همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
شاهدانه، شاهكاري از دل طبيعت

توصيه مي كنند چون روشي طبيعي و مطمئن براي عضله سازي و دريافت انرژي است.

به گزارش ، بچه هاي امروز را نمي دانيم اما زمان كودكي ما اين دانه هاي ريز بوداده به همراه گندمك و برنجك، يكي از ميان وعده ها و خوراكي هاي مدرسه مان بود. شما مي توانيد اين دانه هاي مغذي را در منزل بوداده و با اعضاي خانواده مصرف كنيد. علم امروز به اين نتيجه رسيده است كه شاهدانه حاوي ارزش غذايي بالايي است كه نيازهاي بشر امروز (حتي اجدادمان) را تأمين مي كند. گفته مي شود كه در استراليا در زمان خشكسالي و قحطي مردم فقط با خوردن شاهدانه زنده مانده اند. اين دانه هاي ريز و مغذي راه حل مقابله با گرسنگي در جهان قلمداد مي شود. شاهدانه حاوي پروتئين هاي كامل و 20 اسيد آمينه است كه 9 نوع آن را بدن توليد نمي كند اما به آن نياز دارد. اين ماده ي غذايي همچنين حاوي چربي هاي خوب و ويتامين E است. در ادامه ي مطلب بيشتر اعصاب در خصوص اين شاهكار طبيعت صحبت مي كنيم. لطفاً با ما همراه باشيد.

شاهدانه براي اصلاح DNA
بدن به خوبي مجهز است و از عهده ي آسيب ها برمي آيد. با اين حال گاهي پيش مي آيد كه DNA به طور جدي آسيب مي بيند و در اين صورت اصلاح آن كار چندان ساده اي نيست. با وجود اينكه اين مسئله معمولاً حاد نيست اما در برخي موارد مي تواند در آينده عوارضي بروز دهد. نتايج پژوهش هاي جديد نشان مي دهند كه شاهدانه منبع دو پروتئين كامل است. يعني اينكه حاوي تمام پروتئين هاي مورد نياز بدن براي سالم ماندن است. از بين تمام اين پروتئين ها دو پروتئين يعني ادستين و آلبومين خاص هستند. اين دو پروتئين به بدن در جهت اصلاح DNA كمك مي كنند. تاكنون محققان تنها منبع ادستين را شاهدانه مي دانند. اگر شما دنبال يك مكمل خاص و ويژه هستيد حتماً شاهدانه را به برنامه ي غذايي تان اضافه كنيد.

شاهدانه براي كاهش وزن
شاهدانه براي شكم هايي كه مدام به قاروقور مي افتند فوق العاده است. اين دانه هاي ريز سرشار از فيبر و پروتئين ها هستند كه به مدت طولاني سيري ايجاد مي كنند. به طوري كه بعد از مصرف مقداري شاهدانه نيازي به خوردن ميان وعده نخواهيد داشت. به عقيده پانسمان suprasorb ي متخصصان مصرف شاهدانه راهي براي كنترل ميل به مصرف نشاسته و كربوهيدرات هاي نامناسب است. يادتان باشد ميزان بالاي فيبر موجود در اين دانه ها براي مقابله با يبوست نيز مفيد است.

شاهدانه براي افزايش انرژي
از آنجايي كه شاهدانه حاوي تمام تركيبات مغذي سالم، پروتئين ها، اسيدهاي آمينه و ويتامين هاي مورد نياز بدن است انرژي قابل توجهي به بدن مي رساند. شما مي توانيد با كسب انرژي از اين دانه ها روز شادي را شروع كنيد و بدون خستگي به ورزش و فعاليت بپردازيد.

شاهدانه براي كنترل قند خون
شما با مصرف شاهدانه و جذب پروتئين هاي باكيفيت مي توانيد به كاهش ميزان قند خونتان اميدوار باشيد. مي پرسيد چگونه؟ مصرف پروتئين هاي خاصي كه در اين دانه ها وجود دارند باعث آزاد شدن هورمون گلوكاگون مي شوند. اين هورمون به كنترل ميزان قند خون كمك مي كند.

شاهدانه مفيد براي عروق خوني و قلب
مصرف شاهدانه يا روغن آن علاوه بر اينكه پروتئين، مواد معدني، فيبر و ويتامين به بدن مي رساند باعث تأمين متعادل امگا 3 و امگا 6 بدن نيز مي شود. واقعيت اين است كه اكثر روغن نمايندگي شركت لوهمن روشه ها حاوي امگا 6 بيشتري هستند و مصرف آن ها باعث از بين رفتن تعادل اين اسيدهاي چرب شده و در بدن التهاب و اختلالات قلبي به وجود مي آورند. تعادلي كه بين اسيدهاي چرب در روغن و دانه ي شاهدانه وجود دارد براي سلامت عروق مفيد است و كلسترول خون را كاهش مي دهد. روغن شاهدانه به طور خاص سرشار از مواد مغذي است و در بين روغن ها حاوي كمترين ميزان چربي هاي اشباع شده محسوب مي شود.

شاهدانه براي بهبود وضعيت پوست
محققان به اين نتيجه رسيده اند كه شاهدانه براي افرادي كه از آكنه، اگزما و تصلب شرايين رنج مي برند مفيد است. نتايج پژوهشي كه در سال 2005 در فنلاند انجام شده است نشان مي دهد روغن شاهدانه به بهبود و تسكين درماتيت كه همان التهاب پوست است كمك مي كند. بايد بدانيد كه از روغن شاهدانه در تهيه ي انواع محصولات زيبايي مانند كرم ها، شامپوها، موس اصلاح، بوم لب و غيره استفاده مي شود. چون اين ماده ي غذايي حاوي خواص مرطوب كنندگي است. مطلب مهم ديگر در خصوص شاهدانه ميزان بالاي ويتامين D موجود در آن است كه براي جذب كلسيم لازم و ضروري است. اين ويتامين همچنين به مرطوب و نرم بودن پوست كمك مي كند.

چگونه پانسمان كلاژن شاهدانه مصرف كنيم؟
قبل از هر چيز بهتر است دانه ها را از پوست جدا كنيد. درست است كه پوست دانه ها حاوي فيبر زيادي است اما براي هضم درست نياز هست كه به مدت طولاني آن ها را بجوييد. بنابراين مي توانيد پوست را جدا كرده و دانه ها را مصرف كنيد كه زودهضم تر هستند. توصيه مي كنيم اين دانه ها را به اسموتي هايتان اضافه كنيد. مي توانيد اين ميزان را در سالادها ريخته و مصرف كنيد. انواع بوداده ي شاهدانه نيز وجود دارد. البته مي توانيد آن را در خانه بو بدهيد. با اين روش مي توانيد نمكي كه به آن افزوده مي شود را نيز كنترل كنيد. همچنين مي توانيد از شير شاهدانه براي تهيه اسموتي ها استفاده كنيد. اين شير براي صرف قهوه نيز مناسب است.

مضرات مصرف شاهدانه
خوشبختانه بروز آلرژي به شاهدانه بسيار نادر است. اما ممكن است در برخي موارد باعث بروز اسهال شود. در واقع افرادي كه دستگاه گوارش حساسي دارند و نسبت به هر نوع تغييري در برنامه ي غذايي واكنش نشان مي دهند بهتر است كه در ابتدا ميزان كمي شاهدانه مصرف كنند و به مرور ميزان آن را افزايش دهند. گفته مي شود كه زياده روي در مصرف شاهدانه مي تواند نمايندگي اسميت اند نفيو موجب مشكلاتي مانند سردرد، معده درد، تاري ديد و حتي استفراغ شود. به طور كلي توصيه مي شود از افراط و زياده روي در مصرف هر نوع ماده ي غذايي بپرهيزيد.

منبع: زندگي آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده