همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 دانستني‌هايي درباره نارسايي احتقاني قلب

مي توانند موجب مسدود شدن عروق و باريك شدن آنها شوند كه جريان خون را محدود كرده و ممكن است به آسيب عروقي و نارسايي احتقاني قلب منجر شود.

به گزارش نارسايي احتقاني قلب به يك شرايط پيشرونده مزمن در ماهيچه هاي قلب ارجاع مي شود كه بر قدرت پمپاژ اين اندام كليدي تاثيرگذار است. نارسايي احتقاني قلب به مرحله اي ارجاع مي شود كه مايعات اطراف قلب تجمع كرده و كارايي عمل پمپاژ را كاهش مي دهند.

قلب داراي چهار محفظه است: در نيمه بالايي قلب دو دهليز و در نيمه پاييني آن دو بطن قرار دارند. بطن ها خون مورد نياز اندام ها و بافت ها را ارسال مي كنند و دهليزها خوني كه در بدن گردش كرده است را دريافت مي كنند. نارسايي احتقاني قلب زماني رخ مي دهد كه بطن ها در پمپاژ خون كافي ناتوان هستند كه تجمع مايع در ريه ها، كبد، شكم و قسمت پاييني بدن را به همراه دارد.
دلايل نارسايي احتقاني قلب چه چيزهاي هستند؟

بيماري ها و شرايطي كه بر سيستم قلبي عروقي انسان اثرگذار هستند ممكن است به نارسايي احتقاني قلب منجر شوند كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:

پرفشاري خون

نارسايي سيكاكر احتقاني قلب ممكن است به واسطه فشار خون بالاتر از سطح عادي رخ دهد. پرفشاري خون زماني شكل مي گيرد كه كلسترول و چربي رگ هاي خوني را تنگ كرده و اين شرايط محدوديت در گردش خون را به همراه دارد.

بيماري عروق كرونر

عروق كرونر خون را به قلب مي رسانند. مواد چرب مانند كلسترول مي توانند موجب مسدود شدن عروق و باريك شدن آنها شوند كه جريان خون را محدود كرده و ممكن است به آسيب عروقي و نارسايي احتقاني قلب منجر شود.

بيماري هاي دريچه قلب

باز و بسته شدن دريچه هاي قلب اجازه ورود و خروج خون به محفظه هاي قلب را مي دهد. زماني كه دريچه ها در ارائه عملكرد درست خود ناتوان هستند، بطن ها براي پمپاژ خون بايد سخت‌تر كار كنند. اين شرايط ممكن است به يك عفونت يا نقص در قلب منجر شود.

از ديگر دلايل نارسايي احتقاني قلب مي توان به موارد زير اشاره كرد:

- آريتمي هاي (ريتم غير طبيعي قلب) حاد و طولاني مدت

- قرار گرفتن در معرض مواد سمي، مانند كوكائين و الكل

- عفونت هاي ويروسي در قلب

- بيماري هاي قلبي ژنتيكي

برخي عادات سبك زندگي زير نيز مي توانند خطر نارسايي احتقاني قلب را افزايش دهند كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:

- مصرف نمك فراوان كه احتباس مايع در بدن را افزايش مي دهد

- ورزش نكردن

- سيگار كشيدن

- مصرف نكردن گاز عسل داروها و دنبال نكردن روند درمان بر اساس دستورات ارائه شده توسط پزشك

- چاقي، ديابت، واكنش هاي آلرژيك، بيماري تيروئيد، و عفونت هاي شديد نيز خطر نارسايي احتقاني قلب را افزايش مي دهند.
علائم نارسايي احتقاني قلب چه چيزهاي هستند؟

افراد مبتلا به نارسايي احتقاني قلب گاهي اوقات ممكن است از بروز مشكل در قلب خود آگاه نباشند زيرا برخي نشانه ها و علائمي كه تجربه مي كنند ممكن است از قلب سرچشمه نگيرند.

علائم اوليه شامل سرفه و ناتواني در تنفس عميق به ويژه هنگام دراز كشيدن مي شوند.

مشكلات تنفسي شديدتر شامل بيماري مزمن انسدادي ريه، آسم و آمفيزم.

نارسايي احتقاني قلب ممكن است با يك يا چند مورد از اين علائم همراه باشد.

از علائم آشكار نارسايي احتقاني قلب نيز مي توان به موارد زير اشاره كرد:

ناتواني در انجام ورزش: فردي كه به نارسايي احتقاني قلب مبتلاست در انجام ورزش، از جمله تمرينات سبك كه تا پيش از اين مشكلي در انجام آنها نداشته، ناتوان است. خستگي و تنگي نفس توانايي فرد براي انجام ورزش يا حتي راه رفتن با سرعت عادي را دشوار مي سازد.

تنگي نفس: بيمار ممكن است هنگام انجام فعاليت جسماني دشواري در تنفس يا تنگي نفس را تجربه كند. در مراحل وخيم نارسايي احتقاني قلب، فرد ممكن است تنگي نفس هنگام شب را تجربه كرده و براي تنفس عادي مجبور به نشستن پيچش بيضه يا ايستادن شود. اين شرايط به نام تنگي نفس حمله اي شبانه شناخته مي شود. اگر تجمع مايع در ريه ها تشديد شود، فرد سرفه هايي همراه با مايع كف‌دار را تجربه مي كند.

احتباس مايع و تورم: افراد مبتلا به نارسايي احتقاني قلب مي توانند تورم در پاها را تجربه كنند. تورم ممكن است شديد بوده و به ديواره شكم، كفل، كيسه بيضه ها، و در نهايت حفره شكم گسترش يابد.
نارسايي احتقاني قلب چگونه درمان مي شود؟

پزشك شما روش هاي مختلف درمان را با توجه به دلايل نارسايي احتقاني قلب توصيه خواهد كرد. همچنين، روش هاي درمان با توجه به وضعيت سلامت بيمار و ميزان پيشرفت بيماري متفاوت خواهند بود. از جمله گزينه هاي درمان نارسايي احتقاني قلب مي توان به موارد زير اشاره كرد:

داروها

از داروهاي مورد استفاده براي درمان نارسايي احتقاني قلب مي توان به موارد زير اشاره كرد:

- مهاركننده هاي آنزيم مبدل آنژيوتانسين (ACE) كه مي توانند رگ هاي خوني را باز كرده و جريان خون را بهبود ببخشند. زماني كه بيمار نمي تواند مهاركننده ها را تحمل كند، داروهاي رگ گشا جايگزين هاي خوبي هستند.

- مسدودكننده هاي بتا كه مي توانند فشار خون را كاهش داده و ريتم قلب را آرام سازند.

- داروهاي ادرارآور كه به منظور كاهش محتواي مايع در بدن تجويز مي شوند.

عمل جراحي

عمل جراحي زماني مد نظر قرار مي گيرد كه داروها اسميت اند نفيو در درمان بيماري ناتوان بوده اند. يكي از گزينه ها جراحي آنژيوپلاستي است كه در آن عروق مسدود باز مي شوند.

عمل جراحي براي ترميم دريچه هاي قلب نيز امكان عملكرد درست دريچه ها را فراهم مي كند.
آيا مي توان از وخيم‌تر شدن نارسايي احتقاني قلب پيشگيري كرد؟

زماني كه از دلايل نارسايي احتقاني قلب آگاه باشيد، مي توانيد به روش هاي زير از تشديد آن پيشگيري كنيد:

حفظ سطوح عادي فشار خون: در نارسايي احتقاني قلب با تنگ شدن رگ هاي خوني مواجه هستيم كه قلب را وادار به استفاده از فشار بيشتر براي پمپاژ خون در رگ ها مي كند. حفظ سطوح عادي فشار خون امكان فعاليت بدون استرس و تنش را براي قلب فراهم مي كند.

نظارت بر علائم: بخش هاي مختلف بدن خود را در جستجوي تورم بررسي كنيد. در صورت افزايش تورم به پزشك مراجعه كنيد.

كنترل تعادل مايع: ممكن است نيازمند نظارت بر وضعيت اجابت مزاج و مقادير مايع مصرفي روزانه خود باشيد. ميزان مصرف مايع خود را به دو ليتر در روز محدود كنيد.

كنترل بر ميزان مصرف سديم: يك رژيم غذايي كم سديم به كاهش احتباس مايع، تورم و دشواري در تنفس كمك مي كند.

حفظ وزن سالم: وزن خود را هر روز در زماني مشابه، با لباسي مشابه، پيش از غذا خوردن، پس از دفع ادرار و با استفاده از ترازويي يكسان كنترل كنيد.

جدا از اين موارد شما بايد:

در صورت مواجهه اسپري اوپسايت با علائمي جديد يا تشديد علائم موجود به پزشك مراجعه كنيد.

از دستورات پزشك خود در مورد ميزان و زمان مصرف داروهاي تجويزي پيروي كنيد.

مراجعه منظم به پزشك براي بررسي شرايط و حصول اطمينان از عدم تشديد شرايط را فراموش نكنيد.

منبع: عصر ايران



منبع

تظرات ارسال شده