همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درد پاي ديابتي علل و درمان

بيماران ديابتي بايد نسبت به علائمي كه به تدريج بوجود مي آيند با احتياط عمل كنند. مهم نيست كه علائم چقدر مبهم است ممكن است اولين نشانه از يك عارضه باشد پاها يكي از قسمت هاي بدن مي باشد كه معمولا با عوارض ديابت و درد مبتلا مي شود كه گاهي اوقات اولين علامت مي باشد از اين رو مهم است كه بفهميم چرا و چگونه درد ساق پا در بيماران ديابتي رخ مي دهد و چگونه درد به علت عوارض ديابت را، از درد ساق پا به علت غير ديابتي افتراق دهيم.

سطح قند خون در همه زمان ها نياز به تنظيم دارد تا اطمينان حاصل شود كه يك عرضه كافي از گلوكز براي همه سلول ها وجود دارد. گلوكز ناكافي بدان معني است كه سلول نمي تواند انرژي مورد نياز براي فرآيندهاي زندگي را توليد كند سطح قند خون بالا مي تواند مضر باشد و مي تواند به سلول ها، اعصاب و عروق خوني آسيب برساند بنابر اين مهم است كه بدن سطح قند خون را در محدوده باريك حفظ كند.
اين تنظيم گلوكز شامل تركيبي از مكانيسم ها، كه مهم ترين آن عمل هورمون هاي انسولين و گلوكاگون است انسولين سطح گلوكز را ( در زمان بالا رفتن ) كاهش مي دهد و زماني كه سطح گلوكز كاهش يابد گلوكاگون افزايش مي ياد با ديابت، لوزالمعده نمي تواند انسولين توليد كند و يا سلول در بدن به انسولين پاسخ نمي دهند. و در نتيجه سطح قند خون بالاتر از طبيعي است.
علائم پا در بيماران ديابتي
علل درد پاي ديابتي
اختلال گردش خون
آسيب و اختلال در عملكرد عصبي
درمان درد پاي ديابتي

علائم پا در بيماران ديابتي

پاي ديابتي يك ترم گسترده اي براي بسياري از عوارض مربوط به ديابت است كه روي پا اثر مي گذرد اين عوارض ممكن است مداوم با درد ساق پا كه يك علامت است و دليل اينكه رخ مي دهد در زير توضيح داده شده است با اين حال، همچنين مي تواند داراي نشانه اي در پاي ديگر كه ممكن است يا ممكن نيست با درد مرتبط باشد اين علائم مي تواند تنها يك پا را تحت تاثير قرار داده و يا ممكن است روي هر دو پا تاثير بگذارد.
گرفتگي عضلات همراه با درد به تنهايي پس از فعاليت بدني در پاها.
زخم هاي باز ( زخم) كه التيام نمي يابد و يا به سختي التيام مي يابد.
سوزش داشتن، سوزن سوزن شدن، سوختن و يا بي حسي.
ضعف عضلات پا.
سردي پاها.
تغيير در رنگ پاها - رنگ پريدگي، اثر خفيفي از رنگ مايل به آبي، قرمز تيره به تكه هاي بنفش و سياه و سفيد.
پوست براق بر روي پاها و از دست دادن مو يا رشد مو آهسته است.

علل درد پاي ديابتي

سطوح قند خون بالا به تدريج به سلول هاي بدن آسيب مي رساند با اين حال، برخي از بافتها به نظر مي رسد حساس تر از ديگران باشد رگ هاي خوني و اعصاب به ويژه مي تواند به راحتي توسط قند خون بالا آسيب ببينند اين اثرات برجسته در ديابت طولاني مدت، به خصوص در مواردي كه ديابت ضعيف اداره شده است ديده مي شود.
بنابر اين درك ماهيت رگ هاي خوني و آسيب عصب در ديابت براي درك اينكه چرا درد ساق پا ممكن است رخ دهد لازم است همچنين مهم است به خاطر داشته باشيد كه ديابت مي تواند روي يك گروه از ساير ارگان ها و سيستم ها در بدن كه ممكن است به درد ساق پا كمك كند تاثير بگذارد مانند ضعيف شدن سيستم ايمني بدن است كه خطر ابتلا به عفونت را افزايش مي دهد.
گاهي اوقات درد ساق پا در بيماران ديابتي ممكن است به علت ديابت به طور خاص نباشد فشار عضلاني، آسيب و استفاده بيش از حد، برخي از دلايل براي درد ساق پا هستند كه به ديابت وابسته نيست.

اختلال گردش خون

سطح قند خون بالا به راه هاي مختلفي روي عروق اثر مي گذارند اين در نهايت مي تواند به يك بيماري شناخته شده به عنوان بيماري شرياني محيطي ( PAD ) منجر شود در اينجا عروقي كه اكسيژن و خون غني از مواد مغذي را به پاها حمل مي كند تنگ مي شوند در ابتدا ممكن است هيچ علامتي وجود نداشته باشد در نهايت برخي از علائم ذكر شده در بالا، از جمله درد ساق پا، تنها زمان بالا رفتن از پله رخ مي دهد.
خون رساني به پا كاهش مي يابد و منجر به آسيب بافت و ايسكمي مي شود اين نيز با توجه به كاهش منابع مانند اكسيژن و مواد مغذي مانع بهبودي مي شود. علاوه بر اينكه جريان خون كاهش مي يابد و همچنين مانع پاسخ ايمني به عفونت مي شود. همراه با آسيب عصب، يك خطر بزرگ از آسيب و عفونت با ترميم ضعيف زخم و اختلال پاسخ ايمني وجود دارد.

آسيب و اختلال در عملكرد عصبي

آسيب به اعصاب به علت سطح قند خون بالا ( نوروپاتي ديابتي ) داراي يك گروه از اثرات است. در مرحله نخست انتقال عصب حسي دچار اختلال شده است به اين معني كه فرد احساس طبيعي را از دست مي دهد.
ثانيا برخي از اين رشته هاي عصبي سايز رگ هاي خوني را كنترل مي كند. اين اثر تحت كنترل ارادي نيست و بخشي از سيستم عصبي خودكار است. اين اثر جريان خون از طريق پاها را تنظيم مي كند كه ممكن است در حال حاضر با بيماري شرياني محيطي پيچيده مي شود. ثالثا، تحريك اعصاب به علت ديابت مي توانيد به نورالژي منجر ( درد عصب ) شود حتي زماني كه بيماري شرياني محيطي، زخم و يا عفونت وجود دارد.

درمان درد پاي ديابتي

درمان و مديريت درد پا در بيماران ديابتي وابسته به علت درد است به منظور محدود كردن پيشرفت بيماري كنترل قند خون ضروري است اين شامل تركيبي از اندازه گيري رژيم غذايي و شيوه زندگي و همچنين داروهاي ضد ديابت و انسولين در صورت لزوم است.
آنتي بيوتيك ها ممكن است براي درمان عفونت مورد نياز باشد.
ضد انعقادها ممكن است براي جلوگيري از تشكيل لخته شدن خون در عروق تنگ مورد نياز باشد.
داروي كاهش كلسترول براي كاهش تشكيل پلاك در ديواره عروق.
آنژيوپلاستي و استنت گذاري و يا عمل جراحي باي پس براي بازگرداندن جريان خون در پا.
مراقبت از زخم با حذف پوست مرده ( دبريدمان ).
اينها تنها برخي از اقدامات كه ممكن است با درمان درد ديابتي پا كمك كند. با اين حال، وجود ندارد هميشه يك راه حل واحد است كه درد را حل كنيم. هر درمان بايد در علل كارگرداني - محدود جريان خون و آسيب عصب ناشي از افزايش سطح گلوكز خون. تغيير در شيوه زندگي، ورزش و ساير درمان ها نيز ممكن است مفيد باشد براي بازگرداندن جريان خون به منطقه و كنترل سطح قند خون كه در نهايت مي تواند به كاهش درد مي شود.



منبع : رژيم سلامتي

تظرات ارسال شده