همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ورزش زياد به‌سلامتي آسيب مي‌زند

منجر به كاهش كنترل شناختي شده و ممكن است به ايجاد سندرم فرسودگي منجر شود.

به گزارش به نقل از سيناپرس ورزش براي سلامتي مفيد است اما از قديم گفته‌اند در هر چيز بايد اعتدال را رعايت كرد و اين موضوع درباره فعاليت بدني نيز صادق بوده و پژوهشگران در مطالعات جديد خود دريافته‌اند كه فعاليت بدني اضافي مي‌تواند براي ورزشكاران و به‌خصوص افراد غيرحرفه‌اي مضر باشد.

اين پانسمان اكتي كوت تأثيرات منفي همچنين با خستگي عمده و كاهش عملكرد همراه است. يافته‌هاي محققان نشان مي‌دهد كه فشار بدني زياد مي‌تواند به ظرفيت مغز و به‌ويژه حوزه كنترل شناختي؛ آسيب برساند.

در اين مطالعات، تيمي از پژوهشگران موسسه تحقيقاتي اينسرن در فرانسه به سرپرستي ماتياس پسيگليون (Mathias Pessiglione) به مطالعه و شناسايي علل پديده‌اي شايع در ورزشكاران برتر، معروف به سندرم تمرين بيش از حد (overtraining syndrome) هستند.

اين سندرم معمولاً با كاهش عملكرد ورزشي و خستگي شديد همراه نحوه پانسمان هارتمن است. به گفته محققان، ورزشكاراني كه از اين سندرم رنج مي‌برند ممكن است وسوسه شوند از مواد دوپينگي و محصولاتي كه احتمالاً عملكردشان را افزايش داده و انرژي آن‌ها را بازيابي كنند، استفاده كرده و فرضيه اوليه محققان بر اين اساس شكل گرفت كه خستگي ناشي از ورزش بيش‌ازحد، همان چيزي است كه در اثر تلاش‌هاي ذهني و رواني ايجاد مي‌شود.

براي بررسي اين فرضيه، پژوهشگران به مدت 9 هفته، 37 ورزشكار را تحت بررسي قراردادند. اين ورزشكاران به دو گروه تقسيم‌شده و گروه نخست تحت تمرينات معمولي و عادي قرارگرفته و گروه دوم تمريناتي مداوم با 40 درصد فشار بيشتر را تجربه كردند.

به‌اين‌ترتيب، محصولات زخم بستر محققان توانستند شباهت‌هايي بين تمرينات بدني بيش‌ازحد و كار ذهني بيش‌ازحد را كه منجر به تحليل عملكرد مغز مي‌شود، شناسايي دهند.

يافته‌هاي به‌دست‌آمده نشان مي‌دهد كه فعاليت بدني بيش‌ازحد، منجر به كاهش فعاليت قشر پيشاني و جانبي مغز مي‌شود كه يك منطقه مهم براي كنترل شناختي به شمار مي‌رود. اين فرايند، مشابه آنچه در طول تلاش ذهني مشاهده مي‌شود بوده و تأثيري مشابه بر عملكرد افراد داشت.

اين كاهش در فعاليت مغز، با تصميم‌گيري بدون فكر همراه بود كه در آن عفونت بدن رضايت كوتاه‌مدت به نسبت اهداف بلندمدت در اولويت قرار مي‌گيرد. براي نمونه در مورد ورزشكاراني كه فشار بيشتري را تحمل مي‌كردند، اين فشار مي‌تواند منجر به تصميم‌گيري آن‌ها مبني بر متوقف كردن ورزش، درست در ميانه آن و يا ترك مسابقه شود. دليل اين موضوع نيز تلاش غيرارادي آن‌ها براي اين منظور است تا بتواند دردي را كه در هنگام انجام اعمال بدني احساس مي‌كنند، پايان دهند.

محققان معتقدند كه خستگي و كاهش كنترل شناختي نيز ممكن است نخستين مرحله از ايجاد «سندرم فرسودگي» باشد كه عملكرد بسياري از افراد را در بخش‌هاي مختلف حرفه‌اي تحت تأثير قرار مي‌دهد. پژوهشگران توصيه مي‌كنند براي داشتن ذهن و بدني سالم، ورزش را به‌طور هارتمن معتدل انجام داده و از فشار آوردن بيش‌ازحد به خود، اجتناب كنيد.

شرح كامل اين پژوهش و يافته‌هاي به‌دست‌آمده از آن در آخرين شماره مجله تخصصي Current Biology منتشرشده و در اختيار پژوهشگران قرار دارد.



منبع

تظرات ارسال شده