همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نابينايي؛ عاقبت همه ديابتي‌ها نيست

تهديد‌كننده جدي براي چشم باشد، اما بسياري از اين افراد نمي‌دانند كه ديابت يكي از چهار علت اصلي نابينايي در دنياست.

به گزارش : ديابت مي‌تواند باعث بروز آب مرواريد، آب سياه و خونريزي‌هاي عروقي در چشم شود. به بيان ديگر قند بالا به مختل‌شدن عملكرد سلول‌هاي بدن منجر مي‌شود و در درازمدت در چشم ايجاد خونريزي مي‌كند و به دنبال آسيب‌ديدگي عروق شبكيه چشم، ديد فرد دچار اختلالات جدي مي‌شود. در واقع شايع‌ترين عوارض چشمي ديابت، تاثير روي شبكيه است.

از آنجا كه عروق شبكيه براحتي توسط متخصصان قابل مشاهده است به عنوان يكي از بهترين راه‌هاي ارزيابي وضع كلي عروق بدن و به نوعي آيينه تمام نمايي از مشكلات عروقي ساير قسمت‌هاي بدن محسوب مي‌شود.

به اين دليل بسياري از بيماري‌ها كه به نحوي عسل پزشكي مي‌تواند عروق را تحت تاثير قرار دهد، موجب بروز مشكلاتي در شبكيه نيز مي‌شود.

بنابر تاكيد متخصصان سر دسته اين بيماري‌ها، بيماري قند و افزايش فشارخون است. دكتر محمد رياضي اصفهاني، فوق‌تخصص جراحي شبكيه از چگونگي تاثير ديابت بر عروق شبكيه مي‌گويد: اعصاب بينايي بخشي از مغز محسوب مي‌شود كه مي‌تواند در اثر بسياري از بيماري‌ها تحت تاثير آسيب قرار بگيرد. شاخص‌ترين اين بيماري‌ها را ديابت تشكيل مي‌دهد كه تغييرات متابوليك ناشي از آن، همچنين تغييراتي كه در ساختمان و عملكرد عروق و در اعصاب چشم ايجاد مي‌كند، موجب تغييرات شگرفي در قسمت‌هاي مختلف چشم مي‌شود. متاسفانه اين تغييرات در مواردي با توجه به شدت درگيري، پتانسيل ايجاد نابينايي را نيز دارا خواهد بود و به همين لحاظ ارزيابي باليني بيماران ديابتي از نظر گرفتاري چشم اهميت بسيار زيادي پيدا مي‌كند.

وقتي پرده شبكيه ورم مي‌كند

در ديابت از يك‌سو انسداد عروق شبكيه به وجود مي‌آيد كه باعث مي‌شود مواد غذايي قيمت كرم مدي هاني و اكسيژن به ميزان كافي در دسترس شبكيه قرار نگيرد و از سوي ديگر مويرگ‌هاي موجود ديواره سالم نداشته و با تغييراتي كه در ساختمان خود متحمل مي‌شوند، موجب بروز نشت از ديواره رگ به داخل بافت و ايجاد ورم مي‌شوند. هنگامي كه ورم ايجاد شده در مركز بينايي اتفاق افتد باعث كاهش ديد بيمار و مشكلات بينايي مي‌شود.

دكتر رياضي با اشاره به مطالب فوق اضافه مي‌كند: اثرات ديابت بر شبكيه بتدريج و طي مراحلي ايجاد مي‌شود و به همين لحاظ معاينه مرتب و در فواصل منظم اين بيماران از اهميت زيادي برخوردار است. در اين معاينات دوره‌اي چشم‌پزشك مي‌تواند درگيري‌هاي شديد شبكيه را تشخيص داده و براي جلوگيري از مشكلات بعدي يا درمان مشكلات ايجاد شده، اقدام كند. ذكر اين نكته ضروري است كه كنترل دقيق قند، چربي و فشار خون و نيز اختلالات متابوليك از اهميت بسزايي براي پيشگيري از گرفتاري‌هاي شديد شبكيه برخوردار است.

نابينايي؛ عاقبت همه ديابتي‌ها نيست

بيماري ديابت با تمام مدي هاني خطراتش، قابل كنترل و حتي درمان است. به همين دليل لزومي ندارد كه همه ديابتي از عوارض سخت كليوي، عروقي و چشمي ناشي از اين بيماري بترسند.

حتي دكتر رياضي با تاكيد بر اين‌كه تمام بيماران ديابتي مي‌توانند در معرض تغييرات ناشي از ديابت قرار بگيرند، توضيح مي‌دهد: ولي زمان بروز اين تغييرات و ميزان شدت درگيري تا حد زيادي به ميزان كنترل متابوليك فرد بستگي دارد. به اين معني كه در صورت كنترل دقيق متابوليك و معاينات دوره‌اي منظم مي‌توان انتظار داشت كه بيمار ديابتي در بيشتر موارد بتواند زندگي معمول خود را داشته و محدوديتي از نظر بينايي نداشته باشد. مسلما بهترين راه پيشگيري از بروز اين تغييرات، كنترل دقيق ميزان قند خون، چربي خون، فشارخون، كم‌خوني و ساير اختلالات متابوليك، ورزش منظم و معاينات دوره‌اي از سوي چشم پزشك است.

از ليزر درماني تا جراحي

شايد براي بسياري از ديابتي‌ها اين سوال مطرح باشد كه در صورت درگير‌شدن عروق شبكيه چشمشان آيا راه‌حل درماني براي پيشگيري ژل medihoney از نابينايي يا اختلالات شديد بينايي وجود دارد؟

دكتر رياضي در پاسخ به اين پرسش مي‌گويد: در معاينات دوره‌اي در صورتي كه علائم از گرفتاري شبكيه وجود داشته باشد بررسي‌هاي دقيق‌تري از جمله انجام عكسبرداري از شبكيه توسط چشم پزشك در خواست خواهد شد و برحسب ميزان گرفتاري و با توجه به ميزان خطري كه فرد را تهديد مي‌كند درمان‌هايي از قبيل ليزر درماني، انجام تزريقات داخل چشمي يا عمل جراحي ممكن است براي بيمار در نظر گرفته شود كه با انجام درمان‌هاي فوق در بسياري از موارد مي‌توان انتظار داشت كه مشكلات ايجاد شده محدود شده يا برطرف شود.

ساير آسيب‌هاي متابوليكي بر چشم

فراموش نكنيد كه فشار خون بالا مي‌تواند با تغييراتي كه در عروق شبكيه ايجاد مي‌كند باعث ايجاد خونريزي، نشت خون از عروق شبكيه، انسداد عروق و كاهش ديد بيمار شود.

پس اين بيماران نيز همچون بيماران ديابتي لازم است به صورت دوره‌اي و منظم از سوي چشم پزشك بررسي شوند.

در مطالعات كرم محافظ مدي هاني مختلف تاثير مصرف سيگار بر بروز بيماري‌هاي شبكيه و از جمله تغيير شكل بافت شبكيه وابسته به سن به اثبات رسيده است.

پس به تمام بيماران و بخصوص بيماران مبتلا به بيماري‌هاي شبكيه توصيه مي‌شود تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن براي ترك سيگار اقدام كنند.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده