همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
استفاده از كدام مواد آرايشي در بارداري خطرناك است ؟

دوران‌هاست، دوراني كه مادر براي حفظ سلامت خود و جنينش بايد تا حد ممكن احتياط‌هاي لازم را به خرج دهد و از هرچيز مشكوكي دوري كند.

به گزارش آرايش و استفاده از محصولات پوست و مو و ايمني آنها يكي از دغدغه‌هاي خانم‌ها در اين دوران است، اينكه از چه محصولاتي مي‌توانند استفاده كنند و چه محصولاتي را نبايد به كار ببرند. براي رسيدن به پاسخ اين پرسش‌ها سراغ رهنموددكتر زخم بهروز باريك‌بين، متخصص پوست و مو رفتيم تا باتوجه به توصيه‌هاي او خانم‌هاي باردار در اين دوران با اطمينان بيشتري از روش‌هاي زيبايي استفاده كنند.

هر ضدآفتابي استفاده نكنيد

در دوران بارداري بهتر است حتي براي انتخاب ضد آفتاب خود نيز دقت بيشتري به خرج دهيد و تا جايي كه ممكن است سراغ ضدآفتاب‌هاي شيميايي نرويد تا مواد شيميايي كمتري جذب پوست‌تان شود و درنتيجه خطر كمتري هم متوجه جنين‌تان شود. بهترين انتخاب؛ ضدآفتاب‌هاي فيزيكي است كه كمتر جذب پوست مي‌شوند و با فيلترهاي فيزيكي درون خود از پوست در برابر آفتاب محافظت مي‌كنند.

دور اين كرم‌ها خط قرمز بكشيد

مواد سوپرازورب h موجود در داروهاي موضعي از طريق پوست جذب بدن ‌مي‌شوند و اگر براي جنين مضر باشند ممكن است موجب نقايص مادرزادي يا حتي مرگ جنين شوند، بنابراين بهتر است در دوران بارداري حسابي حواس‌مان به كرم‌ها و لوسيون‌هاي موضعي باشد مثلا كرم‏هاي حاوي ترتينويين كه معمولا براي لايه‏برداري و جوانسازي پوست، درمان جوش‏ها و جاي جوش‌ها تجويز مي‏شوند، در دوران بارداري ممنوع است چراكه به راحتي جذب پوست مي‌شوند و مواد درون آنها مي‌تواند در رشد جنين اختلال ايجاد ‏كند.

از طرفي كرم‏هاي اسيد ميوه يا AHA كه به‌عنوان لايه‌بردار شناخته مي‌شوند چندان مشكلي در دوران بارداري ندارند البته بعد از استفاده از چنين كرم‌هايي محافظت پوست در مقابل آفتاب اهميت بيشتري پيدا مي‌كند چراكه پوست مادر باردار بيشتر مستعد لك است و پوست لايه‌برداري شده هم در صورت مواجهه با آفتاب به راحتي لك مي‌شود.

مواد شيميايي ديگري هم مانند هيدروكينون و رزورسينول كه براي درمان لك به كار مي‌روند، نبايد در دوران بارداري مصرف شوند و از همين روست كه براي خانم‌هايي كه دچار لك حاملگي شده‌اند به هيچ وجه چنين كرم‌هايي تجويز نمي‌شود، آنها بهتر است در دوران بارداري براي از بين بردن لك‌ها از محلول يا كرم ويتامين c و ضدآفتاب‏هاي فيزيكي استفاده كنند.

لايه بردارها پانسمان phmb را فراموش كنيد

به طور كلي كرم‏هاي مرطوب‏ كننده معمولي داراي مواد لايه‏ بردار نيستند بنابراين استفاده از آنها مشكلي ايجاد نمي‌كند ولي كرم‏هايي كه پوست را تحريك و پوسته‏ ريزي ايجاد مي‌كنند و لايه‌برداري مختصري انجام مي‏دهند، ممكن است داراي ميزاني ترتينويين يا رتينول باشند بنابراين بهتر است از آنها استفاده نشود.يادتان باشد بهتر است خانم‏هاي باردار در مورد تمام كرم‏هاي مصرفي خود با پزشك متخصص پوست يا زنان مشورت كنند.

با خدمات زيبايي خداحافظي كنيد

توليدكنندگان بوتاكس و ژل‌ها‌ توصيه مي‏كنند خانم‏ها در دوران بارداري از اين مواد استفاده نكنند چراكه اگر به هر دليلي مشكلي براي جنين ايجاد شود، اولين متهم، كارخانه سازنده اين محصولات تزريقي زيبايي است كه مسلما آنها را بدنام مي‏كند اما خيلي وقت‌‌ها تزريق دوز مناسب بوتاكسي استاندارد و باكيفيت در خانمي كه از بارداري خود اطلاعي نداشته، مشكلي ايجاد نكرده است. اما با اين حال بهتر است ريسك نكنيم و توصيه كنيم كه خانم‏ها در دوران بارداري و شيردهي از تزريق بوتاكس يا ساير ژل‏ها، فيلرها و پركننده‏ها خودداري كنند.

محصولات حاوي سويا استفاده نكنيد

بيشتر جراحي پوست افراد فكر مي‌كنند مواد گياهي فقط فايده دارند و هيچ ضرري براي بدن ندارند. هرچند در حالت عادي محصولات مراقبت پوست كه حاوي عصاره سويا هستند براي بدن خطري ندارند و حتي گاهي هم توصيه مي‌شوند اما مصرف اين مواد در دوران بارداري باعث تشديد ماسك بارداري (لكه‌هاي تيره روي پوست صورت) مي‌شوند. البته استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداري دقيقا همين كار را مي‌كند و اين اثر احتمالا به دليل حالت استروژني سوياست بنابراين توصيه مي‌شود اگر دچار لك‌هاي بارداري يا ملاسما شده‌ايد براي جلوگيري از تشديد رنگ اين لك‌ها سراغ مصرف محصولات حاوي سويا نرويد.

ليزر نكنيد بهتر است

استفاده از ليزر در دوران بارداري از نظر پزشكي هيچ اشكالي ندارد چراكه ليزر يك نور است كه نفوذ آن داخل پوست چندان زياد نيست و عمق آن نهايتا بيشتر از چند ميلي‏متر نمي‌شود اما باتوجه به حساسيت اين دوران، استرس‌هاي مادر و اينكه اگر به هر دليلي مشكلي در جنين به وجود بيايد ممكن است آن را به ليزر ارتباط بدهند، معمولا پزشكان و توليدكنندگان دستگاه‏هاي ليزر توصيه مي‏كنند در دوران بارداري خانم‌ها سراغ اين روش نروند.

كدام مواد آرايشي خطرناك هستند

اول از همه بايد يادتان باشد براي انتخاب و استفاده از مواد آرايشي، بهداشتي در دوران بارداري حتما سراغ پزشك سوپرازورب p متخصص خود برويد و با مشورت او از لوازم آرايشي استفاده كنيد.از طرف ديگر تمام تحقيقات علمي و پزشكان متخصص هم‌عقيده‌اند كه استفاده زياد از مواد آرايشي و بهداشتي- به‌خصوص در سه ماهه اول بارداري- اصلا به صلاح نيست، البته هنوز قطعيتي درباره ميزان استفاده از اين مواد وجود ندارد اما در اين دوران احتياط بيشتر شرط عقل است.

نكته ديگري كه بايد به آن توجه كنيد استفاده از مواد آرايشي، بهداشتي با برندهاي تاييد شده است كه مواد مضر و سمي در آنها وجود ندارد. همچنين سراغ محصولاتي برويد كه برچسب مواد تشكيل‌دهنده دارند تا اگر ماده‌اي خطرساز براي جنين در آن وجود دارد از مصرف آن خودداري كنيد. مواد خطرناك در بارداري: Lead(يك نوع ماده سرب)، Salicylic acid (سالسيليك اسيد)، Phthalates(فتالات)، Retinol A و Parabens.

بايد يادتان باشد براي آرايش صورت‌تان از محصولات عاري از مواد سرطان‌زا استفاده كنيد همچنين اگر آكنه داريد و فكر مي‌كنيد، بايد از لوازم آرايش مخصوص پوست‌هاي آكنه‌دار كمك بگيريد سخت در اشتباهيد زيرا اين محصولات حاوي رتينول و سالسيليك اسيد هستند كه همان‌طور كه گفته شد در دوران بارداري خطرناكند.

كدام عطر و اسپري؟

استفاده از عطر و اسپري در دوران بارداري خطري جدي‌ به بار نمي‌آورد، تنها مشكل بارداري با مواد معطر اين است كه به لوهمن روشه دليل حساسيت بيشتر خانم‌ها به بو‌ها در اين دوران ممكن است به آنها حالت تهوع، سرگيجه و سردرد دست بدهد بنابراين اگر مي‌خواهيد در اين دوران چنين دردسرهايي نداشته باشيد بهتر است عطر و اسپري نزنيد و براي رفع بوي بد قسمت‌هايي از بدن‌تان كه زياد عرق مي‌كنند هر چند ساعت يك‌بار آنها را بشوييد.



منبع

تظرات ارسال شده