همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ايدز چيست و چه علائمي دارد؟

بيماري ايدز چه نوعي بيماري اي است؟

ويروس HIV با ورود به بدن انسان موجب بروز بيماري ايدز مي‌شود، به طوري كه با ابتلا به اين بيماري قدرت دفاعي بدن رفته رفته كاهش سوپرازورب پي پيدا مي‌كند و هر نوع ميكروبي به راحتي فرد را بيمار مي‌كند؛ اما از كجا بفهميم كه به بيماري ايدز مبتلاييم يا نه؟ رايج‌ترين علائم اين بيماري چيست؟ در ابتدا بهتر است بدانيد كه ويروس HIV در ۳ مرحله رخ مي‌دهد و بي‌توجهي به آن اوضاع را بدتر و وخيم‌تر مي‌كند. به طوري كه سيستم ايمني بدن رو به زوال مي‌رود.

شايع‌ترين علائم ايدز چيست و شامل چه مراحلي مي‌شود؟

مرحله يك: عفونت حاد HIV

ابتلا شدن به ويروس HIV به همين راحتي قابل تشخيص نيست و زمان مي‌برد. زماني كه سيستم ايمني بدن در حال مبارزه با اين ويروس است برخي علائم بروز داده مي‌شود كه اغلب اين مدت زمان در عرض ۲ تا ۶ هفته پس از مبتلا شدن است. نام اين پانسمان زخم حفره اي سندروم حاد رتروويروسي يا عفونت ويروسي اوليه است؛ اما علائم ايدز در اين مرحله چيست؟

در اين مرحله تشخيص بيماري سخت‌تر است؛ چون نشانه‌ها در اين جا شبيه به بيماري‌هاي ديگر ويروسي مانند آنفولانزا هستند. همچنين علائم پس از يك يا دو هفته از بين مي‌روند.

اما اين علائم شامل مواردي مثل اسهال، سردرد، استفراغ، تهوع، درد ماهيچه‌ها، خستگي، گلودرد، تورم غدد لنفاوي، تب و جوش يا بثورات قرمز بدون خارش مي‌شوند.

به همين خاطر با مراجعه به پزشك متخصص از ابتلا به بيماري ايدز پيش گيري كنيد، شما با آگاهي به هنگام از اين بيماري از خود و اطرافيانتان محافظت خواهيد كرد.

همچنين تب بلند مدت سوپرازورب سي از علائم اوليه و شايع بيماري ايدز به شمار مي‌رود.

مرحله دو: عفونت مزمن HIV

پس از شكست سيستم ايمني شما در مقابل ويروس HIV علائم ايدز هم از بين مي‌رود و طبقه نظر پزشكان اين دوره نامنظم و باليني پنهان ناميده مي شود.

نكته!

معمولا مبتلايان به ايدز خود متوجه بيماري شان نيستند و به همين دليل ممكن است به صورت ناخودآگاه HIV را به ديگران هم انتقال دهند.

همچنين گاهي بيمار پس از گذشت ۱۰ سال متوجه بيماري‌اش مي‌شود، در طول اين مدت ويروس HIV موجب نابودي سلول‌هاي td_cd۴ شده و سيستم ايمني بدن را از بين مي‌برد. با دادن آزمايش خون پزشك وضعيت شما را بررسي مي‌كند. با كم شدن سلول‌ها، بدن در مقابل ساير عفونت‌ها لوهمن روشه هم آسيب پذير مي‌شود.

اما مرحله سه: علائم ايدز پيشرفته

زماني كه تعداد سلول هاي t_cell cd۴ كم تر از ۲۰۰ باشد، مرحله پيشرفته عفونت ويروسي HIV رخ داده است. هم چنين با تشخيص بيماري‌هاي ايدزي مثل ساركوم كاپوسي يا پنوموني ايدز نيز تشخيص داده مي‌شود.

ولي برخي اوقات نيز فرد با مشاهده علائم بيماري ايدز متوجه بيماري‌اش مي‌شود كه عبارت اند از؛

احساس خستگي تمام وقت

تب طولاني مدت بيش از ۱۰ روز

تورم گره هاي لنفاوي كشاله ران يا گردن

كاهش وزن ناگهاني و نامشخص

تعرق شبانه

وجود لكه هاي قرمز بر روي پوست براي مدت طولاني

عفونت هاي مخمري در گلو، واژن و دهان

خونريزي بدون دليل

كبودي پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل بدون دليل

نكته!

مبتلايان به بيماري ايدز فقط سه سال زنده مي‌مانند؛ اما با مصرف دارو آنها مي‌توانند طول عمري بيشتري داشته باشند.

اميدواريم با مطالعه اين مقاله با علائم اوليه ايدز به خوبي آشنا شده و براي اطمينان خاطر به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده