همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
قليان,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
رييس

مركز تحقيقات پيشگيري از بيماري‌هاي زنان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با تاكيد بر ضرورت و اهميت ارتقاي آگاهي و سواد سلامت بانوان و نقش اين آموزش ها در پيشگيري از بروز بيماري‌هاي زنان، گفت:‌ بسياري از بيماري هاي زنان از جمله سرطان ها و بيماري هاي عفوني با ارايه آموزش و ارتقاي آگاهي افراد قابل پيشگيري است.

دكتر فرح فرزانه در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه مركز تحقيقات پيشگيري از بيماري‌هاي زنان با هدف غربالگري و بررسي شيوع بيماري‌هاي زنان از پنج سال گذشته در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تاسيس شد، عنوان كرد: گسترش و توسعه آموزش‌ و آگاه‌سازي‌هاي عمومي در راستاي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي شايع زنان و همچنين آموزش اصول خودمراقبتي براي زنان برخي از اهداف راه‌اندازي اين مركز است.

وي همزمان با هفته ملي سلامت بانوان با اشاره به برخي از طرح‌هاي تحقيقاتي اين مركز، عنوان كرد: دستيابي به روش‌هاي نوين پيشگيري از بروز بيماري‌ و بررسي ميزان شيوع بيماري‌ها برخي از زمينه‌هاي تحقيقاتي اين مركز است. همچنين طي اين طرح‌ها پيكو اسميت اند نفيو ميزان آشنايي زنان با روش‌هاي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي دوران بارداري، خونريزي‌ها، نازايي و همچنين آگاهي از روش‌هاي كمك كننده مانند تغذيه، ورزش و رفتاري جهت پيشگيري از بروز يا پيشرفت بيماري، بررسي و دنبال مي‌شود.

وي با اشاره به ضرورت آموزش و آگاه‌سازي جامعه در حوزه سلامت، اظهار كرد: مهمترين مسئله آگاهي و آشنايي كادر بهداشتي و درماني با روش‌هاي مختلف پيشگيري و همچنين تمايل و اراده بالاي  وزارتخانه و سيستم بهداشتي با اجراي روش‌هاي مختلف پيشگيري در سطح جامعه است كه خوشبختانه اين تمايل در سيستم بهداشتي كشور وجود دارد.

ضرورت ارايه آموزش‌هاي مرتبط با سلامت بانوان در سطح جامعه

فرزانه ادامه داد: به عنوان نمونه مي توان با ارايه آموزش‌هاي مرتبط با سلامت بانوان در سطح جامعه از جمله در سراهاي محله، خانه‌هاي بهداشت در روستاها و شهرستان‌ها  و در ساير اماكن عمومي به ارتقاي سطح بهداشت بانوان كمك كرد. ويژگي مثبت خانم‌هاي ايراني در پذيرش توصيه‌هاي بهداشتي از ارگانهاي قابل اعتماد مانند وزارت بهداشت نيز به اين مساله كمك زيادي مي كند، بنابراين ما از نظر همكاري مردم براي استفاده از روش‌هاي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي زنان و رعايت بهداشت فردي و عمومي مشكلي نداريم پانسمان لوهمن روشه و اگر هنوز در مباحثي به ايده‌آل نرسيده‌ايم، مقصر عدم ارايه آموزش‌هاي لازم است.

وي با اشاره به اقدامات مركز تحقيقات جهت ارتقاي آگاهي بانوان، عنوان كرد: بسترهاي لازم براي برقراري ارتباط با بانوان در اين مركز فراهم شده كه برگزاري سمينارهاي علمي در سطح عموم و انتشار كتب علمي به زبان ساده، ايجاد راه‌هاي ارتباطي متعدد با مركز و گفت‌وگو با رسانه‌ها با هدف افزايش آگاهي‌هاي عمومي برخي از اين اقدامات است.

نقش ارتقاي سواد سلامت بانوان در پيشگيري از بروز بيماري‌هاي جنسي

وي در رابطه با اهميت ارايه آموزش‌هاي مختلف و ارتقاي آگاهي هاي عمومي به بيماري شايع زگيل تناسلي و سرطان دهانه رحم اشاره كرد و گفت: متاسفانه اغلب افراد به دليل نبود آموزش و آگاه‌سازي‌هاي عمومي به اين بيماري‌ها مبتلا مي‌شوند، در حاليكه مي‌توان با ارايه آموزش هاي ساده و ابتدايي از بروز و شيوع آنها تا ميزان زيادي پيشگيري كرد. به عنوان نمونه عدم رعايت بهداشت و نكات ايمني در برقراري ارتباط جنسي، ازدواج هاي موقت و برقراري روابط ناايمن و مكرر جنسي همگي در اين زمينه تاثيرگذار است و مي‌توان با آگاه‌سازي‌هاي عمومي و ارايه آموزش‌هاي لازم در مدارس و تلويزيون از بروز آن پيشگيري كرد.

تهديد سلامت دستگاه تناسلي پيچش بيضه بانوان با استعمال دخانيات و قلياني

رئيس مركز تحقيقات پيشگيري از بيماري‌هاي زنان با بيان اين كه قليان به سيستم و دستگاه تناسلي خانم‌ها آسيب مي‌زند، گفت: صدمه‌اي كه قليان به سيستم تناسلي بانوان وارد مي كند بسيار بيشتر از سيگار است و همچنين مي‌تواند در بروز بيماري‌هاي زنان همچون سرطان تاثيرگذار باشد. در اين رابطه مقالات گوناگوني منتشر شده كه نشان مي‌دهد مصرف قليان به افزايش طول مدت بيماري و عدم بهبود فرد مبتلا نيز منجر مي‌شود.

راه‌هاي پيشگري از ابتلا به بيماري‌هاي زنان

اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به برخي از مهمترين راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي زنان، گفت: رعايت مسائل بهداشتي اولين و موثرترين روش پيشگيري است كه مي‌توان با ارايه آموزش‌هاي ساده در مدارس دخترانه اين اطلاعات را منتقل كرد كه متاسفانه آنگونه كه بايد به اين مساله توجه نمي‌شود. در همين راستا مركز تحقيقات طي برقراري ارتباط با سراهاي محله نسبت به انتقال اين آموزش ها به بانوان در سطح عموم و پاسخگويي به مشكلات و مسايل آنان اقدام مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه جهت گيري مراكز درماني و تحقيقاتي دنيا به سمت پيشگيري است، اظهار كرد: متاسفانه براي ارايه اينگونه آموزش‌ها در مدارس دخترانه به مجوز آموزش و پرورش نياز داريم قيمت ورق سيليكوني براي زخم كه هنوز محقق نشده، ولي براي ارايه آموزش و انتقال دانش به بانوان بالاي ۱۸ سال به مجوز نيازي نيست و بنابراين اين كار را از مدت ها پيش آغاز كرده‌ايم.

شايع‌ترين سرطان‌ها در بين زنان ايراني

دكتر فرزانه با بيان اينكه سرطان رحم از شايع‌ترين سرطان‌ها در بين زنان است، ادامه داد: در رابطه با سرطان‌هاي زنان شامل پستان، رحم، تخمدان، دهانه رحم و قسمت هاي بيروني، به ترتيب سرطان رحم، بعد تخمدان و بعد دهانه رحم در ايران شايع تر هستند و متاسفانه سرطان تخمدان در كل دنيا  قابل پيشگيري نيست و روش غربالگري مناسبي براي آن وجود ندارد.

امكان تشخيص زودرس سرطان رحم

اين فلوشيپ آنكولوژي با بيان اينكه در رابطه با سرطان رحم تا بالاي ۹۰ درصد امكان تشخيص زودرس اين بيماري وجود دارد، مطرح كرد: شايع‌ترين علامت، خونريزي‌هاي نامنظم است، بنابراين به همه خانم ها توصيه مي كنيم كه اگر خونريزهاي قاعدگي‌شان از حالت عادي خارج شد حتما به پزشك مراجعه كنند.

وي با تاكيد بر اينكه سرطان دهانه رحم جزو معدود سرطان‌هاي قابل پيشگيري است،‌ عنوان كرد: از طريق آموزش و معاينات ماهانه مي‌توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد بنابراين توصيه ما اين است كه بانوان درصورت مشاهده خونريزي‌هاي اسپري اپسايت غيرمعمول حتما به پزشك مراجعه كنند و هر شش ماه الي يكسال نسبت به معاينات دوره‌اي و انجام سونوگرافي از رحم اقدام كنند.

رييس مركز تحقيقات پيشگيري از بيماري‌هاي زنان با تأكيد بر اولويت و ضرورت آموزش و اطلاع رساني در اين زمينه، خاطرنشان كرد: زماني كه به خانم‌ها آموزش ‌هاي لازم داده شود خودبه‌خود روش‌هاي آزمايشي، غربالگري، سونوگرافي و غيره پيگيري خواهد شد.



منبع

تظرات ارسال شده