همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

مراقبت از پوست حساس

آيا پوست حساس شما نيز داراي جوش است و خارش زيادي دارد؟ در اين مقاله قصد داريم مراقبت‌هاي مورد نياز براي پوست هاي حساس را بيان كنيم.

پوست حساس:

بيشتر افراد معمولا فكر مي‌كنند پوست حساسي دارند. بر اساس تحقيقات انجام شده، زنان روزانه به طور متوسط از ۱۲ محصول مختلف با ۱۶۸ ماده تشكيل دهنده منحصر به فرد استفاده مي‌كنند. علاوه بر موارد استرس زا، شرايطي همچون آلودگي هوا، تغييرات هورموني و اضطراب نيز مي‌تواند پوست فرد را تحت تاثير قرار دهد.

اگر شما نيز از جوش، خارش و قرمز شدن پوست خود رنج مي‌بريد در ادامه با ما همراه شويد تا استراتژي‌هاي مورد نياز براي درمان و مراقبت از اين نوع پوست را با هم ياد بگيريم.

لكه‌هاي قرمز در پوستهاي حساس

زماني كه رگ‌هاي خوني، برآمدگي‌ها و غده‌هاي چربي بزرگ شده را بر روي بيني، گونه و چانه خود مشاهده مي‌كنيد، ممكن است تمامي اين موارد نشان دهنده شرايط خاصي لوهمن روشه به نام روزاسه باشد كه تقريبا ۱۶ ميليون آمريكايي را تحت تاثير خود قرار داده است.

افرادي كه به بيماري روزاسه مبتلا هستند معمولا خيلي زود بر افروخته و سرخ مي‌شوند. اين موضوع زماني رخ مي‌دهد كه رگ‌هاي خوني صورت گشادتر مي‌شوند و خون را به سطح پوست نزديك‌تر مي‌سازند.

در اين شرايط چه كاري بايد انجام داد؟

بهتر است از مواد تسكين دهنده‌ي عاري از صابون همچون جلبك، جوي دوسر كلوييدي و شيرين بيان كه به عنوان ماده ضد التهابي عمل مي‌كنند استفاده نماييد. از مالش شديد و سخت پوست ، استفاده از محصولات پوستي حاوي اسيد همچون اسيد گليكوليك پرهيز كنيد. تغيير رژيم غذايي نيز مي‌تواند مفيد باشد.

در حاليكه غذاهاي تند و ادويه دار مي‌تواند قرمزي پوست را بدتر كند، مصرف غذاهاي غني از پروبيوتيك همچون ماست با گياهان تازه مي‌تواند از حساسيت، قرمز شدن و خارش پوست جلوگيري نمايد. اينكار معمولا با مسدود كردن مواد شيميايي التهاب آور انجام مي‌شود.

بهترين محصولات براي لكه‌هاي قرمز:

  1. تسكين سوپرازورب اچ التهاب با ماسك جوي دوسر فوري فيرست ايدبيوتي.
  2. كرم‌هاي ضد قرمزي با فرمول سبز كه مي‌تواند پوست را شاداب نگه دارد.
  3. استفاده از كرم‌هايي كه حاوي جلبك سبز و قهوه‌اي هستند و مي‌توانند التهاب را كاهش دهند. در اين كرم‌ها معمولا گليسرين نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه باعث افزايش رطوبت و شادابي پوست مي‌گردد.

واكنش هاي آلرژي‌زاي پوست حساس

معمولا واكنش‌هاي آلرژي‌زا زماني رخ مي‌دهد كه پوست شما با يك ماده خارجي هماهنگ نباشد و سيستم ايمني شروع به ايجاد پاسخ نمايد. اگر به طور مداوم پوستي ملتهب داريد، ممكن است اين حالت به خاطر اختلالات ژنتيكي در پوست باشد.

اين بدان معناست كه اگر مادر شما به مواد خاصي حساسيت دارد ممكن است پوست شما نيز به اين مواد حساس باشد.

در اين شرايط چه كاري مي‌توان انجام داد؟

نشانه‌هاي آلرژي را با كمپرس شير تسكين دهيد. براي انجام اينكار مي‌توانيد يك كاسه متوسط برداريد و مقدار مساوي از آب جراحي پوست گرم و شير را تركيب كنيد. يك پارچه تميز برداريد و آن را در كاسه فرو ببريد و روي نواحي مورد نظر بگذاريد.

كرم‌هاي ساخته شده از آلوئه‌ورا نيز مي‌تواند مفيد باشد. از موادي كه محتواي غني از روي دارند استفاده كنيد.

پوست بسيار خشك:

اگر پوست صورت شما داراي بافت خشكي است، اين موضوع نيز مي‌تواند بسيار آزاردهنده باشد. كمبود آب مي‌تواند دليل خشكي پوست باشد. همچنين اين موضوع ممكن است به خاطر رژيم غذايي خاص، آب و هوا يا محصولات پوستي باشد.

كمبود آب يك شرايط موقتي است اما پوست خشك يك نوع پوست است و شما با آن به دنيا آمده‌ايد. پوست خشك معمولا نمي‌تواند چربي مورد نياز و كافي را توليد كند بنابراين هميشه بايد رطوبت مورد نياز را تامين كنيد.

در اين شرايط چه كاري مي‌توان انجام داد؟

اگر پوست صورت خود را دوبار در روز مي‌شوييد، سعي كنيد اينكار را در شب انجام دهيد و از يك پاك كننده عاري از صابون استفاده كنيد. از محصولاتي كه حاوي الكل هستند استفاده نكنيد. سعي نكنيد پوست خود پانسمان phmb را بماليد. لايه برداري شديد مي‌تواند شرايط شما را بدتر كند. در عوض بهتر است از يك كرم مرطوب كننده استفاده نماييد.

جوش در پوست حساس

ممكن است دوران نوجواني و جواني را پشت سر گذاشته باشيد اما هنوز هم بر روي پوست صورت‌تان جوش‌ها خودنمايي مي‌كنند. آكنه يا جوش معمولا به خاطر دلايل مختلفي بر روي پوست نمايان مي‌شود.

استرس، كمبود خواب، غده‌هاي چربي بسيار فعال و قرار گرفتن در معرض محصولات جوش زا مي‌تواند از جمله اين دلايل باشد. اما افرادي كه داراي پوست حساس هستند بيشتر از ساير افراد در معرض جوش و التهاب قرار دارند.

مقاله مرتبط: ماسك هاي ضد جوش صورت

در اين شرايط چه كاري مي‌توان انجام داد؟

ببينيد چه چيزي باعث ايجاد جوش در صورت شما مي‌شود. آيا اين جوش‌ها به خاطر محصولات يا موقعيت‌هاي خاصي است؟ اگر به هنگام استفاده از محصولات آرايشي خاص، جوش مي‌زنيد بهتر است استفاده از آن را محدود يا متوقف كنيد. از پاك كننده‌هاي ملايم استفاده كنيد و سپس از اسيد ساليسليك استفاده سوپرازورب c نماييد.

اين ماده نه تنها مي‌تواند منافذ بسته را باز كند بلكه نسبت به بنزوئيل پراكسيد تحريك كنندگي كمتري دارد. درمان با سولفور نيز مي‌تواند مفيد باشد، اين تركيب مي‌تواند چربي اضافي را پاك كند. استفاده از مرطوب كننده را فراموش نكنيد. مصرف مقدار زياد يد كه در اسفناج يافت مي‌شود مي‌تواند باعث ايجاد آكنه گردد.



منبع

تظرات ارسال شده