همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد مصرف ميوه و سبزيجات در بانوان

احتمال ابتلا به سرطان سينه (پستان) در آن‌ها كمتر است. البته برخي سبزيجات تاثير بيشتري دارند كه در ادامه ذكر شده است، با ما همراه باشيد...

به گزارش ، آمارها بيانگر اين مطلب است كه سرطان پستان به عنوان دومين نوع شايع از سرطان در ميان زنان آمريكايي به شمار مي‌آيد. با توجه به اينكه در بسياري از كشورهاي پيشرفته، آمار مرگ و مير ناشي از اين بيماري در حال كاهش است، اما در تعداد زيادي از كشورهاي ديگر، اين بيماري همچنان شايع، خطرناك و كشنده است.
به عقيده‌ي كارشناسان پزشكي، انجام غربالگري‌هاي مدي هاني منظم، تغيير سبك زندگي و همچنين استفاده از رژيم‌هاي غذايي سالم مي‌تواند به عنوان بهترين راه براي كاهش خطر ابتلا به اين نوع سرطان باشد.

همچنين نتايج مطالعات اخير بر اين امر تأكيد كرده است كه مصرف مقدار قابل ملاحظه‌اي از ميوه و سبزيجات تازه، مي‌تواند در پيشگيري از ابتلا به اين نوع سرطان مؤثر باشد.
مطالعه انجام شده توسط يك تيم تحقيقاتي پزشكي كه در مجله بين‌المللي سرطان نيز منتشر شد، ارتباط معناداري ميان افزايش مصرف محصولات تازه و كاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، خصوصاً در انواع تومورهاي مهاجم را نشان داده است.

پژوهشي با استفاده از داده‌هاي مربوط به بيش از 30 سال تحقيق
همان‌طور كه متخصصان اين گروه تحقيقاتي اذعان داشته‌اند، اين پژوهش بر پايه داده‌هاي مرتبط با تحقيقات رژيم غذايي كه از بيش از ژل medihoney سي سال گذشته آغاز و مورد بررسي قرار گرفته، پايه‌گذاري شده است. نتايج اين بررسي‌ها نشان داد بانواني كه به طور متوسط از 5.5 وعده‌ي روزانه‌ي سبزيجات و ميوه‌ها استفاده مي‌كنند، تا 11 درصد كمتر نسبت به كساني كه از ميانگين روزانه‌ي 2.5 درصدي اين محصولات استفاده مي‌كنند، به اين نوع سرطان مبتلا خواهند شد.

جالب توجه اينكه، هنگامي كه دانشمندان در حال بررسي ارتباط ميان مصرف اين محصولات تازه و انواع خاصي از سرطان سينه بودند، دريافتند كه ميان مصرف بالاي اين مواد و كاهش خطر ابتلا به اين نوع سرطان، خصوصاً انواع مهاجم آن رابطه‌ي معناداري وجود دارد.
در مطالعه تحقيقاتي قبلي كه توسط همين گروه صورت گرفته بوده، رابطه‌ي ميان مصرف بالاي فيبر و كاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مورد بررسي قرار گرفت، اما در اين مطالعه، آن‌ها دريافتند كه عسل پزشكي مزاياي مصرف بالاي ميوه و سبزيجات با ميزان مصرف فيبر ارتباطي ندارد. اين امر نشان مي‌دهد كه ساير مواد مغذي و آنتي‌اكسيدان‌ها نيز مي‌توانند به صورت مجزا در كاهش خطر ابتلا به اين نوع از سرطان نقش داشته باشند.
گرچه مطالعات پيشين نيز بر وجود اين ارتباط تأكيد داشته‌اند، اما به قدرت و ميزان تأثير آن به طور مشخص اشاره نكرده‌اند، به ويژه براي ميوه‌ها و سبزيجات خاص و زيرمجموعه‌هاي مهاجم و پيش‌رونده‌ي سرطان سينه.
پژوهشگران اين بررسي بر اين باورند كه اين تحقيق، تصويري كامل از اهميت مصرف زياد ميوه و سبزيجات براي پيشگيري از سرطان پستان را ارائه مي‌دهد.

افزايش مصرف سبزيجات داراي كاروتنوئيدهاي بالا مي‌تواند موجب كاهش خطر بروز سرطان سينه شود
محققان به بررسي بر روي 8 مطالعه‌ي مستقل كه در مجموع 7 هزار قيمت كرم مدي هاني زن را در بر مي‌گرفت، پرداختند كه 80 درصد از تمام داده‌هاي منتشر شده در خصوص ارتباط ميان كاروتنوئيدها و سرطان سينه را شامل مي‌شود. علاوه بر اين، محققان تمام نمونه‌هاي اصلي خون را به منظور اندازه‌گيري سطح كاروتنوئيدي و استانداردسازي مورد تجزيه و تحليل مجدد قرار دادند.
آن‌ها دريافتند بانواني كه ميزان كاروتنوئيد خونشان بالاي 20 درصد باشد، 15 الي 20 درصد كمتر از بانوان داراي ميزان كمتر كاروتنوئيد به سرطان سينه مبتلا خواهند شد.

حال بايد بدانيم كه كاروتنوئيدها چه هستند و كدام سبزيجات بيشترين مقدار از آن‌ها را در خود دارند؟
كاروتنوئيدها گروهي از ويتامين‌هاي A هستند كه حاوي ليكوپن، لوتئين و بتا كاروتن هستند و آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه به مبارزه با راديكال‌هاي آزاد مي‌پردازند. از سبزيجات حاوي بيشترين كرم محافظ مدي هاني ميزان كاروتنوئيد مي‌توان به هويج، سيب‌زميني شيرين، سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره و گوجه فرنگي اشاره نمود.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده