همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كدام مزاج ها با خيالت راحت مي توانند هويج بخورند؟

ها، آنتي اكسيدان‌ها و مواد مغذي است. طبع هويج (گرم و تر) است و گزينه مناسبي براي كساني است كه داراي طبع سرد و خشك هستند.

به گزارش ، هويج يك ماده طبيعي پر خاصيت براي تمام سنين است و با خوردن آن احساس طراوت در بدن و پوست احساس مي‌شود. اما آيا براي همه افراد اينگونه است؟ براي پاسخ به اين سوال بايد بدانيد طبع هويج چگونه است و با توجه به طبايع چهارگانه و مزاج‌ها آيا با طبع شما همخواني دارد يا خير؟ در اين مقاله مي‌خواهيم همراه با معرفي هويج و فوايد آن پاسخ اين سوالات را براي شما روشن نماييم. پس با ما همراه باشيد.

هويج و مواد مغذي آن
هويج از جمله سبزيجات مفيد است كه ۸۷ درصد آن را آب تشكيل مي‌دهد. هويج داراي ويتامين‌هاي A,B,C,D,E,K است. هويج داراي مواد مفيدي از جمله آهن، فسفر، كلسيم، منيزيوم، سيكاكر منگنز، پتاسيم، سديم، فيبر و نياسين، قند، كربوهيدرات، پروتئين و چربي بوده و ۴۱ كيلو كالري انرژي دارد. از آنتي اكسيدان‌هاي موجود در هويج بتا كاروتن است كه در بدن تبديل به ويتامين A مي‌گردد. آنتي اكسيدان كاروتن كاهش دهنده خطر ابتلا به بسياري سرطان‌ها بوده و از بروز بسياري بيماري‌ها جلوگيري مي‌نمايد.

طبع هويج
طبع هويج گرم و‌ تر است. افرادي كه داراي طبع سرد و خشك هستند بايستي روزانه هويج يا آب هويج به اندازه كافي ميل نمايند و مصرف مواد سرد و خشك در اين افراد بايد كمتر شود. هويج براي كساني كه طبعي گرم دارند ضرر دارد و براي اين افراد بهتر است هويج را با گوشت پخت، سپس مصرف نمود.

خواص هويج و فوايد بي‌شمار آن بر هيچكس پوشيده نيست. در زير به تعدادي از اين فوايد اشاره مي‌كنيم:
۱ - بالا بردن سلامت چشم
هويج با داشتن آنتي اكسيدان لوتئين كه آنتي اكسيداني قوي بوده نقش مراقبت از شبكيه چشم را دارد. هويج دور بيني و آب مرواريد را نيز در مردان برطرف مي‌كند.

۲ - درست عمل كردن روده‌ها
بيرون پانسمان لوهمن روشه روي زماني اتفاق مي‌افتد كه روده‌ها به درستي نتوانند آب جذب نمايند. هويج با داشتن فيبر بالا و فيبر پكتين قادر به جذب آب بوده و با اين كار باعث كاسته شدن اسهال مي‌گردد.

۳ - طراوت و تأخير پيري پوست
هويج علاوه بر تاثيري كه بر اعضاي داخلي دارد براي پوست نيز مفيد واقع شده و با داشتن آنتي اكسيدان بتاكاروتن كه مقدمه ساختن ويتامين A. است از پيري سلول‌هاي پوستي جلوگيري مي‌كند و اين گونه باعث طراوت و شادابي پوست مي‌گردد.

۴ - بهبود پوست، ناخن، مو
سلامت پوست، ناخن و مو از طريق سم زدايي كه هويج انجام مي‌دهد امكان پذير است. همچنين هويج باعث بهبود ساخته شدن سلول‌هاي جديد در بدن مي‌شود.

۵ - ممانعت از آفتاب سوختگي
هويج با داشتن آنتي اكسيدان بتا كارون باعث تقويت پوست شده و از آن محافظت مي‌نمايد. اين آنتي اكسيدان مي‌تواند محافظ خوبي براي پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد. اگر هويج مصرف نماييد پوست خود را براي قرار گرفتن در معرض نور خورشيد آماده كرده ايد.

۶ - رفع كم خوني
هويج اسميت اند نفيو از سبزيجات آهن‌دار است و مي‌تواند كمك خوبي براي توليد بيشتر گلبول‌هاي قرمز خون و رفع كم‌خوني باشد.

۷ - تأخير علائم يائسگي
با مصرف هويج و رساندن آنتي اكسيدان‌هاي موجود در آن به بدن علائم يائسگي مانند: پوكي استخوان، چاقي، گرگرفتگي و ... به تأخير افتاده و بدن با اكسيد شدن سلول‌ها و شروع پيري بدن مقابله مي‌كند.

۸ - پيشگيري از سرطان و بيماري‌ها
هويج داراي آنتي اكسيدان بتاكاروتن است كه مي‌تواند راديكال‌هاي آزاد موجود در بدن را خنثي كرده و به اين طريق بدن را از حفظ و مقاوم نمايد. همچنين هويج با داشتن فيبر‌هاي محلول در آب تركيبات سمي به راحتي از بدن دفع شده و از پيشروي آن‌ها جلوگيري مي‌شود. هويج گزينه مناسبي براي پيشگيري از انواع سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي عروقي است.

۹ - از بين بردن لكه‌هاي پوستي
روغن گياهي كه از هويج گرفته مي‌شود خواص بسياري دارد، حتي از آب هويج نيز خواص آن بالاتر است. اين روغن جريان خون را تحريك كرده و اين گونه است كه احياي اپيدرم پوست را به همراه گاز عسل دارد.

۱۰ -ماسك آب هويج براي روشن شدن پوست
استفاده از آب هويج بر روي پوست صورت، باعث روشن شدن پوست مي‌گردد. خواص بي‌نظير آب هويج براي كبد نيز از ديگر فوايد آب هويج البته به‌صورت خوراكي است.

نحوه مصرف هويج
هويج مي‌تواند به صورت خام، پخته، رنده شده، پوره، چيپس ميوه و يا آب هويج مصرف گردد. جذب بتاكاروتن و قند‌هاي موجود در هويج پخته از هويج خام بالاتر است.

حرف پاياني
هويج پخته شده به صورت تنها يا موجود در غذا‌ها يا سالاد‌ها بايستي در مدت ۲۴ ساعت مصرف گردند و بيشتر نمانند، زيرا در روند پخته شدن، نيترات‌هاي موجود در هويج به تركيبات سمي و سرطان زا تبديل مي‌شوند. نكته قابل ذكر اين است كه در زنان باردار، شيرده، زنان مبتلا به سرطان سينه و كودكان استفاده از روغن هويج مناسب نيست و توصيه نمي‌گردد.

مصرف هويج به صورت پخته
آيا طبع هويج براي شما مناسب است و با مصرف آن دچار مشكل نمي‌شويد؟ آيا از خواندن اين مقاله لذت برديد و اطلاعاتتان در اين زمينه بالا رفت؟ شما اسپري اوپسايت هم مي‌توانيد با ارسال نظرات و تجربيات خود در قسمت "ارسال نظر" ما و مخاطبان دكتر زخمرا در تجربيات خود سهيم و از نظرات خود مطلع گردانيد.

منبع: مجله اينترنتي دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده