همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ويتامين هاي واجب براي خانم ها

حداقل كاري كه مي‌توانيد براي حفظ سلامت خود بكنيد، تامين موادمغذي از طريق مكمل‌هاست. در اين مطلب شما را با انواع مكمل‌ها و مواد مغذي مورد نياز خانم‌ها آشنا‌مي‌كنيم.

به گزارش : حتما مي‌دانيد كه براي داشتن از پوست، مو و ناخن‌هاي سالم بايد هميشه از يك رژيم متعادل، سالم و مغذي پيروي كنيد اما حتما براي‌تان پيش آمده كه گاهي در برابر انواع فست‌فودها، شيريني‌ها و بستني‌هاي وسوسه كننده مقاومت‌تان را از دست بدهيد و مجبور شويد دلي از عزا در آوريد!

علاوه براين بعضي روزها آنقدر سرتان شلوغ است كه اصلا وقت آماده كردن خوراكي‌هاي مفيد و شستن ميوه و سبزي را نداريد و به‌ناچار دل به فست‌فودها و ميان‌وعده‌هاي مضر بسپاريد! در چنين مواقعي حداقل كاري كه مي‌توانيد براي حفظ سلامت خود و اعضاي خانواده‌تان بكنيد، تامين موادمغذي موردنيازتان از طريق مكمل‌هاست. در اين مقاله شما را با انواع مكمل‌ها و مواد مغذي مورد نياز خانم‌ها آشنا‌مي‌كنيم.

در زيبايي معجزه مي‌كند!

بيوتين: بيوتين تاثير معجزه‌آسايي روي موها، پوست و ناخن دارد. براي اين منظور بهتر است روزي ۰۳ ميكروگرم از آن را مصرف كنيد. به اين ترتيب موهاي‌تان سريع‌تر رشد مي‌كنند و درخشان‌تر مي‌شوند، پوست‌تان نيز شفاف‌تر شده و ناخن‌هاي‌تان محكم‌تر مي‌شوند. بسياري از مولتي ويتامين‌ها حاوي بيوتين هستند. چسب هارتمن پس قبل از خريد حتما روي برچسب مكمل را بخوانيد. در مطالعاتي كه انجام شده چنين به نظر مي‌رسد كه استفاده‌ همزمان بيوتين و روي مي‌تواند ريزش مو را كاهش دهد. سفيده تخم‌مرغ و جگر نيز منابعي غني از بيوتين هستند.

براي اكسيژن‌رساني بخوريد!

آهن: آهن براي خانم‌هايي كه در سن باروري قرار دارند، بهترين گزينه است چراكه بدن‌شان هر ماه آهن از دست مي‌دهد. آهن اكسيژن را از شش‌ها به ساير نقاط بدن منتقل مي‌كند. شما در روز به ۱۰ تا ۲۰ ميلي‌گرم آهن نياز داريد. البته اگر به اندازه كافي گوشت قرمز (روزي يك وعده) مصرف كنيد ديگر نيازي به مكمل آهن نخواهيد داشت. يك ساعت پيش از صبحانه يا ۲ ساعت پس از غذا بهترين زمان براي مصرف مكمل آهن است. بعد از آن نيز تا ۲ ساعت چاي و قهوه ننوشيد. از مصرف همزمان فرآورده‌هاي لبني با قرص آهن خودداري كنيد. بهتر است بين مصرف مكمل روي و آهن حداقل ۶ ساعت فاصله باشد. ويتامين C نيز به جذب آهن كمك مي‌كند. سبزيجات برگ‌دار مانند اسفناج و كلم‌پيچ هم از منابع بسيار خوب براي تامين آهن هستند.

مولتي ويتامين هم خانم و آقا دارد!

مولتي‌ويتامين: اگر قرار است از بين تمام مكمل‌هاي موجود در داروخانه يكي را انتخاب كنيد بايد مولتي ويتامين مخصوص خانم‌ها را بخريد. يك مولتي‌ويتامين خوب تمام نيازهاي روزانه‌تان به مواد مغذي را تامين مي‌كند. مطمئن شويد كه در اين مولتي ويتامين، فولات يا اسيد فوليك (ويتامين B۹) هم وجود داشته باشد. اين ماده مغذي براي خانم‌هاي ۸۱ تا ۰۴ ساله بسيار مفيد است به‌خصوص آنهايي كه مي‌خواهند در آينده بچه‌دار شوند. اين مكمل قيمت پانسمان هارتمن را نيم ساعت قبل يا بعد از غذا مصرف كنيد و تا ۲ ساعت چاي و قهوه ننوشيد.

قابل توجه گياهخواران!

زينك (روي): زينك نوعي ماده معدني است كه سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و به مبارزه با بيماري‌ها كمك مي‌كند. همچنين مصرف براي گياهخواران و زنان باردار بسيار مهم است. اگر باردار هستيد بايد ميزان زينك بيشتري مصرف كنيد چرا كه جنين‌تان بيشتر زينك موجود در بدن‌تان را مصرف مي‌كند. بدن روزانه بين ۸ تا ۱۱ ميلي‌گرم زينك نياز دارد. مصرف اين مكمل با ساير مواد معدني ازجمله آهن، مس، منگنز و كلسيم تداخل دارد، بنابراين بهتر است آن را به صورت جداگانه با معده خالي و با آب ساده ميل كنيد.

جلوگيري از افسردگي و عادت‌ ماهانه‌هاي دردناك

روغن ماهي: مكمل امگا ۳ براي داشتن پوست، مو و ناخن‌هاي سالم، بهترين مكمل است. علاوه براين باعث تقويت قلب، عروق و سيستم گردش خون مي‌شود. از ديگر منافع مكمل روغن ماهي مبارزه با افسردگي، جلوگيري از عادت‌ماهانه‌هاي دردناك و پايين آوردن كلسترول بد خون است. روزانه يك تا ۲ گرم امگا ۳ مصرف كنيد. اين مكمل را بهتر است بعد از غذا مصرف كنيد.

خانم‌هاي ايراني و كمبود ويتامين D

ويتامين D: كار اصلي ويتامين D كمك به جذب كلسيم و فسفر در استخوان‌ها و زنده نگه داشتن سلول‌هاست. نكته جالب اينكه بدن ما قادر است اين ويتامين را در مواجهه با نور خورشيد توليد كند. اگر محل زندگي شما بيشتر اوقات ابري است و زمستان‌هاي طولاني‌مدت داريد به احتمال زياد به اندازه كافي ويتامين D به بدن‌تان نمي‌رسد. در اين صورت مصرف روزانه IU۳۰۰۰ اكتيكوت ويتامين D به سلامت‌تان كمك مي‌كند. اين ويتامين را بهتر است همراه با غذا مصرف كنيد.

ترميم ترك‌ها و رفع خشكي پوست

ويتامين E: اين ويتامين محلول در چربي است كه در صورت مصرف به شكل كرم يا لوسيون خشكي پوست را ترميم كرده و از پوست در برابر آسيب‌هاي نور خورشيد محافظت مي‌كند. همچنين از بدن در برابر آثار مخرب راديكال‌هاي آزاد محافظت كرده، عملكرد سيستم ايمني بدن را بهبود مي‌بخشد و از لخته شدن خون پيشگيري مي‌كند، در نتيجه خطر حمله قلبي را كاهش مي‌دهد. ويتامين E در مغزها، سبزيجات سبز و روغن‌هايي چون سويا، كانولا و ذرت موجود است. شما روزانه به ۱۵ ميلي‌گرم ويتامين E نياز داريد. اين ويتامين را بهتر است همراه با غذا مصرف كنيد.

ضدسرطان و بيماري‌هاي قلبي

ويتامين C: ويتامين C در استحكام پوست و توليد كلاژن نقش دارد، در نتيجه با مصرف آن پوست ظاهر جوان‌تري پيدا مي‌كند. همچنين داراي خاصيت ضدسرطاني است و احتمال بروز بيماري قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد. شما روزانه به ۷۵ ميلي‌گرم از اين ويتامين نياز داريد. ميوه و سبزيجات به ويژه مركبات و كيوي منابع طبيعي اين ويتامين هستند. ويتامين C را بهتر است قبل از خواب مصرف نكنيد. بعد از مصرف آن نيز تا ۲ ساعت چاي و قهوه ننوشيد. مصرف همزمان ويتامين C ، A و E به جذب بهتر آنها كمك مي‌كند.

دندان‌هاي‌تان را تقويت كنيد

كلسيم و منيزيم: كلسيم يكي از مهم‌ترين مكمل‌هايي است كه دختران جوان با كمك آن مي‌توانند عضلات، استخوان‌ها و دندان‌هاي‌شان را تقويت كنند. تحقيقات نشان داده‌ است هارتمن مصرف همزمان كلسيم و منيزيم باعث جذب بهتر آنها در بدن مي‌شود. فقط يادتان باشد اين مكمل را با معده خالي و جدا از مكمل‌هاي ديگر مصرف كنيد، در غير اين صورت ممكن است در جذب ساير مواد مغذي اختلال ايجاد كند. توصيه مي‌شود روزانه ۱۰۰۰ ميلي‌گرم كلسيم و ۴۰۰ تا ۶۰۰ ميلي‌گرم منيزيم مصرف كنيد. گاهي مصرف مكمل كلسيم با يبوست همراه است كه توصيه مي‌شود براي پيشگيري از اين عارضه، روزي ۸ تا ۱۰ ليوان آب بنوشيد.

اگر مي‌خواهيد جوان بمانيد...

رسوراترول: رسوراترول آنتي اكسيداني قوي است كه در انگور يافت مي‌شود و تاثير ضدپيري فوق‌العاده‌اي دارد. ثابت شده كه اين آنتي‌اكسيدان به مبارزه با سرطان و بيماري‌هاي قلبي كمك مي‌كند. روزي يك كپسول از آن را مصرف كرده و روند پيري سلول‌ها را كند كنيد.

كاهش چين و چروك‌ها و آسيب آفتاب

ويتامين A: اين ويتامين آثار مخرب راديكال‌هاي آزاد را خنثي مي‌كند. محلول‌هاي موضعي حاوي ويتامين A از جمله كرم‌هاي رتينول با از بين بردن سلول‌هاي مرده، خطوط ريز، چين و چروك‌ها، علائم آسيب‌ديدگي نور خورشيد و پيري پوست را كاهش مي‌دهند. مصرف ويتامين A مانند ويتامين K تيرگي دور چشم را كاهش مي‌دهد. ميزان مورد نياز ويتامين A روزانه بين ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ميكروگرم است. اين ويتامين را بهتر است همراه با غذا مصرف كنيد.

مكمل زيادي هم ضرر دارد!

فراموش نكنيد مواد غذايي بهترين منابع مواد مغذي هستند، بنابراين اگر هميشه از يك رژيم متعادل پيروي مي‌كنيد نيازي به مكمل‌ها نخواهيد داشت. دركل مانند هر خوراكي ديگر بايد در مصرف مكمل‌ها نيز تعادل را رعايت عفونت بدن كنيد. درست همان‌طور كه زياده‌روي در مصرف بهترين خوراكي‌ها مي‌تواند عوارضي در پي داشته باشد، زياده‌روي در مصرف مكمل‌ها نيز عوارض خواص خود را خواهد داشت. توصيه مي‌شود براي انتخاب و مصرف مكمل‌ها با پزشك خود يا يك متخصص تغذيه مشورت كنيد.

منبع: سيب سبز



منبع

تظرات ارسال شده