همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ويتامين هايي كه هر خانمي به آنها نياز دارد

مكمل‌هاي ويتامين D را دريافت كنند. نبايد آن را بيش از مقادير توصيه‌شده مگر با تجويز پزشك، مصرف كرد.

به گزارش ، ويتامين‌ها براي سلامت كلي بدن شما ضروري هستند ضمن اين‌كه دريافت آن‌ها درحد ميزان توصيه‌شده از طريق رژيم غذايي سالم و متعادل، كار سختي نيست.با اين‌حال، برخي از زنان ممكن است علاوه بر رژيم غذايي، نياز داشته باشند كه مكمل‌هاي برخي ويتامين‌ها را نيز دريافت كنند.مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي ايالات‌متحده اعلام كرده كه ويتامين‌ها براي عملكرد طبيعي سلول ضروري هستند ضمن اين‌كه بدن بسياري از مواد مغذي را توليد نمي‌كند و ما بايد بسياري از آن‌ها را از راه قطره فروزومال مواد غذايي به دست بياوريم.

مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي ايالات‌متحده 15 ويتامين ضروري را براي زنان و براي عملكرد مناسب بدن معرفي كرده است:
ويتامين A
ويتامين B1 (تيامين)
ويتامين B2 (ريبوفلاوين)
ويتامين B3 (نياسين)
ويتامين B6
ويتامين B12
ويتامين C
ويتامين D
ويتامين E
ويتامين K
بيوتين اسيد
پانتوتنيك
فولات
كولين

بسياري از اين ويتامين‌ها توابع مشابه دارند به‌عنوان‌مثال هر دو ويتامين‌هاي A و C منجر به ترويج سلامت دندان‌ها، مي‌شوند و يا اين‌كه ويتامين‌هاي گروه B منجر به افزايش متابوليسم بدن با توليد سلول‌هاي قرمز خون خواهند شد.بااين‌حال برخي عملكردهاي بدن نياز به ويتامين‌هاي خاص دارند. به‌عنوان‌مثال ويتامين D براي كمك به جذب و حفظ سطوح مناسبي از كلسيم ضروري است.

دريافت ويتامين D كافي از طريق مواد غذايي قيمت پماد زخم بستر كمي سخت است و به همين دليل روزانه قرارگيري در معرض نور خورشيد براي 20 دقيقه توصيه‌شده است و آن‌هم براي سنتز ويتامين D از طريق پوست.علاوه براين، بدن براي انعقاد موثرخون نياز به ويتامين K دارد.خوشبختانه كمبود ويتامين K نادر است و دليلش هم اين است كه باكتري‌هاي روده 75 درصد از ويتامين K را توليد مي‌كنند و مابقي آن را مي‌توان از طريق خوردن غذاهاي سالم به دست آورد.

در زير پيشنهادهاي غذايي براي به دست آوردن هر كدام از ويتامين‌هاي ضروري آورده شده است:
ويتامين A: طالبي، زردآلو، زرده تخم‌مرغ
ويتامين B1 (تيامين): گوشت بدون چربي، آجيل و دانه‌ها، غلات سبوس‌دار
ويتامين B2 (ريبوفلاوين): شير و ساير محصولات لبني، سبزي‌ها برگ سبز
ويتامين B3 (نياسين): حبوبات، ماهي، مرغ
ويتامين B6: آووكادو، موز، آجيل
ويتامين B12: تخم‌مرغ، شير
ويتامين C: مركبات، توت‌فرنگي، كلم بروكسل
ويتامين پزشكي كودكان D: ماهي‌هاي چرب مانند ماهي آزاد، شير غني‌شده و فراورده‌هاي لبني
ويتامين E: انبه، مارچوبه، روغن‌هاي گياهي
ويتامين K: گل‌كلم، كلم پيچ، گوشت گاو
بيوتين: آجيل، شكلات
اسيد پانتوتنيك: كلم بروكلي، سيب‌زميني شيرين و سفيد، قارچ
فولات: چغندر، عدس، كره بادام‌زميني
كولين: تخم‌مرغ، گوشت، ماهي

آيا نيازي به دريافت مكمل‌ها هست؟
اكثر زنان نيازي به دريافت مكمل‌ها ندارند مگر با تجويز پزشك. بااين‌حال چند حالت استثنا در اين زمينه وجود دارد:

زنان حامله
زنان باردار و شيرده بايد ويتامين‌هاي B6 و B12 بعلاوه اسيدفوليك را به‌صورت مكمل نيز دريافت كنند و آن‌هم براي جلوگيري از آسيب به جنين در حال رشد.اسيدفوليك به كاهش خطر ابتلا به تعدادي از نقايص حين تولد مانند اسپينابيفيدا و وزن كم هنگام تولد كمك مي‌كند.اگر شما در حال تلاش براي باردارشدن هستيد، دريافت اسيدفوليك درمان سوختگي با آب جوش اضافه از طريق مكمل‌ها را بايد در نظر داشته باشيد.

زنان با محدوديت‌هاي رژيم غذايي
زناني كه رژيم غذايي گياه‌خواري دارند، ممكن است به دريافت مكمل‌هاي ويتامين B12 نياز داشته باشند.علاوه بر اين اگر به دنبال رژيم غذايي گياه‌خواري، محصولات لبني، تخم‌مرغ و ماهي نيز مصرف نشود، فرد در معرض خطر ابتلا به كمبود ويتامين A نيز قرار مي‌گيرد.مصرف مقادير زيادي از ميوه‌ها و سبزي‌ها تيره‌رنگ مي‌تواند به جلوگيري از اين كمبود كمك كند.چنين افرادي بايد مطمئن شوند كه به‌اندازه كافي روي از طريق رژيم غذايي به دست مي‌آورند. در غير اين صورت مكمل روي بايد مصرف شود.

زنان سالخورده
زنان مسن كه از نور خورشيد اجتناب مي‌كنند، نياز دارند كه مكمل‌هاي ويتامين D را دريافت كنند.در نظر داشته باشيد كه مصرف مقادير زياد اين مكمل خطرناك است و نبايد بيش از مقادير چسب بخيه توصيه‌شده مگر با تجويز پزشك، آن را مصرف كرد.زنان مسن همچنين ممكن است در معرض خطر كمبود ويتامين‌هاي گروه B باشند كه نقش مهمي در هضم و سوخت‌وساز بدن دارد.

منبع: زندگي آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده