همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ديابتي ها براي  پيشگيري از افزايش قندخون از اين ويتامين غافل نشوند

تغذيه گفت: ويتامين D به صورت انواع مكمل‌هاي خوراكي و تزريقي در بازار دارويي كشور وجود دارد و انواع خوراكي آن به صورت روزانه، هفتگي يا ماهانه با نظر متخصص تغذيه يا ساير متخصصان براي افراد تجويز مي‌شود.

به گزارش : دكتر ميترا زراتي، پانسمان suprasorb عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران اظهار داشت: مكمل‌هاي تزريقي به اين دليل كه مستقيم وارد خون مي‌شوند مي‌توانند سريع‌تر اثر بگذارند و به سرعت ميزان ويتامين D را در خون افزايش بدهند. به همين دليل هم انواع تزريقي ويتامين D در شرايط خاص توصيه مي‌شود. مثلا اگر فردي در شرايط اضطرار قرار داشته باشد و بايد به سرعت سطح ويتامين D بدنش افزايش پيدا كند، از مكمل‌ تزريقي استفاده مي‌شود، اما اعصاب اگر عجله‌اي در كار نباشد و فرد بتواند آهسته و پيوسته سطح اين ويتامين بدنش را افزايش بدهد، نوع خوراكي آن تجويز خواهد شد.

وي ادامه داد: استفاده از شكل تزريقي ويتامين D ، اگر بر اساس نياز فرد تجويز شده باشد، تاثير سويي روي كبد و كليه ندارد و قابل ‌استفاده است اما با توجه به اينكه دوز انواع تزريقي ويتامينD بسيار بالاست بايد حتما با نظر پزشك استفاده شود و تزريق خودسرانه آن به‌ هيچ‌وجه كار درستي نيست زيرا مصرف بي‌‌روبه پيكو اسميت اند نفيو آمپول ويتامين D باعث رسوب كلسيم در بافت‌هاي نرم مانند كليه مي‌شود و مي‌تواند سنگ‌هاي كليوي ايجاد كند. اين مساله حتي مي‌تواند باعث شود كلسيم روي پرده صماخ در گوش بنشيند و باعث اختلال در شنوايي هم بشود.

دكتر ذراتي همچنين تاكيد كرد: نكته ديگر اينكه ويتامينD هيچ منبع غذايي خاصي ندارد، مگر اينكه ماده غذايي با ويتامينD غني شده باشد. ويتامينD عمدتا از طريق نور آفتاب پانسمان كل اكتيو و مكمل دريافت مي‌شود.

وي توضيح داد: افرادي كه در معرض نور آفتاب قرار نمي‌گيرند يا به‌دليل آلودگي هوا، ويتامينD در بدنشان ساخته نمي‌‌شود، بهتر است قبل از مصرف هر مكملي ابتدا سطح اين ويتامين را در بدنشان با آزمايش خون اندازه‌گيري و بعد با نظر پزشك از مكمل‌هاي خوراكي روزانه يا هفتگي اين ويتامين استفاده كنند و هرگز حتي سالي يك بار از انواع تزريقي پانسمان نقره براي سوختگي مكمل ويتامينD، به‌خصوص به صورت خودسرانه استفاده نكنند.

دكتر ذراتي در پايان افزود: امروزه ثابت شده ويتامين D در پيشگيري از افزايش قندخون در بيماران مبتلا به ديابت نقش مهمي ايفا مي‌كند. به همين دليل توصيه مي‌شود بيماران مبتلا به ديابت هر ۶ ماه يا يك سال يكبار سطح ويتامين D خونشان را با آزمايش اندازه‌گيري كنند.

منبع: سلامانه



منبع

تظرات ارسال شده