همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خواص حيرت انگيز و درمانگر نارنگي

۱- سرشار از مواد مغذي

نارنگي حاوي مقادير قابل توجهي ويتامين‌هاي A و C و پتاسيم است. اين ميوه از آنتي اكسيدان فراواني هم برخوردار است و از منابع فيبر خوراكي به شمار مي‌رود.

۲- كاهش التهاب

نارنگي به لطف ويتامين A فراواني كه در خود دارد به از بين رفتن التهاب بدن كمك مي‌كند. اين ميوه حاوي ويتامين C هم هست كه بدن را از آنتي اكسيدان‌هاي زيادي بهره مند مي‌كند. اين آنتي اكسيدان‌ها براي كمك به بدن در مقابله با بيماري‌هاي التهابي و شديد حياتي هستند. خاصيت ضد اكسايشي اين مواد مي‌تواند تأثيرات بلند مدتي كه اين مشكلات و بيماري‌ها بر بدن مي‌گذارند را از بين ببرد.

۳- كاهش ريسك ابتلا به سرطان

تحقيقات علمي نشان داده اين ميوه تأثير بسيار زيادي در جلوگيري از انواع سرطان‌ها دارد، چون مصرف نارنگي آسيب‌هاي سلولي‌اي كه موجب سرطان مي‌شوند را مي‌تواند كاهش دهد. اين ميوه حاوي مقادير زيادي تركيبات فيتو است كه از خواص ضد سرطاني برخوردارند. پماد عسل خارجي علاوه بر اين، نارنگي از ويتامين‌هايي برخوردار است كه خواص ضد اكسايشي دارند. اين مواد به ويژه با جلوگيري از جهش سلول‌هاي نرمال و تكثير سلول‌هاي سرطان زا به بدن كمك مي‌كنند. نتيجه‌ي نهايي، افزايش توانايي بدن در جلوگيري از تكثير تومور‌ها است.

۴- تقويت دستگاه ايمني بدن

دستگاه ايمني بدن وظايف مختلف و مهمي دارد كه همگي به حفظ سلامتي ما كمك مي‌كنند. دستگاه ايمني گرچه جلوي ابتلا به بيماري‌ها را مي‌گيرد، اما خود در برابر آسيب‌ها مصون نيست و بايد با مصرف مواد غذايي‌اي كه توانايي دفاعي آن را افزايش مي‌دهند، به آن كمك كنيم.

ميوه‌ي نارنگي توانايي تشخيص و نابودي عوامل بيماري زا را در دستگاه ايمني بدن بهبود مي‌بخشد و به اين ترتيب، به حفظ سلامتي شما در فصل سرماخوردگي و آنفولانزا كمك مي‌كند. علت اين مسأله احتمالاً بيوفلاونوئيد‌هايي است كه در ميوه‌هاي خانواده‌ي مركبات وجود دارند.

۵- حفظ سلامت قلب

قلب وظيفه‌ي پمپاژ خون به سرتاسر بدن را برعهده دارد. به همين دليل حفظ سلامت قلب بسيار ضروري است تا از بروز اشكال در وظايف حياتي آن جلوگيري شود. نارنگي مي‌تواند قلب را در برابر آثار زيان بار راديكال‌هاي آزاد و التهاب حفظ كند، مشكلاتي كه باعث رسوب پلاك‌هاي آﺗﺮواﺳﻜﻠﺮوﺗﻴك و سرعت بخشيدن به اين امر مي‌شوند و انسداد عروق خوني را به دنبال دارند.

راديكال‌هاي آزاد در شرايط طبيعي در بدن تشكيل مي‌شوند، محصولات مدي هاني اما وقتي ميزان آن‌ها از حد بگذرد، مي‌توانند باعث وارد آمدن آسيب به بدن شوند. ويتامين C موجود در نارنگي ممكن است بتواند با آنتي اكسيدان‌هايي كه در خود دارد به پاكسازي خون از اين راديكال‌هاي آزاد و بهبود گردش خون به سمت قلب و به بيرون از آن كمك كند. آنتي اكسيدان‌هاي فراوان موجود در اين ميوه به جلوگيري از اكسايش كلسترول‌هاي LDL هم كمك مي‌كنند و به اين ترتيب ريسك ابتلا به مشكلات قلبي را به ميزان چشمگيري كاهش مي‌دهند.

۶- كمك به تنظيم فشار خون

اين ميوه به دليل پتاسيم فراواني كه در خود دارد مي‌تواند به تنظيم فشار خون كمك كند. پتاسيم كه يك الكتروليت كليدي براي بدن به شمار مي‌رود، تأثير زيادي در متعادل سازي حجم خون دارد و به اين ترتيب كمك مي‌كند بدن آب اضافي اش را در خود ذخيره نكند. علاوه بر اين، پتاسيم تأثير گشاد كننده بر عروق خوني دارد و به اين ترتيب قطر عروق را افزايش مي‌دهد و حركت خون را بهبود مي‌بخشد. اما نبايد در مصرف پتاسيم زياده روي كنيد و خوردن روزانه يك يا دو عدد از اين ميوه كفايت مي‌كند.

۷- حفظ بينايي

مصرف مواد غذايي حاوي كارتنوئيد‌ها و همينطور ديگر تركيبات ضد اكسايشي براي حفظ سلامت چشم‌ها ضروري است. نارنگي هم حاوي ويتامين C است و هم ويتامين A كه نوعي كارتنوئيد به شمار مي‌رود. مصرف ويتامين A براي كمك به جلوگيري از تباهي لكه زرد ضروري است. به علاوه، اين ويتامين به تخليه‌ي زجاجيه‌ي چشم كمك مي‌كند يعني همان بخشي از چشم به دليل انباشت فشار مي‌تواند مبتلا به آب سياه شود.

۸- ژل مدي هاني كمك به جلوگيري از ديابت

نارنگي تأثير اغلب ديگر ميوه‌ها در جلوگيري از ديابت را ندارد، اما به جاي آن، با افزايش اكسايش چربي ها، تأثيري غير مستقيم در اين مسأله دارد. ديابت در دسته‌ي بيماري‌هايي قرار مي‌گيرد كه به آن‌ها بيماري‌هاي متابوليك گفته مي‌شود. نقطه‌ي مشترك بسياري از اين بيماري‌ها ارتباط زيادي است كه با مسأله‌ي چاقي دارند؛ بنابراين ميوه‌ي نارنگي در وهله‌ي اول با كمك به كاهش ذخاير چربي بدن، احتمال بروز اختلالات انسوليني در بدن را كاهش مي‌دهد و ريسك ابتلا به ديابت را كم مي‌كند.

۹- بهبود زخم‌ها

نارنگي به دليل برخورداري از ويتامين C فراوان، روند التيام زخم‌ها را بهبود و به آن سرعت مي‌بخشد. اين ويتامين براي توليد كلاژن در بدن ضروري است، ماده‌اي كه تركيبي كليدي در مفصل‌ها و بسياري از ديگر بافت‌هاي بدن از جمله پوست به شمار مي‌رود. افزايش توليد كلاژن منجر به تسريع يافتن روند التيام زخم ها، به حداقل رسيدن جاي زخم‌ها و حتي بهبودي بعد از بروز صدمه مي‌شود.

۱۰- بهبود گوارش

اين ميوه حاوي مقادير زيادي فيبر خوراكي است كه به بهبود اجابت مزاج كمك مي‌كند. به همين دليل مصرف آن براي جلوگيري از يبوست مفيد است، گرچه اين ميوه به توليد آنزيم‌هاي گوارشي هم كمك مي‌كند.

۱۱- كاهش ريسك ابتلا به پوكي استخوان

اين ميوه مدي هاني 405 به جلوگيري از ضعيف و شكننده شدن استخوان‌ها كمك مي‌كند. پوكي استخوان كه به معناي تحليل تدريجي بافت استخوان با ميزاني بيش از حد نرمال و كاهش تراكم بافت استخواني است، معمولاً باعث تضعيف ساختاري بدن مي‌شود.

در نتيجه، استخوان‌هاي بخش‌هاي مختلفي از بدن به ويژه در افراد مسن‌تر به راحتي دچار شكستگي مي‌شوند و مشكلات فراواني از جنبه‌ي توانايي تحرك براي فرد آسيب ديده ايجاد مي‌شود. نارنگي حاوي مقادير زيادي پتاسيم، كلسيم و منيزيم است كه همگي نقش مهمي در حفظ سلامت استخوان‌ها و متعاقباً جلوگيري از شكستگي‌هاي استخواني و ضعف ساختاري بدن دارند. مراقبت از استخوان‌ها براي حفظ توانايي تحرك در دوران سالمندي ضروري است.

۱۲- به تعويق انداختن پيري پوست

اين ميوه به دليل داشتن ويتامين C، تأثير به سزايي در مقابله با پيري زودرس و زوال پوست دارد. همانطور كه قبلاً گفته شد، ويتامين C براي توليد كلاژن در بدن ضروري است، مسأله‌اي كه به حفظ سلامت مفصل ها، پوست و بسياري از ديگر بافت‌هاي بدن منجر مي‌شود. مصرف منظم نارنگي مي‌تواند به از بين رفتن چين و چروك‌ها كمك كند. اين ميوه مي‌تواند به رفع كدري و بي حالي پوست كه نشانه‌ي سالم نبودن پوست است هم كمك كند.

۱۳- بهبود سلامت مو‌ها

اين ميوه تأثير چشمگيري در رشد مو‌ها دارد. ويتامين A موجود در نارنگي به حفظ رطوبت پوست سر و همينطور بهبود وضعيت مو‌ها كمك مي‌كند. علاوه بر اين، ويتامين C اين ميوه ممكن است كمك زيادي به تسهيل جذب آهن از مواد غذايي مصرفي ما مدي هاني به بدن مان كند. ماده‌ي آهن براي افزايش كيفيت مو‌ها ضروري است. نارنگي حاوي ويتامين B۱۲ هم هست كه به بهبود سلامت مو‌ها و همينطور كاهش سرعت سفيد شدن آن‌ها كمك مي‌كند. به علاوه، اين ويتامين كمك مي‌كند فوليكول‌هاي مو در فاز رشد باقي بمانند.

منبع:روزياتو



منبع

تظرات ارسال شده