همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سفت شدن لثه باروش هاي ارزان

بديهي است، توصيه ها يا راه حل هاي خانگي يا داروهاي گياهي براي درمان مشكلات حاد لثه ، جوابگو نخواهد بود و اگر مشكل لثه شما جدي باشد، بايد حتما به دندانپزشك مراجعه كرده و درمان اساسي را پيش گيريد. به اين ترتيب، شما مطمئن خواهيد شد كه مي توانيد مشكل خود را با بهترين روش ممكن حل كنيد.

برخي درمان هاي گياهي براي سفت شدن لثه عبارتند از:

آب نمك: يكي از بهترين درمان هاي طبيعي براي خونريزي لثه اين است كه از آب نمك گرم استفاده شود. همانطور كه مي دانيد، آب نمك داراي اثرات ضد عفوني كننده بوده و همچنين در گردش خون در لثه هاي شما موثر است. اين درمان باعث مي شود كه التهاب لثه ها كم تر شده و دچار خونريزي نشوند. روزي دو بار لثه ها را با آب نمك بشوييد.

آب و پراكسيد: يكي ديگر از داروهاي توصيه شده طبيعي براي خونريزي يا سفت شدن لثه ، كه همچنين مي تواند براي دندان لوزالمعده هاي شل هم استفاده شود، اين است كه از محلول آب با پراكسيد استفاده كنيد. در اين حالت، مي توانيد آب و پراكسيد هيدروژن را مخلوط كرده و به مدت 30 ثانيه دهان و لثه ها را با آن شستشو دهيد.

ماساژ و برس لثه با مواد صمغي: درماني بسيار ساده و موثر، كه به طرز شگفت آوري سبب بهبود و سفت شدن لثه ها مي شود. اين كار همان ماساژ لثه با برس نرم است. به اين ترتيب، اين كار باعث پيشگيري از التهاب لثه ها و مقاومت آن ها مي شود. در واقع، مسواك زدن دندان با ماساژ دهنده هاي صمغي بسيار راحت است. شما مي توانيد اين كار را هر روز انجام دهيد.

جوش شيرين: جوش شيرين يكي ديگر از داروهاي بسيار موثر طبيعي است كه باعث حفظ و سفت شدن لثه ها مي شود و دندان هاي شما را از آسيب و شل شدن محافظت مي كند. براي اين كار ، كمي جوش شيرين را با آب مخلوط كرده و با انگشت خود آن را در امتداد لثه ها بزنيد. سپس دندان ها را طبق عادت هميشگي بشوييد.

آويشن: آويشن، يك درمان طبيعي بسيار معروف براي جلوگيري از شل شدن و همچنين سفت شدن لثه ها است. از قديم اعتقاد داشتند كه آويشن براي تقويت دندان ها و لثه ها بسيار موثر است، به همين دليل توصيه مي شود كه با مخلوطي از آب و ريشه آويشن هر روز لثه ها را بشوييد.

آووكادو: يكي ديگر از درمان هاي طبيعي براي سفت شدن لثه ها و تقويت دندان ها، استفاده از برگ هاي آووكادو است. كرم رژودرم براي اين كار، مي توانيد برگ آووكادو را بجويد. آووكادو با تقويت لثه ها، دندان هاي شما را قوي تر مي كند. همچنين با ساير بيماري هاي دهان و دندان هم، مبارزه مي كند.

درمان گياهي تحليل رفتگي لثه

پيشگيري از بيماري هاي لثه و دندان هاي شل براي حفظ سلامت دهان و دندان، ضروري است. رعايت يك رژيم غذايي متعادل با مواد مغذي و غذاهاي غني از كلسيم و درمان گياهي، باعث تقويت سيستم ايمني بدن و تقويت لثه ها مي شود.

شما مي توانيد با استفاده از درمان هاي بسيار آسان و ساده گياهي، مانع از تحليل و سست شدن لثه ها و در نتيجه از دست دادن دندان هاي خود شويد. بعضي از اين روش ها در درمان بيماري هاي مربوط به لثه ها موثر بوده و باعث بهبود بهداشت دهان و تقويت لثه ها و دندان هاي ضعيف مي شود.

به عنوان مثال، شما مي توانيد با استفاده ساده از روغن خردل، از سست و تحليل لثه ها جلوگيري كرده و يا آن را بهبود بخشيد. كمي روغن خردل را با آب گرم مخلوط كرده و به آرامي با نوك انگشت خود، لثه ها را ماساژ دهيد.

اين كار را به مدت 2 دقيقه انجام داده و سپس دندان ها را بشوييد. در صورتي كه اين كارا به طور مرتب انجام دهيد، در مدت كوتاهي شاهد نتايج شگفت انگيز آن بر روي لثه ها مي شويد.

مواد غذايي مفيد براي سفت شدن لثه

ويتامين D براي سلامتي كلي بدن ما بسيار مهم است، اما اگر مي خواهيد خريد قطره فروزومال لثه ها و دندان هاي سالم و قوي داشته باشيد، بهتر است مواد غذايي حاوي كلسيم مصرف كنيد. بهترين منابع: ماهي، زرده تخم مرغ، روغن ماهي و شير هستند.

ويتامين C قدرتمند است! اين ويتامين مي تواند رگ هاي خوني را تقويت كند و التهاب را كاهش دهد، كه ممكن است در تقويت لثه هاي شما كمك رسان باشد. ويتامين C همچنين براي توليد كلاژن، يك پروتئين كليدي است كه به شما در مبارزه با بيماري هاي پريودنتال كمك مي كند.

بدون ويتامين C، لثه هاي شما به باكتري هايي كه باعث بيماري هاي پريودنتال مي شوند، حساس تر مي شود. بهترين منابع: فلفل، پرتقال، كيوي، توت فرنگي و كلم بروكلي هستند.

آنتي اكسيدان ها كه براي تقويت لثه و سلامت دهان و دندان كاملا شناخته شده هستند. آنتي اكسيدان ها با باكتري هايي كه باعث التهاب و بيماري هاي پريودنتال مي شوند، مبارزه مي كنند.

آنها به محافظت از لثه ها و ديگر بافت ها پرداخته تا از آسيب سلولي و عفونت باكتريايي جلوگيري شود. بهترين منابع: سيب، انواع توت ها، انگور، كشمش، آجيل و لوبيا هستند.

پروبيوتيك ، يكي ديگر از مواد موثر در تقويت لثه است. هنگامي كه باكتري وارد بدن شما مي شود، معمولا از نوع باكتري خوب و بد هستند. پروبيوتيك ها در اين زمينه نقش حياتي دارند.

شواهدي وجود دارد مبني بر اينكه پروبيوتيك هيدروژل ممكن است باعث كاهش پلاك و افزايش استحكام لثه ها شود. بهترين منابع: ماست، ماكاروني و ساير مواد غذايي تخمير شده هستند.

بسياري از عناصر ديگر هم هستند كه ممكن است براي سلامتي دهان مفيد باشد. در اين ميان مي توان به آنتوسيانين ها (كه ممكن است از بروز پلاك روي دندان و شل شدن لثه ها جلوگيري كند)، آرژنين (يك اسيد آمينه مهم كه ممكن است تشكيل پلاك را مختل كند) و پلي فنل ها (كه ممكن است مانع از رشد باكتري ها و جلوگيري از بيماري هاي لثه شود) اشاره كرد.

بهترين منابع (آنتوسيانين ها): انواع توت ها، انگور، گيلاس، آلو و بادمجان هستند.

دارو براي سفت شدن لثه

با مراجعه به دندانپزشك مي توانيد براي سفت شدن لثه ها از درمان دارويي استفاده كنيد. اين داروها مي توانند در درمان هاي اوليه بسيار تاثير گذار باشند.

با توجه به پيشرفت بيماري، دندانپزشك يا پريودنتيست ممكن است درمان هاي جدي تري پيشنهاد كند. البته تحقيقات بيشتري لازم است تا روشن شود كه آيا استفاده از داروها نياز به عمل جراحي را كاهش مي دهد يا خير. برخي از داروهاي موثر براي سفت شدن لثه عبارتند از:

Anti-microbial mouthrinse

ژل آنتي بيوتيك

اين داروها براي جلوگيري از افزايش باكتري و تقويت لثه ها مصرف مي شوند.

خواص آب نمك و جوش شيرين براي لثه

استفاده از نمك دريايي و جوش شيرين ،انتخاب پماد سوختگي خوبي براي حفظ دندان ها و تقويت لثه ها است. براي اين كار، يك قاشق چاي خوري نمك دريايي و دو قاشق چايخوري جوش شيرين را در يك ليوان آب مخلوط كرده و با يك مسواك نرم به روي دندان ها و لثه ها بكشيد. سپس دندان هاي خود را شستشو دهيد.

منبع: نبض ما



منبع

تظرات ارسال شده