همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رفع خستگي چشم‌ها با ورزش

خستگي‌ ناشي از كارهاي سخت و سنگين را.

به گزارش : ورزش يكي از بهترين شيوه‌ها براي پيشگيري و مقابله با بيماري‌هاست اما نه فقط بيماري‌هايي مانند سرطان، ديابت و فشار خون، ورزش همه اين خاصيت‌ها را دارد و البته فقط اينها نيست علاوه برتمام اين موارد، براي تقويت عضلات چشم هم به ورزش نياز داريم، اين نوع ورزش، خستگي چشم‌ها را نيز برطرف ساخته و مي‌تواند براي درمان مشكلات و بيماري‌هاي چشمي به ما كمك كند.

پس از اين به بعد وقتي حرف ورزش مي‌شود، آن را به تمرينات خاصي كه تا امروز شناخته‌ايم، محدود نكنيم؛ چراكه اهميت ورزش‌ها و تمرينات چشمي اگر نگوييم بيشتر از فعاليت‌هاي بدني است، قطعا به همان اندازه خواهد بود.

دكتر ابراهيم جعفرزاده‌پور، دانشيار گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين‌باره توضيح مي‌دهد: علاوه بر ميزان تيزبيني كه نقش مهمي در سيستم بينايي انسان ايفا مي‌كند، هماهنگي ميان دو چشم و سرعت عملكرد بينايي نيز موارد مهمي است كه موجب افزايش قدرت و دقت بينايي افراد مي‌شود.

بنابراين همان‌طور كه افراد به دنبال شيوه‌هاي متفاوتي براي افزايش ميزان تيزبيني و قدرت بينايي‌شان sorbact پانسمان هستند، حتماً بايد با استفاده از روش‌هايي خاص، بتوانند عملكرد بينايي خود را نيز بهبود بخشند، اما موضوع جالب توجه در اين زمينه قدمت اين تمرينات است.

آن‌طور كه دكتر جعفرزاده‌پور مي‌گويد اين مطالب، جديد و مربوط به سال‌هاي اخير نيست.

در دوران باستان، ايراني‌ها دوره‌هاي آموزشي خاصي براي افسران نظامي در نظر گرفته بودند تا به كمك آنها، افسران هنگام جنگ بهتر حركت كرده و دشمنان را شناسايي كنند.

از اواسط قرن بيستم، دانشمندان اين موارد را در چارچوبي علمي جا دادند تا امروزه دانشي به نام «ارتوپتيك» كه به معناي هماهنگي و توازن سيستم بينايي است، در دنيا به وجود آيد.

تمرينات مختلف براي افراد متفاوت

اين كه «چه كساني بايد ورزش‌ها و تمرينات بينايي را انجام دهند؟» شايد اولين سوالي باشد كه به ذهن همه ما خطور مي‌كند؛ پاسخش هم ساده و صريح است: كساني كه مي‌خواهند عملكرد بينايي بهتري داشته باشند.

دكتر جعفرزاده‌پور با اشاره به اين موضوع كه هر يك از افراد جامعه نيازهاي بينايي خاص و متفاوتي دارند، يادآور مي‌شود: يكي از گروه‌هايي كه مي‌توانند از اين تمرينات كمك بگيرند، كساني هستند كه اختلالات بينايي دارند.به عنوان نمونه افرادي كه دچار انحرافات يا تنبلي چشم هستند و كساني كه با انحرافات مخفي يا مشكلات تطابقي چشم مواجه‌اند، با انجام تمرينات پانسمان عسل خاصي مي‌توانند وضع و عملكرد بينايي خود را بهبود بخشند.

به گفته وي، اين تمرينات هم در منزل و هم در كلينيك و البته زير نظر متخصص، قابل انجام است.

دكتر جعفرزاده‌پور با اشاره به بخش دوم تمرينات بينايي، توضيح مي‌دهد: اين نوع تمرينات براي افرادي مناسب است كه نيازهاي بينايي خاصي دارند. به عنوان مثال اشخاصي كه در زمينه‌هاي مختلف ورزشي فعاليت مي‌كنند و در رده‌هاي قهرماني قرار دارند، بايد تمرينات ويژه‌اي براي عملكرد بهتر بينايي داشته باشند.

اين دانشيار دانشگاه مي‌افزايد: در يك جمع‌بندي كلي، تمرينات بينايي براي افرادي كه دچار مشكلات چشمي هستند، كساني كه نيازهاي بينايي خاص دارند و همچنين افراد عادي مفيد بوده و براي تقويت و عملكرد بهتر سيستم بينايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

رفع خستگي چشم‌ها با ورزش

اين روزها وظيفه و كار چشم‌ها هم سنگين‌تر از قبل شده است؛ درست مثل خود آدم‌ها. حالا چشم‌ها هم بايد از صبح تا شب كار كنند تا روزگار بهتر بگذرد. در حالي كه در گذشته‌اي نه‌چندان دور، چشم‌‌هاي ما هم بيشتر استراحت مي‌كردند؛ آن روزها كه نه رايانه‌اي بود، نه تلفن همراهي و نه پيامكي!

اما حالا كه چشم‌هاي ما بيشتر از قبل كار مي‌كند و خسته‌تر هم مي‌شود، حتما بايد به فكر باشيم و خستگي‌ را از اين عضو حساس به در كنيم.در غير اين صورت، چشم‌ها پانسمان سوربكت هم كارشان را به درستي انجام نخواهند داد.

دكتر جعفرزاده‌پور با اشاره به اين‌كه تمرينات بينايي و ورزش‌هاي چشم، راه مناسبي براي برطرف كردن خستگي‌هاي چشم است، خاطرنشان مي‌كند: امروزه ميزان استفاده از چشم در مقايسه با گذشته افزايش يافته و شرايط زندگي نيز تغيير كرده است. در همين ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته، كارهاي چشمي محدودي وجود داشت كه بعد از غروب آفتاب نيز معمولا انجام نمي‌شد، اما هم‌اكنون از اول صبح كه از خواب بيدار مي‌شويم تا هنگام خواب مشغول كار با چشم‌ها هستيم كه همين موضوع نيز نيازهاي بينايي خاصي را مطرح مي‌كند.

به گفته اين اپتومتريست اگر بتوانيم محيط مناسبي براي انجام كارهاي چشمي فراهم كنيم، مسلما به خود و چشم‌هايمان كمك فراواني كرده‌ايم. به اين معنا كه ميزان و نوع نور و همچنين تركيب و توزيع آن بسيار مهم است و بايد مورد توجه قرار گيرد. در كنار اين مسائل، انجام برخي از تمرينات ساده چشمي نيز مي‌تواند به بهبود عملكرد بينايي افراد كمك كند.

كمي دقت، كمي حوصله

دكتر جعفرزاده‌پور يادآور مي‌شود: نمي‌توان براي همه افراد برنامه يكساني در نظر گرفت. هر فرد براساس نوع كار و عملكرد بينايي‌اش نياز به ورزش و تمرين خاص خود دارد.

البته تمام افراد بايد نكات يكساني را هم رعايت كنند، از جمله اين كه شرايط نوري مناسب هنگام كارهاي چشمي را حتما ساكارز در نظر داشته باشند؛ در اين مورد توصيه مي‌شود نور محيط، غيرمتمركز و غيرمستقيم باشد.

علاوه بر اين، رعايت قانون ۲۰-۲۰ نيز بسيار مهم است. اين قانون به اين نكته اشاره دارد كه پس از هر ۲۰ دقيقه كار چشمي بايد حدود ۲۰ ثانيه به چشم‌ها استراحت دهيد و به نقطه دوري نگاه كنيد. همچنين خوب است پس از هر يك تا دو ساعتي كه چشم‌هايتان مشغول كار هستند، بلند شويد و برويد صورت‌تان را بشوييد تا خستگي چشم‌ها كاهش يابد. البته اين كارها هم دقت مي‌خواهد و هم حوصله كه اميدواريم شما داشته باشيد.

دكتر جعفرزاده‌پور با اشاره به خستگي‌هاي مزمن چشم، توضيح مي‌دهد: افرادي كه دائم در ناحيه چشم‌ها احساس خستگي و فشار مي‌كنند، بهتر است به اپتومتريست مراجعه كنند. در اين شرايط شايد بتوان به كمك ورزش‌هايي ساده، وضع چشم را بهبود بخشيد؛ حتي بدون اين كه به استفاده از عينك، تجويز دارو يا اقدامات پزشكي خاصي نياز باشد.

البته كم نيستند افرادي كه تمرينات ورزشي از هر نوعش را كه از ديگران ديده يا شنيده‌اند، بدون توجه به اين كه آنها به چه دليل چنين كاري را انجام مي‌دهند، تقليد مي‌كنند، البته با اين تصور كه اين تمرينات به نفعشان است. خوب است اين قبيل افراد بدانند تمرينات بينايي اگر به درستي انتخاب و انجام نشود، مي‌تواند عوارض ناخوشايندي برجا بگذارد.

دكتر جعفرزاده‌پور در اين زمينه مي‌گويد: در صورتي قيمت پانسمان سوربكت كه اين تمرينات به صورت نامناسب انجام شود، مي‌تواند موجب ايجاد تغييرات نسبتا پايداري در عملكرد عضلات چشم فرد شده و مشكلات متعددي را در حس بينايي به وجود آورد.

به همين دليل هيچ‌گاه سر خود و بدون نظر متخصص، مشغول ورزش‌هاي چشمي نشويد.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده