همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
۶ راهكار ساده براي داشتن سبك زندگي سالم در سالمندي

پوكي استخوان و ديابت از شايع‌‌ترين بيماري‌‌هاي دوران سالمندي هستند؛ در اين مطلب به برخي از توصيه‌‌هاي تغذيه‌‌اي براي بهبود كيفيت زندگي سالمندان خواهيم پرداخت.

به گزارش : اگرچه تغييرات مربوط به دوره سالمندي در بدن ممكن است قبل از ۶۰ سالگي شروع شود اما دوران سالمندي به سنين بالاي ۶۰ سال اطلاق مي‌‌‌شود.

در دوران سالمندي ميزان سوخت‌و‌ساز بدن رو به كاهش مي‌‌گذارد و نياز به برخي ريزمغذي‌‌ها كاهش و نياز به برخي ديگر اعصاب افزايش مي‌‌يابد.

مشكلات قلبي عروقي، فشار خون و كلسترول بالا، پوكي استخوان و ديابت از شايع‌‌ترين بيماري‌‌هاي دوران سالمندي هستند كه با رعايت تغذيه مناسب مي‌‌توان از اين بيماري‌‌ها جلوگيري كرد.

در اين مطلب به برخي از توصيه‌‌هاي تغذيه‌‌اي براي بهبود كيفيت زندگي سالمندان خواهيم پرداخت.

سديم را محدود كنيد

بالا بودن سديم خون باعث افزايش فشار خون شده و در نتيجه فرد را در معرض ابتلا به بيماري‌‌هاي قلبي عروقي قرار مي‌‌دهد همچنين دريافت بيش از حد سديم با خطر ابتلا به پوكي استخوان همراه است؛ مصرف بيش از ۳ گرم نمك در روز مي‌‌تواند باعث افزايش فشار خون شود همچنين مصرف مواد غذايي مانند رب نمايندگي شركت لوهمن روشه گوجه فرنگي، ماهي دودي، پنيرهاي محلي و شور، ادويه‌‌هاي نمك‌دار و زيتون شور يا پرورده مي‌‌تواند باعث افزايش خطر بروز فشار خون بالا شود.

در صورت ابتلاي سالمندان به بيماري فشار خون، اين افراد بايد براي دريافت رژيم متناسب با بيماري‌‌شان، به متخصص تغذيه مراجعه كنند.

لزوم پرهيز از مصرف مواد غذايي كنسروي يا فرآوري شده

بسياري از سالمندان به دليل بالا رفتن سن، كم تحركي و برخي شرايط ديگر ممكن است حوصله و انگيزه‌‌اي براي پختن غذا نداشته باشند و بنابراين به مصرف مواد غذايي كنسروي يا فرآوري شده مانند گوشت و حبوبات كنسروي يا سوسيس و كالباس روي بياورند؛ مصرف مكرر اين موادغذايي پانسمان نقره براي سوختگي خطر ابتلا به فشار خون و برخي سرطان‌‌ها را افزايش مي‌‌دهد؛ دريافت كافي ميوه و سبزي، پياده‌روي و داشتن فعاليت بدني منظم و روازنه مي‌‌تواند به كاهش افسردگي و بي‌‌حوصلگي در سالمندان كمك كند.

از غذاهاي نرم استفاده كنيد

در سالمنداني كه جويدن غذا براي آن‌‌ها مشكل است، مصرف غذاهاي نرم مثل انواع پوره، آبميوه، گوشت‌هاي نرم، سوپ‌‌ها و آش‌‌هايي كه حبوبات زياد ندارند، توصيه مي‌‌شود.

حجم كمتر، وعده‌‌هاي بيشتر

سالمنداني كه دچار اضافه وزن يا چاقي هستند بايد در روز ۵ وعده مواد غذايي مصرف كنند؛ تقسيم‌‌ كردن حجم غذا در تعداد وعده‌‌هاي بيشتر هم باعث افزايش پانسمان suprasorb حس سيري در طول روز مي‌‌شود و هم از وزن‌‌گيري و ابتلا به بيماري‌‌هاي مزمن جلوگيري مي‌‌كند؛ در سالمنداني كه وزن پايين و اشتهاي كم دارند نيز دريافت ۵ تا ۶ وعده غذا در طول روز با فواصل منظم توصيه مي‌‌شود.

جايگزين‌هايي براي گوشت قرمز

افزايش دريافت گوشت قرمز خطر ابتلا به برخي انواع سرطان‌‌ها مانند سرطان سينه و كلوركتال (سرطان روده) يا بيماريهاي قلبي ـ عرقي را در سالمندان افزايش مي‌‌دهد؛ محدود كردن مصرف گوشت قرمز به حداكثر ۳ بار در هفته و مصرف شير كم‌‌چرب به جاي گوشت قرمز مي‌‌تواند تا حد زيادي سلامت را در دوران سالمندي تضمين كند.

خطر ابتلا به ديابت را جدي بگيريد

مصرف پيكو اسميت اند نفيو نان سفيد، نان­‌هاي فانتزي و لواش باعث افزايش قند خون شده و فرد را در معرض ابتلا به ديابت قرار مي­دهد؛ استفاده از نان­‌هاي سبوس‌دار و نان جو، مصرف حداقل ۳ واحد ميوه و ۴ واحد سبزي در روز و پرهيز از مصرف شيريني، كيك، بيسكوئيت، شكلات، قهوه و كاپوچينو مي­‌تواند به پيشگيري از ديابت كمك كند.

منبع: تسنيم



منبع

تظرات ارسال شده