همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آموزش صحيح ماساژ پا قبل از خواب و معرفي فوايد آن

ماساژ

پا قبل از خواب، مي‌تواند از بروز فشار خون جلوگيري كند. همچنين اين عمل فوايد زيادي براي كاهش بيماري‌هاي كبدي، واريس و نوروپاتي ناشي از بيماري ديابت دارد.

ماساژ پا قبل از خواب

دكتر زخم|دكتر زخم - پا قلب دوم بدن ماست كه تمام وزن بدن را تحمل مي‌كند و سلامت آن از اهميت بالايي برخوردار است؛ در واقع سلامت پاها، سلامت بدن را تضمين مي‌كند. از آنجايي كه به طور كلي ماساژ بدن فوايد بسيار زيادي براي سلامتي دارد، در اين مطلب از سايت دكتر زخمشما را با روش صحيح ماساژ پا قبل از خواب و همچنين فوايد بي‌نظير آن آشنا مي‌سازيم.


براي دسترسي به مطلب مورد نظر خود، از لينك‌هاي ميانبر زير استفاده كنيد.

  • ماساژ پا و داشتن خوابي راحت
  • فوايد ديگر
  • نحوه انجام ماساژ پا

ماساژ پا قبل از خواب و داشتن خوابي راحت

پس از يك روز پركار و طولاني كه مطمئناً با ايستادن و قدم زدن‌هاي فراوان نيز همراه بوده است، ماساژ پا قبل از خواب، مي‌تواند يك حس لذت بخشي را به شما منتقل كرده و خستگي بدن را تا حد قابل‌توجهي خارج كند. از طرفي، دغدغه‌هاي روزانه ذهن را براي طولاني‌مدت فعال نگه داشته و در پايان شب مي‌توانند مانع از داشتن خوابي راحت شوند. به‌منظور كمك به بدن براي مقابله با اين شرايط و داشتن خوابي آرام و راحت، يك ماساژ پاي كوتاه، قبل از خواب بسيار مؤثر است.

ماساژ پا قبل از خواب

همچنين بخوانيد: روش‌هاي موثر براي داشتن خواب راحت در شب


فوايد ديگر ماساژ پا

۱. كاهش فشارخون

امروزه فشار خون بالا يكي از شايع‌ترين بيماري‌ها در سطح جامعه است. اين معضل به ميزان زيادي در اثر لوهمن روشه استرس و عوامل محيطي ديگر پديدار مي‌شود. جالب است بدانيد ماساژ دادن پا قبل از خواب، با بالا رفتن فشارخون، به‌خصوص در سنين بالا مقابله مي‌كند. بر اساس پژوهشي كه در دانشگاه ميامي انجام شد، مشخص شد كه بيماران مبتلا به زوال عقل كه سه بار در هفته ماساژ ده دقيقه‌اي پاها را تجربه كرده بودند، روحيه بهتري داشته و اضطرابشان كم شده بود. همچنين تست‌هاي انجام شده نشان داد فشارخون اين افراد نيز كاهش يافته است.

كاهش فشار خون با ماساژ پا

۲. بهبود علائم سردرد

رفلكسولوژي (شامل فشار بر روي محدوده‌اي از نقاط خاص روي دست‌ها و پاها) و ماساژ دادن پا‌ها پيش از خواب، علائم سردرد را در افراد مبتلا به اين بيماري، به ميزان زيادي كاهش مي‌دهد. در تحقيقي كه در دانمارك انجام شد، حتي درمان‌هاي دارويي بيماران را هم متوقف كردند تا اين فرضيه را امتحان كنند؛ تنها سه ماه پس از ماساژ و رفلكسولوژي، ۶۵ درصد از اين بيماران، با كاهش علائم سردرد رو به رو شدند و عده كمي از اين افراد نيز كاملاً درمان شدند.

ماساژ پا قبل از خواب

همچنين بخوانيد: تكنيك‌هاي درمان سردرد با ماساژ


۳. بهبود گردش خون

گردش خون در پاها معمولاً به دليل استفاده از كفش‌هايي تنگ كه در طول روز مي‌پوشيد، مختل مي‌شود. از طرفي، عضلاتي كه در پاهاي شما قرار دارند به سختي در ورزش حركت مي‌كنند كه باعث گردش خون ضعيف مي‌شود. از اين‌رو، ماساژ پا نقش مؤثري در بهبود گردش خون خواهد داشت و از بروز مشكلات جدي در اين زمينه جلوگيري مي‌كند.

۴. تسكين كمردرد مزمن

افرادي كه از كمردرد رنج مي‌برند، بايد پيش از خواب شبانه، پاهاي خود را ماساژ دهند. بر اساس نتايج پژوهش‌هاي انجام شده، مشخص شد كه رفلكسولوژي پا در كاهش شدت درد مزمن كمر مؤثر است. اين روش نتايج بهتري نسبت به ماساژ كمر را به همراه داشته است.

تسكين كمردرد با ماساژ پا

بيشتر سوپرازورب سي بدانيد: اشتباهات روزمره كه باعث كمردرد مي شوند


۵. كاهش گرفتگي سينوس

گرفتگي سينوسي درست شبيه اين است كه شما از حساسيت فصلي يا آسم رنج ببريد؛ در اين شرايط تنفس دشوار مي‌شود و شما قادر به انجام فعاليت بدني نخواهيد بود. اما ماساژ دادن پاها قبل از خواب، به شما اين امكان را مي‌دهد كه راحت‌تر نفس كشيده و مجبور نباشيد هميشه دارو استفاده كنيد.

۶. بهبود عملكرد كبد

هر گونه كاهش عملكرد كبد مي‌تواند باعث انباشته شدن مواد زائد در بدن شود. اما ماساژ دادن پاها قبل از خواب، مي‌تواند به تنظيم مجدد مقادير بالاي آنزيم‌هاي كبدي كمك كند؛ در اين شرايط مواد به صورت مؤثر متابوليزه مي‌شوند.

ماساژ پا و كبد سالم

۷. بهبود درد ناشي از واريس

استفاده از ماساژ پا و رفلكسولوژي، در افراد مبتلا به بيماري واريس، مي‌تواند تأثيرات بي‌نظيري بر جاي بگذارد. ماساژ دادن پا پيش از خواب، اضطراب را در اين افراد كاهش داده و درد واريس را نيز كم خواهد كرد.

همچنين بخوانيد: راه هاي درمان واريس چيست؟


۸. كاهش دردهاي ناشي از كف پاي صاف و خار پاشنه

افراد مبتلا به صافي كف پا رباط كوتاهي دارند و همين عامل باعث كم بودن قوس طبيعي كف پا در اين افراد مي‌شود. اين مشكل مي‌تواند باعث بروز درد در كف پا شود. افرادي هم كه از خار پاشنه (درد و التهاب بافت پاشنه) رنج مي‌برند، مي‌توانند از ماساژ مختصر و مكرر استفاده كنند. در برخي موارد، ماساژ دادن پا مي‌تواند به تسكين درد ناشي از اين مشكلات كمك كرده و يا حتي گاهي اوقات اين افراد را درمان كند.

۹. جلوگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي

ماساژ دادن پاها پيش از خواب، نقش مؤثري در گردش خون مناسب در سراسر بدن دارد. از طرفي گقته شد كه ماساژ پا فشارخون بالا را كاهش مي‌دهد. بنابريان ماساژ دادن پا با كنترل عوامل آسيب‌رسان به قلب، از بروز بيماري‌‌هاي قلبي و عروقي جلوگيري مي‌كند. نتايج پژوهشي كه در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد كه ماساژ پا كيفيت جراحي پوست خواب در بيماران قلبي را بهبود مي‌بخشد و براي بهبود كيفيت زندگي در بيماران مبتلا به بيماري حاد قلبي بسيار مفيد است.

ماساژ پا قبل از خواب

۱۰. كاهش اضطراب و افسردگي

تحقيقاتي كه در علم رفلكسولوژي انجام شده است، نشان مي‌دهد ماساژ پا مي‌تواند اختلال اضطراب و افسردگي را كاهش دهد. اعمال فشار روي پايانه‌هاي عصبي در پا، واكنشي در سيستم عصبي ايجاد كرده كه باعث ايجاد آرامش مي‌شود. اين واكنش‌ها مي‌توانند به كاهش استرس و اضطراب كمك كنند.

ماساژ پا و رفع استرس

۱۱. تسكين دردهاي مزمن در پا

ماساژ دادن پا مي‌تواند به ايجاد آرامش در پاها، كشش و استراحت در عضلات و كاهش تورمي كه موجب درد مي‌شود، كمك كند. بر اساس پژوهشي كه در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشخص شد كه رفلكسولوژي در كاهش درد و ايجاد حس آرامش موثر بوده است.

۱۲. جلوگيري از بروز نوروپاتي در بيماران ديابتي

گردش خون مناسب، براي بيماران مبتلا به بيماري ديابت از اهميت زيادي برخوردار است؛ چون اين افراد در معرض خطر ابتلا به بيماري نوروپاتي محيطي هستند. نوروپاتي هنگامي اتفاق مي‌افتد كه بافت‌ها و اعصاب در اندام‌هاي انتهايي مثل دست‌ها و پاها به دليل گردش خون ضعيف، به ميزان كافي مواد مغذي و اكسيژن دريافت نمي‌كنند. اين شرايط مي‌تواند به بي‌حسي، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش منجر شود. اما ماساژ پا به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقيقه، مي‌تواند به ميزان زيادي گردش خون در قسمت پايين تنه را افزايش داده و از بروز بيماري نوروپاتي پيشگيري كند.

ماساژ پا براي بيماران ديابتي

نحوه انجام ماساژ پا قبل از خواب

براي داشتن ماساژي مؤثر، مراحل زير را با دقت انجام دهيد:

مرحله اول

  • يك كاسه بزرگ يا لگن را با آب گرم پر كنيد.
  • دو تا پنج قطره از اسانس دلخواه پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل خود را به آن اضافه كنيد.
  • به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقيقه پا‌هاي خود را در آب قرار دهيد.
  • سپس آن‌ها را با يك حوله نرم خشك كنيد.
  • حال مقداري روغن ماساژ كف پاي خود ريخته و آماده ماساژ پا شويد.

مرحله دوم

  • ابتدا با دو دستمان پنجه پا را نگه مي‌داريم؛ (اين كار بايد به‌گونه‌اي انجام شود كه انگشت دو دست زير پنجه و شست هر دو دستمان، روي قسمت پشتي پنجه پا قرار بگيرد.)
  • سپس با دستمان يك فشار ملايم وارد مي‌كنيم.
  • دستانمان را در جهت مخالف هم به سمت خارج پا مي‌كشيم. اين عمل بايد ۵ تا ۱۰ بار تكرار شود.

ماساژ پا قبل از خواب

مرحله سوم

  • در اين مرحله با دو دست، كف پاها را مي‌گيريم، به شكلي كه كف انگشت‌ها روي پشت پاها باشند.
  • با شستمان كف پاها را فشار مي‌دهيم.
  • سپس انگشت‌ها را از يكديگر دور مي‌كنيم و بعد به سمت لبه پا مي‌بريم.
  • اين كار را اول در ناحيه پاشنه امتحان كنيد و در دفعه‌هاي بعد آرام‌آرام به سمت پنجه برويد.

ماساژ پا قبل از خواب

مرحله چهارم

  • با يك دست پنجه‌ پا را نگه‌ داريد.
  • سپس با پايين دست ديگر (پاشنه دست ديگر)، يك فشار مداوم، با كمي قدرت، به كف پاي نگه‌داشته شده از پنجه تا ناحيه پاشنه وارد كنيد.
  • اين كار را ۱۰ بار تكرار كنيد.

ماساژ پا قبل از خواب

حتما بخوانيد: معرفي بهترين روغن‌ ها براي ماساژ بدن


سخن پاياني

با داشتن برنامه‌اي منظم براي ماساژ پا قبل از خواب، مي‌توانيد از بروز بيماري‌هايي كه در اين مقاله به آن‌ها اشاره شد، پيشگيري كرده و در عين حال خوابي راحت داشته باشيد. به نظر شما ماساژ دادن پا قبل از خواب، براي داشتن خوابي راحت، مفيد پانسمان زخم حفره اي است؟ لطفا تجربيات خود را با ما و ساير كاربران دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد. همچنين در پايان به شما پيشنهاد مي‌كنيم مطلب "فوايد ماساژ صورت" در سايت دكتر زخمرا نيز مطالعه كنيد.

تظرات ارسال شده