همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كشيدن سيگار و اين همه دردسر

سرطان معده معمولا با رشد يك نوع باكتري به نام هليكو باكتر پيلوري همراه مي باشد. اين باكتري در پوشش مخاطي معده قرار مي گيرد. اين باكتري پس از بلوغ به عفونت مزمن در معده تبديل مي شود و در بسياري از موارد زخم معده را ايجاد مي كند.

آيا سيگار باعث سرطان معده مي شود؟

اولين علامت سرطان معده، سوزش سر دل مي باشد كه اين سوزش در طول سربكت زمان بيشتر و شديدتر مي شود و فرد بسيار احساس ناراحتي مي كند.

در افرادي كه سيگار مي كشند، پس از گذشت زمان نيكوتين موجود در سيگار سبب تضعيف دريچه بين مري و معده مي شود.

در نتيجه اسيد معده و محتويات آن به مري برمي گردد و فرد احساس سوزش و ناراحتي در ناحيه سر دل مي كند.

پس از گذشت زمان، مري در اثر تماس با اسيد معده دچار آسيب و زخم مي شود.

از طرف ديگر نيكوتين مي تواند بر عملكرد دريچه بين معده و روده باريك هم اثر كند. بنابراين نمك هاي صفراوي روده باريك به معده بر مي گردند و سبب آسيب ديواره معده مي شوند و مقاومت بافت معده را در برابر مواد سرطان زا كاهش مي دهند.

لذا به افرادي كه سيگار مصرف مي كنند و تا حدي به ناراحتي هاي گوارشي و به خصوص زخم معده مبتلا هستند توصيه مي شود كه اين مشكل را جدي بگيرند و سريعا نسبت به ترك سيگار اقدام كنند.

درغير پانسمان سوربكت اين صورت احتمال زيادي وجود دارد كه در آينده اي نزديك به سرطان معده مبتلا شوند. حتي در مواردي مشاهده شده است كه افراد سيگاري مبتلا به زخم معده، دچار مرگ ناگهاني مي شوند و اقدامات درماني، تاثير كمي را در بهبودي آنها داشته است.

چگونه مي توان با وجود سرطان معده به زندگي خود ادامه داد؟

- تشخيص قطعي سرطان معده بسيار دشوار مي باشد. با اين حال اگر ابتلا به اين نوع سرطان در فردي تشخيص داده شود، آن فرد بايد روحيه خود را حفظ كند و اعتماد به نفس خود را از دست ندهد. از طرفي هم پزشك بايد به بيمار اميد دهد و راه حل هاي مناسبي را به او ارائه دهد تا روند بهبودي را طي كند.

- فرد مبتلا بايد به دقت از خودش مراقبت كند و تمامي دستورات پزشك را انجام دهد.

- معمولا پزشك متخصص براي اين دسته از افراد، رژيم غذايي خاصي را تجويز مي كند.

- قيمت پانسمان سوربكت اين افراد بايد علاوه بر رعايت رژيم غذايي، ورزش را فراموش نكنند و تحرك بدني داشته باشند.

- استراحت و خواب كافي هم بايد مراعات شود.

- بيماران هنگام مراجعه به پزشك بايد به تمام سوالات او با دقت جواب دهند تا اگر نكته مبهمي در ذهن پزشك باقي مانده است برطرف شود. اين كار به پزشك در تشخيص بهتر بيماري و درمان سريع تر و بهتر آن كمك مي كند.

- اگر پزشك راه هاي درماني مانند اشعه درماني را پشنهاد داد آن را انجام دهيد، زيرا اين شيوه درماني سبب كاهش علايم سرطان معده مي شود و كيفيت زندگي بيماران را بهبود مي بخشد.

- اگر فردي هستيد كه تازه به اين بيماري مبتلا شده ايد، مي توانيد از پزشك خود بخواهيد تا افراد ديگري را كه مدت ها با اين بيماري سروكار دارند، به شما معرفي كند تا به طور مستقيم با مشكلات آنها و راه حل هاي عملي sorbact پانسمان كه آنها تجربه كرده اند آشنا شويد. اين كار علاوه بر آموزش راهكارهاي عملي، مي تواند سبب افزايش روحيه و اعتماد به نفس در شما شود و ترس ايجاد شده نسبت به اين بيماري را از بين ببرد.

چند نكته براي كساني كه نمي خواهند به سرطان معده مبتلا شوند

- از مصرف غذاهاي دودي و نمك اندود مثل ماهي دودي جدا خودداري كنيد.

- از مصرف مداوم غذاهاي شور و ترشيجات پرهيز كنيد.

- وزن خود را در حالت متعادل نگه داريد. افراد چاق بيشتر دچار سرطان معده مي شوند.

- از مصرف مداوم گوشت قرمز بپرهيزيد. مصرف مداوم گوشت و فراوده هاي گوشتي در برنامه غذايي، ارتباط مستقيمي با ابتلا به سرطان معده دارد.

- از سبزيجات و ميوه هاي تازه زياد استفاده كنيد. مثلا تحقيقات نشان داده است كه مصرف كلم بروكلي ابتلا به به سرطان معده را كاهش مي دهد.

- مصرف ويتامين ث ساكارز بسيار ضروري است، زيرا باكتري هليكوباكترپيلوري را از بين مي برد و احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش مي دهد.

- ترك سيگار عامل مهمي در كاهش روند اين بيماري است. بايد اذعان كرد كه سيگار احتمال ابتلا به اين بيماري را تا چند برابر افزايش مي دهد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده