگي را به عنوان «پديده شغلي» به رسميت شناخت. به‌تازگي هم ، موسسه Gallup ، ۷۵۰۰ كارگر تمام وقت را مورد مطالعه قرار داد كه ۲۳٪آنها در «حالت فرسودگي شغلي» قرار داشتند و حدود ۴۴٪ آنها، "گاهي" وارد حالت فرسودگي مي‌شوند.

اگرچه سازمان بهداشت جهاني، هنوز فرسودگي را به عنوان يك «بيماري پزشكي» تشخيص نمي‌دهد، اما برخي محققان آن را «يك بيماري شغلي» مي‌نامند. دليل اين امر نه تنها به تعداد زياد افراد مبتلا در سراسر جهان وابستگي دارد، بلكه به دليل اهميت آن، بر رفاه و كيفيت زندگي نيز تأثيرگذار است.

چندشغل استرس‌زا

به گفته محققان، بعضي از مشاغل كه بيشتر در معرض فرسودگي شغلي قرار دارند با حرفه‌هايي مرتبط هستند كه با استرس زيادي مواجه مي‌شوند. كارگران و كاركنان شاغل در مراكز خدمات درماني ، مددكاران اجتماعي، پليس، معلمان و آموزشگران و ارائه‌كنندگان خدمات به مشتريان از جمله اين مشاغل هستند. ساير گروه‌هايي كه ميزان فرسودگي پماد مدي هاني بالايي را تجربه مي‌كنند، وكلا و دانشگاهيان هستند.

فرسودگي شغلي چيست ؟

«كات هونسل» توضيح مي‌دهد: «به طور خلاصه ، فرسودگي شغلي يك سندرم مزمن ناشي از استرس‌هاي محل كار است كه با موفقيت مديريت نشده است. هونسل، بنيانگذار everyday people، سازماني (مستقر در انگلستان) است كه علاوه بر فعاليت‌هايي در حوزه رفاه اجتماعي به آموزش كمك‌هاي اوليه سلامت روان مشغول است. احساس كمبود انرژي ، افزايش فاصله ذهني از شغل يا احساسات منفي/ بدبينانه مربوط به شغل( از جمله كاهش باور به اين كه فرد قادر به انجام كار و توليد نتايج خوب است)، از جمله نشانه‌هاي فرسودگي شغلي است. تجربه استرس‌هاي متعدد شغلي و يا انباشت آنها براي مدت طولاني، مي‌تواند كار را، براي فرد خالي از معنا كند و فرسودگي ذهني، عاطفي يا جسمي را به همراه آورد.»

چرا فرسودگي رخ مي‌دهد؟

فشار مداوم براي دستيابي به فرصت‌ها بر استرس شخص مي‌افزايد. اين امر باعث مي شود كه احتمال بيشتري براي رسيدن به مرحله فرسودگي داشته باشيد. فشار زياد كار، استرس مالي، رسمي يا پيماني بودن پانسمان نقره هارتمن كارگر و روابط بين كارگر و كارفرما مي‌تواند منجر به فرسودگي شغلي شود.

فرسودگي شغلي مي‌تواند به روش‌هاي مختلف بر كيفيت زندگي افراد تأثير بگذارد. اين پديده مي‌تواند به سلامت جسمي و رواني آسيب بزند و همچنين احساس انزوا را براي فرد به ارمغان آورد. همچنين مي‌تواند به بروز بيماري آندونيا كمك كند، كه باعث از بين رفتن لذت در فعاليت‌هايي مي‌شود كه قبلاً لذت بخش بوده‌اند.

تجربياتتان را به اشتراك بگذاريد

براي مديريت فرسودگي شغلي و سرانجام غلبه بر آن ، اولين قدم تشخيص اين مسئله است كه شما واقعا اين بيماري را تجربه كرده‌ايد يا خير!

به دليل شباهت آن با برخي ديگر از بيماري‌هاي رواني، تشخيص درست اين پديده لازم است. محققان مي‌گويند يكي از راه‌هاي بررسي مشكل در تشخيص درست بيماري، به اشتراك گذاشتن تجربيات خود با ديگران است. آنها معتقدند از طريق صحبت با دوستان و همكاران مي‌توان فهميد كه كرختي و افسردگي كه با آن درگير شده‌ايد، تجربه‌ مشترك شغلي است يا ريشه در عوامل ديگري دارد.

زماني را به خودتان اختصاص دهيد

قدم قيمت پانسمان نوين بعدي در مقابله با فرسودگي شغلي، اختصاص زمان بيشتر براي خودتان است. اگر به طور مرتب براي انجام كارهاي لذت بخش وقت بگذاريد تا حدي به مقابله با فرسودگي شغلي كمك كرده‌ايد.

براي شروع، بهتر است پس از فراغت از كار، زماني را با خودتان خلوت كنيد و يا به كارها و تفريحاتي كه از آنها لذت مي‌بريد، بپردازيد. اگر پايتان شكسته باشد، قطعا انتظار نداريد بدون استراحت و بهبودي كامل، بدويد. تا زماني كه قدرت بدني موردنياز خود را ايجاد نكنيد، نمي‌توانيد به روال عادي زندگي برگرديد. بنابراين تلاش كنيد تا جايي كه مي‌توانيد از زندگي روزمره رها شويد.

مبارزه با فرسودگي شغلي، مسوليت فردي نيست

اگرچه همه بايد سعي كنند در زندگي كاري خود متعهد و مسوليت‌پذير باشند، اما بايد ياد بگيريم وقتي كه بارِ كار زياد مي‌شود، «نه» بگوييم و در صورت نياز كمك بخواهيم. ضمن اينكه بايد بدانيم، مسئوليت پيشگيري و غلبه بر فرسودگي شغلي تنها بر عهده فرد نيست. در عين حال كه افراد بايد از مكانيسم‌هايي براي مبارزه با فرسودگي شغلي استفاده كنند، اما نبايد از ياد برد ژل دبريد كه ريشه اصلي اين فرسودگي‌ها و بي‌انگيزگي‌ها، فشارها و روابط درون و بيرون سازمان‌ها و شركت‌هاست. سازمان ها بايد سيستم‌هايي را ايجاد كنند كه به بهبود كيفيت زندگي شغلي و شخصي كارگران و كاركنان كمك كند. تدوين يك استراتژي براي سلامت جسم و ذهن كارگران از جمله اين اقدامات است.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده