همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اهداي خون در ايران,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
سخنگوي

سازمان انتقال خون با اشاره به وضعيت سلامت خون در ايران، گفت: تمامي مراحل اهداي خون در مراكز انتقال خون در شرايط كاملا استريل و طبق استانداردهاي جهاني انجام مي‌شود.

دكتر بشير حاجي‌بيگي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه پروسه اهداي خون يك روند و جريان بين‌المللي دارد، گفت: بر همين اساس رعايت استانداردهاي انتقال خون در مراكز انتقال خون كشورهاي مختلف اجتناب‌ناپذير است. در ايران نيز تمامي مراحل اهداي خون به صورت كاملا استريل انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه خون ايرانيان سالم‌ترين سوپرازورب سي خون اهدايي دنياست، افزود: ميزان سلامت خون در ايران از بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا هم بالاتر است؛ چراكه تمامي مراحل اهداي خون در مراكز انتقال خون در شرايط استريل و طبق استانداردهاي جهاني انجام مي‌شود.

۶۰ درصد اهداكنندگان خون ايراني مستمرند

حاجي‌بيگي ادامه داد: از طرفي بايد توجه كرد كه اهداي خون در ايران از سال ۲۰۰۷ ميلادي به صورت ۱۰۰ درصد داوطلبانه و با اهداف انسان‌دوستانه انجام مي‌شود. امروز ميزان اهداي خون اهداكنندگان مستمر در كشور ۶۰ درصد است و يكي از شاخص‌هاي ارتقاء مراكز انتقال خون دنيا، ‌وجود اهداكنندگان مستمر است كه به نوعي سلامت خون‌هاي اهدايي را تضمين مي‌كند.

سخنگوي سازمان انتقال خون با بيان اينكه ضريب امنيت و سلامت خون اهداكنندگان مستمر بسيار بالاتر از اهداكنندگان سوپرازورب پي بار اولي است، گفت: در برخي از استان‌هاي كشور مانند استان سمنان نزديك به ۸۰ درصد از اهداكنندگان خون مستمر هستند. اهداكننده مستمر به اين معنا است كه در سال حداقل دو بار موفق به اهداي خون مي‌شوند. عمده مراكز انتقال خون دنيا از جمله ايران از قوانين و بيانيه‌هاي ISBT كه مجمعي جهاني در حوزه انتقال خون است، استفاده مي‌كنند و در مجامع علمي آن شركت مي‌كنند.

حاجي‌بيگي با بيان اينكه امروزه تمامي آزمايشات مربوط به اهداي خون با بهترين كيت‌هاي استاندارد و بر روي تمامي خون‌هاي اهدايي انجام مي‌شود، گفت: سازمان جهاني بهداشت يك اداره خاص سلامت خون دارد كه در منطقه ما مقر اين اداره در قاهره مصر است كه پروژه‌هاي مختلف انتقال خون را مديريت مي‌كنند و اين اقدام معمولا با كمك مراكز همكار سازمان بهداشت جهاني انجام مي‌شود جراحي پوست كه سازمان انتقال خون ايران يكي از مراكز مهم همكار در منطقه امرو در زمينه سلامت خون است. وجه انتخاب مركز همكار هم در اين است كه آن كشور انتخاب‌ شده از استانداردهاي تعيين‌ شده براي سلامت خون برخوردار بوده و توانايي آموزش و اجراي اهداف سازمان بهداشت جهاني را براي ساير كشورها داشته باشد.

وي با تاكيد بر اينكه سالم‌ترين اجزاء خوني موجود در كشور محصولات سازمان انتقال خون است، گفت: سلامت خون‌هاي اهدايي در سازمان انتقال خون هشت تا ۱۰ برابر بالاتر و سالم‌تر از جمعيت عمومي كشور است و سلامت خون در سازمان انتقال خون ايران با تمهيدات انتخاب اهداكنندگان و انجام تست‌هاي غربالگري خون و رعايت اصول بهداشتي و GMP در تهيه محصولات خون از بالاترين استانداردهاي جهاني برخوردار است.

حاجي‌بيگي ادامه داد: به عنوان مثال نتايج بررسي آزمايش جستجوي پانسمان زخم حفره اي ژنوم ويروس‌هاي هپاتيت B، هپاتيت C، هپاتيت A و پارا ويروس B۱۹ و HIV پالايش قراردادي پلاسماي مازاد بر مصرف حاصل از اهداي خون كامل با شركتي در سوئيس براي توليد داروهاي مشتق از پلاسما، نشان مي‌دهد كه در جريان توليد ۵۷ هزار و ۳۵۵ ليتر پلاسماي ايراني كه حاصل ۳۰۱ هزار و ۸۸۸ اهداي خون كامل در ايران بوده است و همچنين نتايج آزمايش‌هاي انجام شده بر روي ۲۱۱ هزار و ۵۲۸ مورد از اهداكنندگان خون ايراني جهت جستجوي ژنوم ويروس‌ها توسط صليب سرخ سوئيس هيچ موردي از هپاتيت B، هپاتيت C و ايدز در اين خون‌ها ملاحظه نشده است.

وي افزود: تنها چهار مورد هپاتيت A و ۵۲ مورد پاراويروس B۱۹ مثبت شده است. بنابراين اين نتايج كه بر روي يك جمعيت آماري بيش از ۲۰۰ هزار مورد انجام شده، نشان مي‌دهد كه آزمايش‌هاي غربالگري و انتخاب اهداكنندگان پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل در ايران به خوبي انجام مي‌شود و خون اهدايي در ايران يكي از سالم‌ترين خون‌هاي اهدايي جهان است كه به همت ۱.۵ ميليون اهداكننده كه سالانه بيش از دو ميليون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدا مي‌كنند، اتفاق مي‌افتد.

حاجي‌بيگي همچنين گفت: مجددا تاكيد مي‌كنم كه تمامي مراحل اهداي خون در مراكز انتقال خون در شرايط كاملا استريل و طبق استانداردهاي جهاني است.



منبع

تظرات ارسال شده