همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مسموميت هاي كُشنده,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
مسموميت

ها، يكي از دلايل مرگ و مير است و در اين بين، بعضي از مسموميت ها، پرخطر تر و كشنده تر هستند.

به گزارش  مهر، آن گونه كه گفته مي شود، حدود ۴۸ درصد مسموميت ها عمداً و الباقي به شكلي ناخواسته اتفاق مي افتد كه بعضا ميتواند با مرگ و مير نيز همراه باشد. در اين بين، سهم مسموميت در بين كودكان بالاتر از ديگر اشخاص است. چون، در دسترس بودن برخي مواد شوينده و تميز كننده در خانه ها، يكي از همين تهديدات است.

اين در حاليست كه سهم مسموميت دارويي در بين كودكان، خيلي پايين تر از انواع ديگر پانسمان عسل مسموميت ها است. به طوري كه گفته مي شود، مسموميت هاي دارويي در كودكان با شيوع كم تر از ۴ درصد و اغلب بصورت اتفاقي و در اثر كنجكاوي كودك و يا اشتباه والدين رخ مي دهد.

اما مسموميت با شوينده ها در كودكان بسيار فراتر است. از همين رو، لازم است به توصيه هاي كارشناسي در همين زمينه توجه شود.

در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و تميز كننده پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد. از مخلوط كردن مواد شيميايي مثل جوهر نمك با فرآورده هاي سفيد كننده جداً پرهيز كنيد زيرا بخارات و گازهاي توليدشده بسيار سمي و كشنده است.

پس از مصرف مواد شوينده، سفيد كننده، جرم بر و لوله بازكن در محيط هاي در بسته و كوچك مانند دستشويي و استحمام به هيچ وجه توقف نكنيد به دليل آن كه گازهاي توليد شركت سوربكت شده در محيط هاي بدون تهويه مناسب، سمي است.

براي استفاده از مواد شيميايي حتماً از وسيله هاي محافظت كننده مثل دستكش بلند، كفش نفوذ ناپذير، لباس آستين بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود.

افرادي كه با مواد شوينده سر و كار دارند، حتما از مواد شوينده مرغوب و مورد تائيد سازمان هاي استاندارد و غذا و دارو استفاده كنند.

مسموميت با گياهان در بسياري از موارد از نظر شدت نوع خفيف يا متوسط بوده، به طوريكه با درمان اوليه، علايم و نشانه هاي مسموميت كاهش يافته و رفع مي شود.

برخي از گياهان مانند شوكران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و كرچك قادر به ايجاد مسموميت هاي شديد و حتي كُشنده در انسان هستند.

گياهان تزئيني مانند ديفن باخيا و خرزهره كه در باغچه خانه ها و آپارتمان هاي مسكوني كاشته و نگهداري مي شوند نمايندگي سوربكت نيز ميتوانند در صورت مصرف تصادفي، باعث بروز مسموميت شوند.

بروز مسموميت هاي گياهي در بين كشاورزان، باغداران، شكارچيان و كارگران مزارع و گلخانه ها به دليل تماس بيش تر با انواع گياهان سمي، شيوع بيشتري دارد.

در سال هاي اخير گرايش مردم به مصرف داروهاي گياهي و گياهان دارويي افزايش يافته است. مصرف ناآگاهانه و سرخود بسياري از گياهان دارويي مي تواند باعث بروز مسموميت در انسان شود.

گياهان در بسياري از كشورهاي جهان به عنوان يكي از دلايل مهم بروز مسموميت ها به خصوص در كودكان زير ۵ سال است. كنجكاوي و وجود جذابيت در شكل و رنگ بخش هاي مختلف يك گياه سمي مثل ميوه، دانه و برگ از عوامل مسموميت در كودكان است.

در صورت بروز اين نوع مسموميت بايد با مركز اورژانس ۱۱۵ تماس سوربكت چيست گرفت و بدون اتلاف وقت شخص مسموم به بيمارستان منتقل شود.

آمارها نشان مي دهد مسمومين ناشي از دارو، شوينده ها، گياهان سمي، سرب و منواكسيد كربن، درصد چشمگيري از بيماران ارجاع داده شده به بيمارستان ها را تشكيل مي دهند.

در خصوص مسموميت ناشي از سرب در كودكان، عنوان مي شود كه اسباب بازي هايي كه از مجاري قانوني وارد كشور مي شوند،  داراي استاندارد هستند. ولي واقعيت اين است كه اسباب بازي هاي موجود در بازار از طرق مختلف وارد مي شوند. استفاده از اسباب بازي هاي نامرغوب، كودكان را به مرور دچار مسموميت مي كند. علاوه بر اسباب بازي ها، هوا نيز منبع عمده اي از آلودگي سرب است. معمولا شيوع مسموميت با سرب در كودكان بالاست.

مسموميت با سرب شامل دو دسته حاد و مزمن و راه هاي ورود دهاني و از طريق ساكارز استنشاق است. آلودگي هاي هوا از طريق استنشاق عامل مسموميت است. همچنين عامل عمده مسموميت كودكان سنين زير ۶ و ۱۲ سال، دهاني است كه از طريق استفاده از اسباب بازي هاي نامرغوب رخ مي دهد.

مزمن بودن مسموميت با سرب نوعي كم خوني نزديك به فقر آهن را ايجاد مي كند، البته اين كم خوني، فقر آهن نيست. در خصوص علائم مسموميت با سرب علاوه بر كم خوني مي توان به بي قراري ، پرخاشگري و بي اشتهايي اشاره كرد.



منبع

تظرات ارسال شده