همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

فوايد سلامتي ارزن شامل توانايي آن براي محافظت از قلب، جلوگيري از ديابت، بهبود سيستم گوارش، كاهش خطر ابتلا به سرطان، سم زدايي بدن، تقويت تنفس، افزايش سيستم ايمني بدن، افزايش سطح انرژي و بهبود سلامت عضلاني و عصبي مي باشد.

 ارزن

ارزن چيست؟

ارزن ممكن است رايج ترين نوع محصول دانه اي نباشد كه شما انتظار داريد روي ميز غذاي شما يافت شود، اما در واقع، اين گروه متنوع از گياهان با دانه هاي كوچك در سراسر جهان، براي خوراك دام و مصرف انسان، كشت مي شود. اين محصول به طور عمده در كشورهاي در حال توسعه رشد مي كند، اما فصل رشد سريع و توانايي رشد آن در محيط هاي نسبتا خشك و باير، ارزن را تبديل به محصولي ايده آل براي بسياري از كشورها كرده است.

اگر چه گونه هاي مختلف ارزن در سراسر جهان وجود دارند، رايج ترين نوع آن Pennisetum glaucumاست كه به ارزن مرواريد معروف است. از لحاظ تاريخي، ارزن احتمالا در آفريقا منشاء يافته است، اما ۱۰۰۰۰ سال پيش در آسيا و خاورميانه گسترش يافت. قابليت اطمينان آن براي زنده ماندن در شرايط سخت، ارزن را به محصولي عالي تبديل كرده است و به همين دليل امروزه هنوز هم ترجيح داده مي شود.
اين گياهان كوچك دانه اي عمدتا در هند توليد مي شوند كه هر سال بيش از ۸ ميليون تن ارزن كشت مي شود و پس از آن بيشتر در آفريقا و چين توليد ميشود. ارزن مي تواند به عنوان يك غله سنتي استفاده شود، همچنين مي تواند در فرني، ميان وعده پانسمان phmb ها و انواع نان ها مورد استفاده قرار گيرد، زيرا مانند غلات ديگر نشاسته بسيار زيادي دارد. ارزن منبع بسيار خوبي از مواد مغذي، ويتامين ها، مواد معدني و تركيبات ارگانيك است كه مي تواند به طور قابل توجهي باعث افزايش سلامتي انسان ها شود.
در سال هاي اخير توجه بيشتري به اين مسئله مي شود، زيرا بيماري سلياك به نظر مي رسد به يك وضعيت بزرگ و شناخته شده تبديل شده است. ارزن فاقد گلوتن است، بنابراين قربانيان سلياك مي توانند به جاي گندم به عنوان منبع غلات، به ارزن روي آورند. از نظر مواد غذايي اصلي كه به عنوان ساده ترين و ارزشمندترين مكمل ها در رژيم هاي غذايي سراسر جهان ستايش شده اند، ارزن بيشترين انرژي و همچنين بيشترين چربي و ويتامين هاي B را تامين مي كند.

فوايد سلامتي ارزن

فوايد سلامتي ارزن

ارزن به دليل محتواي منحصر به فرد آن از مواد مغذي، از جمله ميزان نشاسته قابل توجه، ويتامين B، كلسيم، آهن، پتاسيم، روي، منيزيم و چربي ها مهم است. علاوه بر اين، سطوح قابل توجه پروتئين و فيبر نيز در ارزن وجود دارند، كه فوايد اين دانه مهم را حتي بيشتر نيز مي كند!

ارزن غني از مواد مغذي، ويتامين ها و مواد معدني است كه از مزاياي بسياري برخوردار است. بياييد نگاهي به فوايد ارزن بياندازيم:

محافظت لوهمن روشه از قلب

اگر ميخواهيد از قلب خود محافظت كنيد، ارزن يكي از بهترين دانه هاي ممكن براي اضافه كردن به رژيم غذايي شما است. ارزن منبعي غني از منيزيم است كه ماده معدني مهم براي كاهش فشار خون و خطر حمله قلبي يا سكته مغزي، به ويژه در مورد آترواسكلروز است.
ارزن منبعي عالي از پتاسيم است كه با عمل به عنوان يك وازوديلاتور فشار خون را پايين نگه ميدارد. كاهش فشار خون و بهينه سازي سيستم گردش خون شما يكي از بهترين راه هاي محافظت از سلامت قلب و عروق شماست. علاوه بر اين، ليگنين گياهي موجود در ارزن با ميكرو فلور در سيستم گوارش ما ميتواند به ليگنين حيواني تبديل شده و معلوم شده است كه اين ليگنين حيواني فرد را در برابر برخي از بيماري هاي مزمن مانند سرطان و بيماري هاي قلبي محافظت مي كند.

كنترل سطح كلسترول

كنترل سطح كلسترول

ميزان كلسترول با سلامت قلب رابطه بسيار نزديكي دارد، بنابراين سطح بالاي فيبر در ارزن روشي ايده آل براي پايين آوردن سطح كلسترول است. وجود فيبر در رژيم غذايي “كلسترول بد” (LDL) خطرناك را از بدن حذف مي كند در حالي كه اثرات “كلسترول خوب” (HDL) را افزايش ميدهد.

پيشگيري از ديابت

ديابت بيماري اي است كه ميليون ها نفر از مردم را در سراسر جهان تحت تاثير قرار مي دهد. ارزن سوپرازورب c در بسياري از كشورها (كه ديابت كمتر يافت مي شود) يك غذاي سالم به شمار ميرود. شايد يكي از اثرات ارزن كه احتمال ابتلا به ديابت نوع ۲ را كاهش ميدهد، به دليل سطح قابل توجه منيزيم موجود در اين دانه خاص باشد. منيزيم يكي از مواد معدني مهم براي افزايش كارايي انسولين و گيرنده هاي گلوكز در بدن محسوب مي شود، بنابراين از اين بيماري جلوگيري مي شود. در جمعيتي كه شامل رژيم غذايي غني از منيزيم بودند، كاهش ۳۰ درصدي در ديابت مشاهده شد.

كمك به هضم غذا

به عنوان غذاي غني از فيبر، ارزن مي تواند به حركت سيستم دستگاه گوارش شما و از بين بردن مشكلاتي مانند يبوست، گاز اضافي، التهاب و گرفتگي كمك كند. با تنظيم فرايند گوارش، حفظ مواد مغذي شما بهبود مي يابد و شانس شما براي شرايط جدي تر گوارش مانند زخم معده يا سرطان روده بزرگ كاهش مي يابد. هضم منظم و دفع مواد زائد نيز به بهبود سلامت كليه، كبد و سيستم ايمني بدن كمك مي كند، چرا كه اين اندام ها رابطه نزديكي با فعاليت هاي متابوليكي بدن دارند.

پيشگيري از سرطان

پيشگيري از سرطان

تحقيقات اخير نشان داده است كه يكي از بهترين و ساده ترين راه براي جلوگيري از شروع سرطان پستان در زنان فيبر است. در حقيقت، جراحي پوست زنان مي توانند بيش از ۵۰ درصد شانس ابتلا به سرطان سينه خود را با خوردن بيش از ۳۰ گرم فيبر در روز كاهش دهند. با توجه به اينكه سرطان سينه يكي از رايج ترين و مرگبار ترين انواع سرطان است، اين توصيه اي است كه هر زن بايد در نظر بگيرد!

پاكسازي بدن

بسياري از آنتي اكسيدان ها در ارزن مي توانند سموم بدن شما را پاكسازي كنند. كوورستين، كوركومين، اسيد الاجيك و ساير كاتچين هاي مفيد ديگر مي توانند به رهايي بدن شما از هر گونه عوامل خارجي و سموم از طريق بهبود دفع مناسب و خنثي سازي فعاليت آنزيمي در اين اندام كمك كنند.

پيشگيري از آسم

تحقيقات نشان مي دهند كه ارزن مي تواند به طور قابل توجهي كيفيت زندگي افراد مبتلا به آسم را از دوران كودكي بهبود بخشد و همچنين در وهله اول مي تواند از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كند. اگر چه برخي از شواهد بحث برانگيز است، نشان داده شده است كه كاهش قابل توجهي در خس خس سينه و حملات آسم (بيش از ۱۵٪) در كودكاني كه مقدار زيادي از غلاتي مانند ارزن مصرف ميكنند، ديده ميشود. با اين حال، همانطور كه گندم يك آلرژن شايع در ارتباط با آسم و خس خس سينه مي باشد، ارزن همان اجزا را ندارد و از اين رو اين اثر منفي را نخواهد داشت.

ارزن

رعايت سوپرازورب اچ احتياط

با توجه به تنش هاي جديد در بدن ما، به ويژه در سيستم غددي ما، كار اضافي مورد نياز براي هضم و پردازش ارزن ممكن است تخريب كننده باشد. قبل از ايجاد تغيير عمده به رژيم غذايي با ارزن زياد، با پزشك خود درباره سلامتي غده تيروئيد و ساير غدد خود صحبت كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده