همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رشد دندان هاي كودكان تا چند سالگي كامل مي شود؟

او ادامه داد: خارج كردن زودرس و بدون توجيه دندان‌هاي گاز عسل شيري از چند جهت سبب بروز مشكل مي‌شود، جدا از بروز اختلال در جويدن مواد غذايي، دندان‌هاي جانشين دائمي مسير رويشي صحيح خود را از دست داده و سبب كاهش طول قوس فكي خواهد شد.

اين دندانپزشك گفت: در بعضي موارد با بررسي كلينيكي و راديو گرافيك، دندانپزشك به اين تصميم مي‌رسد كه درمان دندان شيري امكانپذير نيست يا باقي ماندن آن سبب آسيب به جوانه دندان دائمي مي‌شود. در اين صورت دندان شيري خارج شده و از فضاي نگهدارنده برحسب مورد، پانسمان لوهمن روشه براي حفظ مسير رويشي مناسب دندان‌هاي دائمي جايگزين استفاده مي‌شود.

رشيديان با بيان اينكه درمان دندانپزشكي براي كودكان در هر سني امكانپذير بوده و اين امر در مورد درمان‌هاي زيبايي نيز صادق است، گفت: متخصصان دندانپزشكي كودكان با توجه به ميزان همكاري كودك ممكن است اين درمان‌ها را در كلينيك يا در اتاق عمل تحت بيهوشي يا آرامبخشي انجام دهند.

دندان‌هاي شيري مجموعه اوليه دنداني شامل ۲۰ دندان هستند كه به تدريج دندان‌هاي پيچش بيضه دائمي جانشين آنها مي‌شوند.

تعداد دندان‌هاي شيري ۱۰ عدد در هر آرواره است كه به مرور مي‌افتند و ۳۲ عدد دندان دائمي جاي آنها را مي‌گيرند. تكامل اين دندان‌ها از دوره جنيني آغاز مي‌شود و بعد از تولد در سنين ۶ ماهگي در مي‌آيند و تا سن دو و نيم سالگي تكميل مي‌شوند.

هر انسان دو سري دندان (دندان هاي شيري و دندان هاي دائمي) و سه دوره دنداني (شيري، مخلوط و دائمي) دارد. از حدود ۶ ماهگي كه اولين دندان شيري در دهان نوزاد رويش مي يابد، تا سن ۶ سالگي قيمت ورق سيليكوني براي زخم را كه اولين دندان دائمي در دهان مي‌رويد، دوره دنداني شيري مي‌گويند. در اين دوران فقط دندان شيري در دهان وجود دارد. از ۶ تا ۱۲ سالگي به تدريج دندان هاي شيري جاي خود را به دندان هاي دائمي مي‌دهند. اين زمان را دوره دندان هاي مخلوط مي‌گويند. در حدود ۱۲ سالگي كه هيچ دندان شيري در دهان وجود ندارد.

هجدهمين كنگره انجمن دندانپزشكي كودكان ايران از يكم تا چهارم مرداد ۹۸ در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي اسپري اپسايت تهران برگزار خواهد شد و متخصصان دندانپزشكي كودكان تجارب اندوخته شده را بر پايه دانش روز و شواهد كلينيكي در روند درمان بيماران در حيطه دندانپزشكي كودكان، در اين همايش ارايه مي دهند و اين فرصت فراهم مي شود تا مطلوب‌ترين روش‌هاي درماني براي ارتقا سلامت بيماران به كار گرفته شود.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده