همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سرطان روده بزرگ,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
عضو

پژوهشكده بيماري هاي گوارش و كبد با بيان اينكه درد شكم و كاهش وزن از جمله علامت هاي ابتلا به سرطان روده است،گفت:خطر ابتلا به سرطان كولون (روده بزرگ) در افراد ديابتي بيشتر از سايرين است.

دكتر محمد اماني روز شنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد چاق يا داراي اضافه وزن هم بيشتر از ساير افراد بوده و احتمال ابتلاي آنان ۱.۵ برابر سايرين است.

 

وي با اشاره اسميت اند نفيو به اينكه افرادي كه الكل مصرف مي كنند هم بيشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند،گفت: فعاليت كم فيزيكي در ابتلا به اين سرطان نقش بسيار زيادي دارد. 

 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار داشت: افرادي كه وزن چنداني ندارند اما فعاليت آنان كم است، علاوه بر سرطان روده بزرگ، بيشتر دچار كبد چرب مي شوند.

 

وي با اشاره به اينكه فعاليت بدني در جامعه كاهش پيدا كرده است، افزود: اين موضوع سبب افزايش عوارض مختلف از جمله سرطان روده بزرگ مي شود به همين دليل به مردم توصيه مي شود حداقل نيم ساعت در روز پياده روي داشته باشند.

 

اماني مهمترين علامت سرطان روده بزرگ را تغيير اجابت مزاج بيمار اعلام كرد و گفت: درد شكم و كاهش وزن مي سيكاكر تواند از علامت هاي اين بيماري باشد.

 

فوق تخصص گوارش و كبد با اشاره به اينكه خون در مدفوع علامت بسيار مهمي است كه افراد در صورت مشاهده آن حتما به پزشك مراجعه كنند، افزود:افرادي كه كم خوني و فقر آهن دارند، بايد به پزشك مراجعه كنند. 

 

سابقه فاميلي سرطان در افراد كمتر از ۴۵ سال، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۴ برابر افزايش مي دهد

اماني اظهار داشت: اگر سابقه فاميلي ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد كمتر از ۴۵ ساله باشد، خطر ابتلا به اين بيماري در ساير اعضاي فاميل تا ۴ برابر افزايش پيدا مي كند.

 

فوق تخصص گوارش و كبد با اشاره به اينكه هرچه سن فرد مبتلا بيشتر باشد خطر ابتلا افزايش پيدا مي كند، گفت: سن فرد مبتلا اسپري اوپسايت و تعداد افراد فاميل دچار اين بيماري خيلي مهم است و هر چه اين عوامل بيشتر باشد احتمال ابتلا سرطان روده بزرگ افزايش مي يابد.

 

اماني اظهار داشت: افرادي كه سابقه فاميلي ابتلا به سرطان را دارند، بايد در ۴۰ سالگي كولونوسكوپي را انجام دهند و هر پنج سال آن را تكرار كنند تا در موارد غيرعادي بتوان آن را درمان كرد.

 

وي با اشاره به اينكه سرطان روده بزرگ در مردان شايع تر است، اظهار داشت: به افراد ۴۵ سال توصيه مي شود كه كولونوسكوپي را انجام دهند تا از ابتلا به بيماري پيشگيري شود.

 

حداقل ۱۰ سال طول مي كشد تا پوليپ به سرطان روده بزرگ تبديل شود

اين استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار داشت: حداقل پيچش بيضه ۱۰ سال طول مي كشد تا پوليپ به سرطان روده بزرگ تبديل شود، هرچه اندازه پوليپ بزرگ تر باشد احتمال ابتلا افزايش پيدا مي كند.

 

وي با اشاره به اينكه هرچه سن افراد بالاتر مي رود پوليپ ها بيشتر مي شوند، افزود: در سن ۵۰ سالگي حدود ۲۰ درصد مردم حداقل يك پوليپ دارند به اين معني كه از هر پنج نفر ۵۰ ساله كه كولونوسكوپي مي شود حداقل يك نفرشان يك پوليپ دارد.

 

اماني بر لزوم شناسايي به موقع پوليپ ها تاكيد كرد و گفت: اگر پوليپ ها به موقع تشخيص داده شود از ابتلا به سرطان كولون پيشگيري مي شود.

 

وي افزود: هر چند پوليپ ها معمولا علامتي ندارند و در حين كولونسكوپي مشخص مي شوند اما برخي از آنها مي توانند سبب كم خوني و انسداد شوند.

 

اماني، هدف از غربالگري پانسمان لوهمن روشه سرطان روده بزرگ را شناسايي به موقع پوليپ ها اعلام كرد و گفت: با اين اقدام از ابتلا به سرطان روده بزرگ پيشگيري خواهد شد.

 

وي افزود: كولونوسكوپي در زماني كه پوليپ ها كم هستند هر ۱۰ سال انجام مي شود اما در زماني كه تعداد پوليپ ها زياد يا اندازه آن بزرگ باشد و يا وجود سابقه فاميلي بايد هر ۳ سال انجام شود.

 

 



منبع

تظرات ارسال شده