همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در ادامه مطلب مي توانيد با اماكن تاريخي و ديدني دو كشور تركيه و گرجستان آشنا شويد.

با اينكه تركيه به شهري مدرن و امروزي شهرت يافته، اما اين شهر پر از داستان هاي پر رمز و رازيست كه از شهر هاي تاريخي و اسرار آميزاش به جا مانده است.در طول سفر با تور تركيه، به تاريخ سفر خواهيد كرد و از تماشاي شهر تاريخي اوراسيايي  استانبول و ديگر اماكن تاريخي نظير شهر تاريخي تروآ، شهر اسرار آميز و باستاني افسوس، منطقه باور نكردني پاموكاله و سرزمين كهن و از دل تاريخ بيرون زده  كاپادوكيه حيرت زده خواهيد شد.

مشهور ترين اماكن ديدني تاريخي تركيه

۱.استانبول تركيه – Istanbul

پيش از سفر با تور استانبول حتما اين مطلب را بخوانيد.سفر شما به تركيه احتمالا از استانبول آغاز مي شود، سفري به شهر بازار هاي مشهور، مسجد ها و بنا هاي تاريخي معروف تاريخي دنيا و… اما با همه اين ها، استانبول را مي توان تلفيقي از يك شهر مدرن و تاريخي دانست چرا كه انعكاس و بقاي  ۶ دهه قبل را به خوبي مي توان در بازتاب اين شهر مدرن ديد و لمس كرد.

كاخ توپكاپي، مسجد آبي و مسجد اياصوفيه با ۱۴۷۸ سال سن از اماكن تاريخي باورنكردني پر از گنج و راز هاي باقي مانده از سالها پادشاهي و سلطنت در اين منطقه است . شايد يكي از دلايل محبوبيت تور استانبول همين تاريخ و اسرار نهفته در دل اماكن بسيار زيباي تاريخي آن باشد، بنا هاي تاريخي استانبول، اين شهر را انقدر جذاب و منحصر به فرد كرده است، از اين رو در طول سفر به تركيه حتما سري به استانبول بزنيد.

۲.شهر تاريخ تروي يا تروآ تركيه – Troy

در شمال  غربي تركيه، شهر تاريخي و اسرار آميز تروآ با قدمت بيش از ۴ هزار سال را خواهيد ديد كه به مركز تمدن تركيه شهرتي پيشينه دارد و به عنوان ميراث جهاني در يونسكو ثبت شده است. بيشتر مردم بر اين باوراند كه اين شهر پيش از قرن ۱۹هم تنها شهري در افسانه ها و داستان ها بوده كه در قرن ۱۹ هم به واقعيت تبديل شده است. تنها چيز هايي كه از اين شهر باقي مانده گنج ها و آثار باستاني زيباي اين شهر است.

شهر تروي به دليل موقعيت جغرافيايي كه داشته، بين قاره اروپا و آسيا، از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و مركز تمدن تركيه محسوب مي شده به همين دليل جنگ هاي زيادي بر سر آن رخ داده و راز هاي زيادي پماد زخم پست اين شهر پنهان است.

يكي از داستان هاي افسانه اي تروي مربوط به اسب چوبي در جنگ بين يونان باستان و تروي مي باشد; اين افسانه مربوط به ربوده شدن هلن زن زيباروي منلاس يكي از چند فرمانرواي يونان توسط پاريس پسر پريام شاه ايليون (تروا) بود. خواستگاران هلن با هم پيمان بسته بودند كه چنانچه گزندي به هلن رسيد شوهرش را به مكافاتش برسانند. از اين رو سپاهي بزرگ به فرماندهي آگاممنون و با حضور پهلواناني چون آشيل، اوليس، آژاكس و… به سوي شهر تروا روانه گرديد تا هلن را از تروي باز گردانند. سپاهيان يونان مدتي مديد (در حدود ۱۰ سال) تروي را محاصره كردند  اما تلاش آنها بيهوده بود و توان مقابله با نگهبانان تروا و هكتور برادر پاريس نمي شدند. از اين رو پريليس، نهاندان پيشگو و به روايتي كالخاس، پيشگوي ديگر (يا شايد اوليس) به آگاممنون پيشنهاد كرد با هديه دادن اسبي چوبين و بزرگ و اما  توخالي اعلام صلح بنمايند تا با پنهان كردن جنگجويان درون اسلب بتوانند دروازه شهر را باز كنند. بيشتر ببينيد و بدانيد: تور استانبول لحظه آخري

بدين ترتيب اسب چوبي با حيله صلح داخل شهر شد و جنگجويان يوناني در تاريكي شب از شكم اسب بيرون آمدند و دروازه شهر را گشودند، به اين ترتيب بود كه شهر توسط جنگجويان يوناني به تصرف در آمد.

۳. شهر تاريخي و اسرار آميز افسسوس  تركيه – Ephesus

شهر باستاني و قديمي افسوس كه در نزديكي شهر تاريخي Selcuk در نزديكي ازميز و كوش آداسي قرار دارد و يكي از مناطق تجاري مهم در تاريخ باستان تركيه بوده است كه حال به يكي از مناطق ديدني توريستي تركيه تبديل شده است. مسافراني كه به دنبال ماجراجويي شگفت انگيز و متفاوت هستند از اين شهر بازديد مي كنند. آثار منحصر به فردي كه از اين شهر تاريخي به جا مانده معبد آرتيميس، خانه‌هاي تراسدار، كتابخانه سِلسوس و جاده كورِتِس است كه هرساله تعداد زيادي از مسافران تركيه را مجذوب خود كرده است.

براي  بازديد از اسرار آميز ترين شهر دنيا كافيست آماده سفر با يكي از تور هاي ارزان تركيه شويد تا خاطره سفري رويايي را هميشه در دل و خاطر خود حفظ كنيد.

جاذبه هاي تفليس

در طي هزاران سال تاريخ پر فراز و نشيبي داشته است اين پانسمان زخم كشور بارها مورد اشغال و تاراج ملت هاي زيادي قرار گرفته و در طول قرن ها امپراطوري هاي بسياري از جمله امپراطوري رم،مغول ها و ايرانيان برآن حكومت كردند.پيش از سفر با  تور گرجستان براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت سفر باتو مراجعه كنيد.

ما گرجستان توانست در قرن هاي يازدهم و دوازدهم از زير سلطه ي ملك تامار و شاه ديويد بيرون بيايد و وارد عصر طلايي شود در طول اين قرن ها گرجي ها نمونه هاي جذاب و بي نظيري از معماري و اثار هنري را خلق كردند كه نشانگر فرهنگ و تمدن انهاست برخي از اين بناهاي تاريخي در حال حاضر در ليست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده اند و جز پر پازديدترين اثار باستاني گرجستان محسوب ميشود

– قلعه ناريكالا | Narikala

قلعه ناريكالا، شناخته شده ترين و قديمي ترين جاذبه پايتخت گرجستان است كه در مركز شهر خودنمايي مي كند و آن را با عنوان قلب و روح تفليس مي شناسند.

ناريكالا در حال حاضر متشكل از دو بخش محصور است كه در ميان باغ گياهشناسي تفليس و حمام هاي گوگردي قرار گرفته است. در حياط پايين قلعه، كليساي تازه بازسازي شده سنت نيكلاس به چشم مي خورد. شايد بد نباشد بدانيد كه قدمت كليساي نخستين به قرن سيزدهم ميلادي بر مي گردد و در اخيرا در طي سال هاي ۱۹۹۶-۱۹۹۷ بازسازي شده است.

بيشتر بخوانيد: تور لحظه آخري

قلعه ناريكالا در قرن چهارم ميلادي ساخته شد و بعدها در قرن هفتم ميلادي توسط خاندان امويه گسترش يافت. سپس هنگامي كه مغول ها بر شهر سلطه داشتند، نام اين قلعه تاريخي به نارين قلعه (قلعه كوچك) تغيير پيدا كرد و در گذر زمان به شكل ناريكالا درآمد.

براي رسيدن به قلعه ناريكالا مي توانيد با پرداخت ۱ لاري و از درون بوستان رايك، با استفاده از تله كابين خود را به بالاي كوه و خود قلعه تاريخي برسانيد.

حمام هاي گوگردي تفليس | Tbilisi Sulfuric Baths

نام پايتخت گرجستان به زبان گرجي «تبليس» است كه از كلمه «تيبلي» گرجي گرفته شده و در اين زبان به معناي گرم است. از آن جا كه ۳۰ چشمه آب گرم در دامنه هاي كوه تابوري در نزديكي شهر وجود دارد، اين نام را براي شهر باستاني برگزيدند. جالب آن كه روزانه ۳ ميليون ليتر آب از دل زمين آن جا مي جوشد.

حمام پماد سوختگي هاي گوگردي تفليس نيز رابطه تنگاتنگي با اين چشمه ها و تاريخ شهر دارند. آب اين چشمه ها درصد بالايي از گوگردي و ديگر مواد معدني را در خود حمل مي كند و اغلب درجه اي بين ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتيگراد دارد. جالب است بدانيد كه از آب اين چشمه ها سال هاي سال براي آب درماني و درمان امراض پوستي و آرتروز استفاده مي كردند. البته اين تنها كاربرد حمام هاي گوگردي نبود و اين چشمه هاي آب گرم در طي قرن ها با زندگي روزمره مردم تفليس، پيوند خورده است. مردم در طي روز و براي استراحت به حمام هاي گوگردي مي رفتند و حتي ميهماني هاي رسمي شام را نيز در اين حمام ها برگزار مي كردند.

ساحل سحر آميز گرجستان:

مناطق ساحلي گرجستان از ديرباز پذيراي هزاران جهانگرد در هر فصلي از سال بوده است . در دوران شوروي سابق اين منطقه از بهترين نقاط تفريحي امپراطوري شوروي شناخته مي شد و هنوز آثار مربوط به تفريح گاه هاي سران كشور شوروي سابق در اين مناطق وجود دارد در نزديكي بندر باتومي منطقه اي قرار دارد به نام اوركي كه به آن ساحل، ساحل سحر آميز يا ساحل مغناطيسي گفته مي شود

باور بر اين است كه شنا كردن در اين منطقه و آفتاب گرفتن بر روي شن هاي ساحلي منجر به درمان بيماريهاي شخص مي شود. بر اساس تحقيقات دانشگاه اوركي گرجستان تركيبات ماسه هاي ساحل اين منطقه حاوي مواد معدني ويژه اي مي باشد كه اثرات درماني آن در مورد بيماريهاي قلبي ، عروقي و عصبي به اثبات رسيده است. بر اساس اين مطالعات تنها دو منطقه در جهان شناخته شده است كه چنين خواصي در آن وجود دارد. چند روز استراحت و تفريح در اين منطقه ميتواند عامل درمان يا پيشگيري از بسياري بيماريها باشد.كوهستان هاي گرجستان سرچشمه رودهاي متعددي مي باشد و عبور رودخانه از شهرها و و روستاهاي اين كشور سيماي آنها را ديدني تر ساخته است

كوه كازبك

كازبك نام كوهي است در شمال شرق گرجستان كه در نزديكي مرز روسيه واقع شده است. اين كوه را با نام «اورست كوچك» نيز مي‌خوانند كوه كازبك از جمله جاذبه هاي توريستي گرجستان است كه در سفر به اين كشور نبايد آن را از دست داد.

كازبك ( قازبگي ) نام كوهي است در شمال شرق گرجستان و در نزديكي مرز روسيه واقع شده و ارتفاع آن ۵۰۴۷ پماد زخم بستر متر است. درجهٔ سختي قلهٔ اين كوه با درجهٔ سختي قله‌هاي رشته‌كوه هيماليا برابري مي‌كند و به نام اورست كوچك مشهور است. نام گرجي اين قله ميكنواري به معني “كوه يخ” مي باشد.

“اورست كوچك” نامي است كه به كازبك اطلاق شده است. قله مخروطي و منفرد كازبك (Kazbegi) از رشته‌كوه‌هاي منطقه قفقاز و در مرز ميان كشور گرجستان  و روسيه واقع شده است. رشته‌كوه قفقاز رشته‌كوهي است اوراسيائي ميان درياي سياه و درياي خزر در منطقه قفقاز.  رشته كوه عظيم قفقاز بطول 1200 كيلومتر از سه بخش تشكيل شده است بخش غربي از درياي سياه تا البروس، بخش مركزي از البروس تا قله كازبك، و بخش غربي از كازبك تا كشور آذربايجان قله شاه داغي و در نهايت در درياي خزر بپايان مي رسد.

درياچه ليسي

درياچه ليسي يكي از جاذبه هاي گردشگري شهر تفليس پايتخت گرجستان محسوب مي شود. اين درياچه زيبا در شمال غربي شهر تفليس قرار دارد.

مساحت درياچه ليسي ۱۶ كيلومتر مربع ، حداكثر عمق آن در فصل بهار كه بيشترين آب را در خود دارد ۴ متر و متوسط حجم آب درياچه در حدود ۱٫۲ ميليون مترمكعب است و جزو برترين جاذبه ها و ديدني هاي شهر تفليس مي باشد.

درياچه ليسي در فصل بهار حداكثر آب و در فصل پاييز حداقل آب را دارد. دماي آب اين درياچه در فصل تابستان ماكزيمم به ۲۸ درجه سانتي گراد مي رسد و شرايط خوبي را براي شنا و ساير ورزش هاي آبي از جمله قايق سواري مهيا مي كند.

آب درياچه ليسي تا حدودي شور است و در حدود ۲۶۰۰ ميلي گرم در ليتر املاح دارد. آب اين درياچه بيشتر از باران ، برف و چشمه هاي طبيعي زيرزميني تامين مي شود. اين درياچه در محل دره رودخانه كورا ( رودخانه متكواري ) واقع شده و موقعيت آن ۴۱°۴۱′N 44°۴۴′E است.



منبع

تظرات ارسال شده