همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
۱۰ نشانه ديابت كنترل نشده را بشناسيد

تحت تاثير قرار مي‌دهد، بهتراست چند نشانه ديابت كنترل نشده را بشناسيد.

به گزارش : ديابت يك نوع بيماري مزمن است كه ميزان قند خون توسط انسولين، هورمون توليد شده از پانكراس كنترل مي‌شود. در حقيقت زماني كه غذا مصرف مي‌كنيد، مواد غذايي به حالت عفونت جاي بخيه سزارين تجزيه شده و گلوكز وارد جريان خون شما مي‌شوند؛ بنابراين انسولين، گلوكز را از جريان خون گرفته و آن را وارد سلول‌هايي مي‌كند كه در آنجا تجزيه و به سوخت مورد نياز تبديل شوند.

در اين بيماري توانايي توليد هورمون انسولين در بدن از بين مي‌رود يا بدن در برابر آن مقاوم شده و بنابراين انسولين توليدي نمي‌تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد. نقش اصلي انسولين پايين اكتي كوت آوردن قند خون توسط سازوكار‌هاي مختلف است.

ديابت نوع يك را ديابت وابسته به انسولين نيز مي‌گويند. اين نوع ديابت به دليل بروز علايم به سرعت تشخيص داده مي‌شود و درمان شروع مي‌شود.

ديابت نوع ۲ يا غيروابسته به انسولين، معمولاً چندين سال طول مي‌كشد تا شخص مورد نظر از بيماري خود آگاهي پيدا كند. اغلب اين بيماران با رعايت رژيم غذايي و ورزش منظم درمان مي‌شوند. گاهي اوقات براي رساندن قند لايتسيموس خون به ميزان طبيعي از قرص‌هاي خوراكي پايين آورنده قند خون و يا انسولين هم استفاده مي‌شود.

آشنايي با مباني و نشانه‌هاي ديابت اولين گام براي كنترل سلامتي است. اگر به تازگي بيماري شما تشخيص داده شده، بهتر است ابتدا دلايل بروز ديابت و برخي از نشانه‌هاي رايج در اين بيماري را بررسي كنيد تا بتوانيد براي كنترل به موقع آن، اقدامات لازم را انجام دهيد.

از مهم‌ترين نشانه‌هاي ديابت كنترل نشده مي‌توان به موارد زخم ساق پا زير اشاره كرد:

- قدرت ديدتان ضعيف مي‌شود.

- دهان شما خشك مي‌شود.

- مثانه شما به خوبي كار نمي‌كند.

-قدرت شنوايي‌تان تغيير مي‌كند.

- دست و پاهايتان مورمور مي‌شود.

- لثه‌هاي شما خونريزي مي‌كند.

- بيشتر از هميشه عرق مي‌كنيد.

- احساس سرگيجه مي‌كنيد.

- پوستتان ترك مي‌خورد.

- رابطه زناشويي برايتان سخت مي‌شود.

از مهم‌ترين راهكار‌ها براي كنترل ديابت اين است كه نسبت انواع زخم به انتخاب غذا‌هاي توصيه شده و سالم توجه بيشتر داشته باشيد. همچنين در روند مديريت ديابت خود از نوشيدني‌ها غافل نشويد. آب، چاي غيرشيرين و يا قهوه و نوشيدني‌هاي كم كالري بهترين گزينه‌ها هستند. از مصرف آب ميوه و يا نوشابه‌هاي قندي گازدار خودداري كنيد. توصيه مي‌شود ارزيابي ميزان قند خون را به طور مرتب فراموش نكنيد.



منبع

تظرات ارسال شده