همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 حمله قلبي خاموش را بشناسيد

اما اين امكان وجود دارد و حتي از آن چيزي كه شايد فكرش را بكنيد شايع‌تر است.

به گزارش : اين شرايط به نام حمله قلبي خاموش شناخته مي‌شود. اين نوع از حمله قلبي مي‌تواند براي هر فردي رخ دهد، اما ابتلا به ديابت اين احتمال را هرچه بيشتر افزايش مي‌دهد. طي يك حمله قلبي خاموش ممكن است متوجه هيچ چيزي نشويد و يا آن را به صورت خفيف، به عنوان مثال، همانند سوزش سردل يا دردي عجيب و مبهم احساس كنيد. اين شرايط ممكن است آنقدر جزئي به نظر برسد كه آن را ناديده گرفته و فكر كنيد كه بخشي از روند افزايش سن و پيري محسوب مي‌شود.

اما حمله قلبي چه علائم آن را آشكار باشد و چه نباشد، شرايطي جدي و خطرناك محسوب مي‌شود. در همين راستا چكاپ‌هاي منظم از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند.

چگونه مي‌تواند خاموش باشد؟

يكي از اثرات شايع ديابت نوعي آسيب عصبي به نام نوروپاتي است. به طور معمول اين آسيب موجب مشكلاتي مانند بي حسي، احساس سوزن سوزن شدن، يا ضعف در دست‌ها و پا‌ها مي‌شود. اما نوروپاتي در همينجا متوقف نمي‌شود.

افراد قطره فروزومال مبتلا به ديابت ممكن است آسيب ديدن اعصابي كه به قلب، مثانه، و رگ‌هاي خوني منتهي مي‌شوند را تجربه كنند. زماني كه اين اتفاق رخ مي‌دهد، فرد ممكن است نشانه‌هاي هشدار دهنده مانند درد و ناراحتي را احساس نكند.

از اين رو، طي يك حمله قلبي كه در حالت عادي مي‌تواند دردي شديد در قفسه سينه، بازوها، يا فك ايجاد كند، بيمار ممكن است متوجه هيچ چيزي نشود. اما آسيب رخ مي‌دهد و پيامد‌هاي خطرناك حمله قلبي خاموش واقعي هستند.

نشانه‌هاي آسيب عصبي

شما مي‌توانيد با نظارت دقيق و بررسي احتمال آسيب عصبي به محافظت از خود كمك كنيد. اگر اين شرايط زود شناسايي شود، ممكن است در كند كردن روند آن موفق باشيد.

از جمله نشانه‌هاي احتمالي مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

احساس سرگيجه يا غش كردن هنگام برخاستن از جاي خود

دشواري در انجام كار‌ها حتي ورزش سبك

مشكلات در دفع ادرار

مشكلات جنسي مانند كاهش ميل جنسي كم

تعريق چسب بخيه بيش از حد معمول يا عدم تعريق

دشواري در گوارش غذا، مانند بروز نفخ و ناراحتي معده

نشانه‌هاي حملات قلبي خاموش

برخي افراد متوجه هيچ چيزي نمي‌شوند. حتي اگر با نشانه‌اي مواجه شويد، ممكن است خفيف بوده و به سرعت از بين برود. پس از حمله قلبي خاموش نيز ممكن است احساس كاملا خوبي داشته باشيد.

اين امكان وجود دارد مقداري درد، فشار، يا انقباض را در مركز سينه به جاي سمت چپ آن احساس كنيد. اين شرايط ممكن است همانند يك سوء هاضمه بي اهميت به نظر برسد، اما اگر از بين نرود مي‌تواند از مشكلي بزرگتر حكايت داشته باشد.

از ديگر نشانه‌هايي كه ممكن است با آن‌ها مواجه شويد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

عرق سرد ناگهاني يا خيس شدن دست‌ها بدون هيچ دليلي

احساس سبكي سر

احساس خستگي بدون هيچ دليلي

سوزش سردل

درد قيمت پماد زخم بستر در فك، گردن، يا بازوي چپ (به ويژه در زنان شايع است)

ناراحتي معده

تنگي نفس، حتي زماني كه كار خاصي انجام نمي‌دهيد

اگر با هر يك از اين علائم مواجه شديد مراجعه به پزشك در كمترين زمان ممكن بهترين گزينه است.

از كجا متوجه شويم كه حمله قلبي خاموش داشته ايم؟

اين تشخيص مي‌تواند چالش برانگيز باشد. در برخي موارد، با برخي علائم پس از حمله قلبي مواجه مي‌شويد كه از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

احساس خستگي شديد

سوزش سردل كه از بين نمي‌رود

تورم در پا‌ها

دشواري در تنفس در شرايطي كه سابقه تجربه چنين شرايطي را نداشته ايد

در مواقع ديگر، تنها به صورت اتفاقي متوجه مي‌شويد كه يك حمله قلبي خاموش را تجربه كرده درمان سوختگي با آب جوش ايد. شما ممكن است چند ماه بعد به پزشك مراجعه كرده و آزمايش‌هايي انجام دهيد كه بروز حمله قلبي را نشان مي‌دهند.

پزشك مي‌تواند چند كار براي بررسي نشانه‌هايي كه پيش‌تر داشته ايد را انجام دهد كه از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

آزمايش خون براي بررسي پروتئين‌هايي خاص كه قلب در زمان تجربه آسيب توليد مي‌كند.

الكتروكارديوگرام يا نوار قلب كه سيگنال‌هاي الكتريكي در قلب شما را بررسي مي‌كند.

اكوكارديوگرام كه نوعي تصويربرداري فراصوت بوده و وضعيت قلب را نشان مي‌دهد.

آسيب در كمين است

شما بايد حمله قلبي خاموش را به اندازه حملات قلبي داراي علائم آشكار جدي بگيريد. اين شرايط مي‌تواند به قلب صدمه زده و آسيب‌هايي را بر جاي بگذارد. اين شرايط مي‌تواند بر سطح عملكرد قلب اثرگذار باشد.

افزون بر اين، اگر نمي‌دانيد كه حمله قلبي خاموش داشته ايد، نمي‌توانيد براي درمان آن اقدام كنيد. حتي اگر پس از وقوع حمله احساس خوبي داريد، همچنان با چالشي بزرگ مواجه هستيد. بدون پزشكي كودكان مراقبت و درمان مناسب، احتمال تجربه حملات قلبي بعدي با شدت بيشتر افزايش مي‌يابد. اين به تنهايي مي‌تواند زندگي فرد را در معرض خطر قرار دهد و احتمال ابتلا به مشكلات جدي ديگر مانند نارسايي قلبي را نيز افزايش مي‌دهد.

باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده