همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان زخم بدن در كودكان

كودكان و خردسالان پوستي نازك و حساس دارند و تحملشان در برابر آسيب ها و زخم ها كمتر است. از اين جهت هنگامي كه كودكمان دچار آسيبي ميشود و بدنش زخم ميگردد بايد نكاتي را براي ترميم پوست او در نظر داشته باشيم.

زخم هاي سطحي

زخمهاي سطحي زخمهايي هستند كه سطح رويي پوست را مبتلا مي‏سازند. اين گونه زخمها را به طور كامل با آب و صابون شستشو دهيد تا چرك و آلودگي آن برطرف شود. از داروي ضدعفوني استفاده نكنيد زيرا فايده‏اي ندارد. به وسيله موچين ذرات ريز خاك را در صورتي كه در زخم فرو رفته‏اند، خارج كنيد. قبل از استفاده، موچين را به مدت ۵ دقيقه در آب بجوشانيد، زخم را خشك كنيد.

سپس آن را با يك تكه پارچه تميز ببنديد. هر روز زخم را بازديد كنيد و علايم عفونت را كنترل نماييد. احتمال عفونت كردن بعضي از انواع زخمها زياد است. اگر پارچه ‏اي كه زخم را با آن بسته‏ ايد، مرطوب شد زخم‏بند را باز كرده و از پارچه ديگري استفاده كنيد. پس از آنكه زخم دَلَمه بست، ديگر نيازي به بستن پارچه نيست.

زخمها و بريدگي هاي عميق

بعضي از زخمهاي بزرگتر در صورتي كه بخيه زده شوند خيلي زود التيام مي‏يابند. در صورتي كه خونريزي قطع شود مي‏توان نوع زخم را تشخيص داد. محل بريدگي عميق را فقط در صورتي پانسمان كنيد كه كمتر از ۱۲ ساعت قبل صورت گرفته باشد. (بريدگي خيلي تميز بوده و هيچ گونه چرك و خاك در آن نباشد.) محل گازگرفتگي سگ و ديگر حيوانات بايد باز بماند.

بستن اين گونه زخم ها باعث عفونت هاي خطرناك مي‏گردد. زخمها ممكن است به وسيله نخ بخيه زده شوند. اگر زخم عفونت كرد بايد فورا بخيه آن باز شود.

درمان زخم

زخم را با مقدار زيادي آب تميز (ترجيحا جوشيده) و صابون بشوييد. اجسام خارجي (گرد و خاك، لخته‏هاي خون و…) را از زخم خارج كنيد. زخم را با محلول ضدعفوني كننده تميز كرده و با يك نوار زخم‏بندي پانسمان كنيد. هر روز زخم را بازديد كنيد.

زخمهاي عفوني

محل زخمهاي عفوني قرمز، متورم و دردناك است، چرك دارد و تورم آن لحظه به لحظه بيشتر مي‏شود. بعضي اوقات عفونت از يك قسمت بدن به قسمتهاي ديگر سرايت مي‏كند. در اين صورت فرد تب مي‏كند.( يك خط قرمز نزديك زخم ايجاد مي‏شود.) غدد لنفاوي متورم و دردناك مي‏شوند.

درمان

اگر زخم روي دست يا پاي كودك عفونت كرده، دست و پاي او را در يك سطل آب گرم (اما نه خيلي داغ) محتوي صابون فرو كنيد. اين كار را هر روز انجام دهيد. زخم را خشك كرده و با يك پارچه تميز بپوشانيد تا التيام يابد. (پس از تميز كردن زخم اطمينان يابيد كه كودك قبلاً واكسن كزاز زده باشد.) زيرا عامل بيماري كزاز ميكروبي است كه از طريق زخم وارد بدن مي‏شود.
زخمهايي كه احتمال عفوني شدن دارند
ـ زخمهاي كثيف يا زخمهايي كه به وسيله اشياء كثيف به وجود مي‏آيند.
ـ دملها يا زخمهاي عميق ديگري كه خونريزي زيادي ندارند مانند زخمهاي ناشي از تيغ يا ميخ زخمهاي عميق همراه با خون‏مردگي شديد.
ـ گازگرفتگي، مخصوصاً گازگرفتگي سگ و انسان.

منبع : salamati

تظرات ارسال شده