همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با انواع و اقسام گياه‌خواري آشنا شويد؛ آنها چه چيزهايي مي‌خورند؟

يكي از سبك‌ زندگي‌هاي پر طرفدار امروز است. ممكن است عسل و پنير بخورند و گياه‌خوار باشند، يا تخم‌مرغ بخورند و باز گياه‌خوار باشند.

به گزارش : گياه‌خواري يكي از سبك‌ زندگي‌هاي پر طرفدار امروز است. ممكن است عسل و پنير بخورند و گياه‌خوار باشند، يا تخم‌مرغ بخورند و باز گياه‌خوار باشند. خيلي از بيماري‌ها هستند كه وقتي گوشت قرمز و لبنيات نمي‌خورند به طرز معجزه‌آسايي درمان مي‌شوند. پس مثل قبل‌ترها كه مي‌گفتند با كلاس‌ها گياه‌خوار مي‌شوند به اين سبك زندگي نگاه نكنيم. شايد خيلي مرز روشني از انواع گياه‌خواري وجود نداشته باشد، اما ما سعي داريم يك دسته‌بندي كلي ارائه ‌كنيم.

گياه‌خواري‌ چيست؟

يك گياهخوار مدرن از بافت حيوانات نمي‌خورد، در عوض محصولاتي را مصرف مي‌كند كه توسط حيوانات مانند لبنيات و تخم‌مرغ توليد شده است. به اين گروه از گياه‌خواران Ovo-lacto vegetarianism يا خريد قطره فروزومال همان گياخواران تخم مرغ و شيرخوار گفته مي‌شود. بعضي از گياه‌خواران محصولاتي كه ژلاتين دارد را استفاده نمي‌كنند چون ژلاتين از بدن يك حيوان مرده گرفته مي‌شود.

انواع مختلفي از گياه‌خواران با توجه به افكارشان وجود دارند:

۱. لاكتو گياهخواري(lacto-vegetarian): اين گروه از گياه‌خواران لبنيات مصرف مي‌كنند اما تخم مرغ نمي‌خورند. بنابراين رژيم غذايي آنها كمي محدودتر از رژيم گياهخواري تخم و لاكتو است كه هم تخم مرغ و هم لبنيات مصرف مي كند. گياهخواران لاكتو همچنين سس مايونز، برخي از كوكي ها يا كيك، و محصولات با تخم مرغ نمي‌خورند.

۲. تخم گياه‌خواري(Ovo vegetarian): اين نوع گياهخواران لبنيات را از رژيم غذايي خود حذف مي‌كنند، اما تخم مرغ مي‌خورند. به علاوه تخم گياه‌خواران محصولاتي با پروتئين شير يا لاكتوز مصرف نمي‌كنند، و شما آنها را در حال خريد ماست گوسفندي يا پنير نمي‌بينيد.

۳. لاكتو تخم گياه‌خواري Ovo-lacto vegetarianism)): اين گروه هم لبنيات مي‌خورند و هم تخم مرغ. هم خصوصيات لاكتو گياهخواران براي آن‌ها مجاز است و هم خصوصيات تخم گياه‌خواران.

۴. لوزالمعده نيمه گياه‌خواري(Semi-Vegetarian): بسياري از گياه‌خواران يك شبه از خوردن محصولات حيواني منصرف نشدند. اين افراد را مي‌توان نيمه گياه‌خواري خواند. گروه نيمه گياه‌خواران قشر كاملاً بزرگي هستند كه هميشه در گياه‌خواري نيستند. آنها كساني هستند كه به خاطر سياره زمين تصميم مي گيرند گوشت كمتري بخورند. براي خيلي‌ها هم اين سبك تمريني مي‌شود براي گياه‌خوار شدن. اين نوع از گياه‌خواري انواعي دارد كه تفاوت‌هاي جزئي با هم دارند.

۵. گياه‌خواري پاره وقت: در حالي كه مردم به طور مرتب محصولات حيواني را مي‌خورند، گياهخواران نيمه وقت بعد از چند هفته يا چند ماه با خوردن به سبك گياه‌خواري، شروع به وارد كردن محصولات حيواني (عمدتا كم) در رژيم غذايي خود مي‌كنند و در نهايت به رژيم قديمي خود باز مي‌گردند. اين چرخه ادامه دارد.

۶. پسكيترينيسم (Pescetarianism): در اين سبك گوشت نمي خورند اما ماهي و محصولات دريايي مي خورند. سخت پوستان مانند ميگو و صدف را به طور كلي مي‌خورند.

۷. پولوترينيسم(pollotarianism): در اين نوع از گياه‌خواري افراد گوشت مرغ و ساير طيور اهلي را مصرف مي‌كنند. اما در كرم رژودرم مقابل گوشت و ماهي نمي‌خورند. اين سبك از گياه‌خواري بعيد است تغييري كند و اغلب افراد تا انتها در اين سبك باقي مي‌مانند.

۸. پولوپسكيترينيسم(pollo-pescetarianism): گياهخواراني كه به خاطر دلايل اخلاقي و زيست محيطي، گوشت قرمز نمي‌خورند اما مرغ و ماهي مي‌خورند. به آن‌ها غيرپستاندارخوار هم مي‌گويند.

۹.فروگنيسم (Fruganism): فروگن‌ها تنها از ميوه‌ها، دانه‌ها، حبوبات، آجيل‌ها و مغزها استفاده مي‌كنند. به نظر آن‌ها زندگي گياهان هم به اندازه حيوانات محترم است و حتي از محصولاتي كه باعث مرگ يا آسيب زدن به گياهان مي‌شود استفاده نمي‌كنند. غذاهاي پخته هم مي‌خورند. اين سبك غذايي ي ميوه‌خواري متفاوت است چون غذاي پخته هم مي‌خورند.

گياه‌خوار(Vegan)

وگان‌ها هيچ محصول حيواني نمي‌خورند؛ يعني گوشت، ماهي، لبنيات، تخم مرغ يا عسل. بيشتر گياهخواران از خريد چرم، ابريشم و همچنين بازديد از رويدادهايي كه در آن حيوانات براي اهداف تفريحي استفاده مي‌شوند، خودداري مي‌كنند. گاهي اوقات جدايي بين گياه‌خواران و افرادي كه رژيم غذايي گياهي دارند وجود دارد. گروه دوم فقط به دليل سلامتي هيدروژل رژيم گياهي دارند و دغدغه غير رژيمي وگانيسم مانند رفاه حيوانات و يا محيط زيست را ندارند.

۱۰. گياه‌خواري زيست محيطي: ‌بسياري از گياهخواران اخلاقي و محيطي به اين گروه تعلق دارند كه به دليل رفاه حيوانات و يا انگيزه‌هاي زيست محيطي وگان شدند. جنبه‌هاي اخلاقي در حركت آن‌ها نقش دارد و آن‌ها كم‌تر به سلامت رژيم خود اهميت مي‌دهند. آن‌ها به غذاهاي با ارزش پايين آغوش باز نشان مي‌دهند و به همين دليل به اين سبك؛ گياهخواران آشغال‌خور غذائي گفته مي‌شود.

۱۱. كاملاً‌ گياه‌خوار(Veganism): اين گروه غذاهاي كامل مبتني بر گياهان را به صورت محصولات كامل و بدون وابستگي به مواد شيميايي استفاده مي‌كنند.

۱۲. خام‌خوار گياه‌خوار(Raw Veganism): گياه‌خواران خام فقط غذاهاي گياهي خام و گياهي مصرف مي‌كنند كه بيش از ۴۵ درجه سلسيوس گرم نمي‌شوند. خيساندن آجيل و دانه و جوانه زدن غلات، حبوبات و برنج روشهاي رايج تهيه غذا در غذاهاي خام‌گياه‌خواران است. سبك‌هاي ديگر خام در مورد خوردن غذاي خام هم هست كه ماهي خام، گوشت، تخم مرغ يا لبنيات مي‌خوريد اما اين حركات كمتر از وگانيسم خام رايج پماد سوختگي است.

۱۳. وگان كم‌چرب و كم‌كربوهيدرات:‌ افراد در اين نوع كربوهيدرات‌ها و چربي‌هاي بسيار كمي مي‌خورند. اين رژيم غذايي معمولاً توسط گياه‌خواران خام گرفته مي‌شود. وگانيسم HCLF نيز با اصطلاح ۸۰/۱۰/۱۰ «هشتاد و ده ده» شناخته شده است.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده