همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 آيا كم‌خوابي منجر به افزايش دردهاي بدن مي‌شود؟

مي‌تواند به افزايش دردهاي عضلاني و مفصلي در روز بعد منجر شود.

به گزارش ، ارتباط مستقيم كم‌خوابي طولاني با دردهاي موضعي و غير مزمن، در طول سال‌ها پژوهش و آزمايش ثابت شده؛ اما دلايل آن، هنوز مشخص نشده‌اند. در يك پژوهش جديد كه تجربه ازمايشگاهي را با تصوير برداري از مغز تركيب كرده؛ نتايجي جالب بي براون توجه به دست آمده است.

بسياري از انسان‌ها، هنگامي كه از خواب راحت و آرام محروم باشند، دچار كم‌خوابي مي‌شوند. اين شرايط، اغلب با سردرد يا تنش‌هاي عضلاني گردن و شانه همراه است كه در نتيجه‌، منجر به جلوگيري از خواب مي‌شود. اين عوامل، چرخه‌اي را تشكيل مي‌دهند و عوارض يكديگر را تشديد مي‌كنند.

اين مطالعه از آزمايش روي ۱۲ داوطلب آغاز شد كه هيچ‌گونه اختلال شناخته‌شده‌ي خواب و درد نداشتند. پژوهشگران ابتدا با استفاده از دستگاه FMRI و اعمال حرارت آزادهنده به پاها، آستانه‌ي درد و فعاليت مغزي داوطلبان را پس از يك شب اندازه‌گيري كردند. سپس، مشكل عروقي اين فرايند را با بيدار نگه داشتن داوطلبان، بررسي واكنش‌ها در طول اين مدت و رتبه‌بندي ميزان درد آن‌ها در مقياس ۱ تا ۱۰ تكرار كردند.

سپس مشاهده شد كه درد در داوطلبان بيدار نگه‌داشته‌شده با كم كردن حرارت افزايش مي‌يابد. اين موضوع نشان مي‌دهد پس از بي‌خوابي، حساسيت نسبت به دردها بيشتر مي‌شود. آدام كراس (Adam Krause) دانشجوي دكتراي دانشگاه بركلي مي‌گويد:
آسيب‌ها در بدن افراد مشابه هم است اما تفاوت در اين است كه چگونه مغز درد را بدون خواب كافي ارزيابي مي‌كند.

با عكس‌برداري از مغز مشخص شد پس از بي‌خوابي، فعاليت مغز در كرتكس ژل پرونتوسان انسدادي آن كه ناحيه‌ي مركزي براي پاسخ به درد است، به‌شدت افزايش مي‌يابد. همزمان مشخص شد فعاليت بخش‌هايي از هسته اكومبنس وكرتكس كه مسئول مديريت درد در مغز هستند، شديدا كم مي‌شود.

متيو واكر، استاد علوم اعصاب و روان شناسي بركلي و نويسنده كتاب «چرا مي‌خوابيم» مي‌گويد:
نكته مثبت اين است كه خواب، مثل يك داروي مسكن طبيعي عمل مي‌كند كه براي كنترل و كاهش درد مفيد است.

پژوهشگران بخش ديگري از اين مطالعه را با استفاده از وب‌سايت ترك مكانيكي آمازون انجام دادند. حدود ۲۳۰ نفر از شركت‌كنندگان ساعات خواب خود و ميزان درد در روز محلول پرونتوسان بعد از آن را طي چند شبانه روز ثبت كردند. نتايج حاكي از آن است كه حتي كاهش اندك در خواب، با افزايش قابل‌توجه درد در روز بعد همراه خواهد شد.

گروه آزمايش در اين پژوهش، كوچك بود و از طرفي، ميزان بي‌خوابي بيشتر از حد معمول در زندگي روزانه اعمال شد. در آزمايش آنلاين نيز شواهد براساس گزارش افراد عادي تهيه شده بود كه چندان قطعي نيستند. اما نتايج حاصل با حدسياتي كه اكثر پژوهش‌ها در اين زمينه داشته‌اند، منطبق است و مي‌توان نتيجه گرفت كم‌خوابي باعث تشديد تجارب خاصي در مغز مخصوصا درد و اضطراب مي‌شود.

اين مطالعات اسپري لينوورا نشان مي‌دهند كه بايد كميت و كيفيت خواب خود را به منظور حفظ سلامتي، كه چالشي بزرگ در زمانه‌ي ما است؛ افزايش دهيم.

منبع: زوميت



منبع

تظرات ارسال شده