همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان زخم معده با داروهاي گياهي

راه هاي مختلفي براي درمان ورم معده وجود دارد؛ از تغيير در نحوه تغذيه و نوع غذاهاي مصرفي گرفته تا انواع داروهاي شيميايي و گياهي كه براي رفع اين مشكل تجويز مي شود. در اين مطلب گياهان دارويي مفيد براي درمان اين بيماري آورده شده اند...

گياهان دارويي

پرخوري، تند خوردن غذا، مصرف غذاهاي چرب، مصرف زياد كافئين و شكلات و همچنين استرس ها باعث شيوع مشكلاتي نظير سوءهاضمه، سوزش و درد سر دل، نفخ و حالت تهوع مي شود. گاز معده اغلب در اثر بلع هوا به خصوص در موقع غذا خوردن به وجود مي آيد و بهترين روش معالجه آن صرف غذا بدون عجله و با آرامش است. منشأ گاز موجود در روده ها نيز علاوه بر بلع هوا انجام تخمير توسط ميكروب هاي روده است.
در اغلب بيماراني كه از وجود گاز زياد در معده و روده شكايت مي كنند، حجم گاز افزايش پيدا نكرده است؛ بلكه در اثر اختلال در حركات روده همان حجم طبيعي گاز، قادر به عبور معمولي از بالا به پائين در روده نيست و بيمار احساس نفخ مي كند.
راه هاي مختلفي براي درمان اين عارضه وجود دارد؛ از تغيير در نحوه تغذيه و نوع غذاهاي مصرفي گرفته تا انواع داروهاي شيميايي و گياهي كه براي رفع اين مشكل تجويز مي شود.

ريشه شيرين بيان محافظ بافت معده در برابر عوامل خطر (داروها و استرس) است و از بروز زخم معده و اثني عشر جلوگيري مي كنند

جامعه امروز به بيماري سرعت و استرس مبتلا است، براي مقابله با عوارض ناشي از اين مسئله كه اغلب مزمن، هزينه بر و طولاني است، مي توان از گياهاني كه به طور روزمره در دسترس ما هستند، استفاده كرد.
گياه درماني روشي است كه در آن، بعد از معاينه هاي پزشكي و تشخيص لازم، از عناصر گياهي با توجه به مواد موثره و خواص آن ها، براي رفع علائم بيماري استفاده مي شود. اين روش همانند طب جديد به مبارزه با علائم بيماري پرداخته و براي رفع آن ها مي كوشد.

گياهان موثر در درمان التهاب و ورم معده

بابونه

يكي از بهترين گياهان براي درمان زخم و ورم معده، بابونه است. اين گياه به آساني اين مرض را درمان مي كند و آن هايي كه سال هاست با اين مرض دست به گريبان هستند مي توانند با استفاده از بابونه سلامتي خود را بازيابند.
براي درمان زخم معده يك ليوان چاي غليظ بابونه درست كنيد (4 قاشق چايخوري بابونه در يك ليوان آب جوش و يا چهار تا چاي كيسه اي بابونه در يك قاشق ليوان آب جوش) و در هنگام صبح ناشتا چاي را بنوشيد و سپس در رختخواب به پشت دراز بكشيد و بعد از چهار دقيقه بخوابيد و البته بعد از يك ربع ساعت مي توانيد صبحانه خود را ميل كنيد. اين عمل را به مدت دو هفته ادامه دهيد تا زخم و ورم معده به كلي شفا يابد

رازيانه

از تخم و برگ اين گياه مي توان به عنوان دم كرده استفاده كرد. رازيانه حاوي ماده اي است كه در تحريك ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش دارد.

رازيانه

نعنا

برگ نعنا به عنوان درماني موثر براي سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش استفاده مي شود. اين گياه مفيد همچنين اشتها را تحريك مي كند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است.

زنجبيل

از 2000 سال قبل تاكنون براي درمان تمامي اختلالات هضم استفاده مي شده است. زنجبيل خواص تحريك كننده و درماني دارد. اين چاشني با بهبود بخشيدن به عملكرد آنزيم هاي گوارشي به بهتر عمل كردن سيستم هاضمه بدن و كاهش نفخ كمك مي كند.

شيرين بيان

قسمت مورد استفاده شيرين بيان ساقه هاي زيرزميني و ريشه هاي گياه است كه داراي تركيبات مختلفي است. تركيب موجود در ريشه هاي گياه پنجاه برابر از شكر شيرين تر است و مقدار آن با توجه به شرايط محيطي و گونه گياه بين 5 تا 20 درصد است. در طب سنتي از اين گياه براي درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشيت، روماتيسم و ورم مفاصل استفاده مي شود. ريشه شيرين بيان محافظ بافت معده در برابر عوامل خطر (داروها و استرس) است و از بروز زخم معده و اثني عشر جلوگيري مي كنند.

ريحان

يكي از بهترين گياهان براي درمان زخم و ورم معده، بابونه است. اين گياه به آساني اين مرض را درمان مي كند و آن هايي كه سال هاست با اين مرض دست به گريبان هستند مي توانند با استفاده از بابونه سلامتي خود را بازيابند

ريحان، كه داراي خواص ضد اسپاسم است مي تواند معده را قوي تر كند و از بسياري از بيماري هاي معده، روده مثل اسهال و استفراغ جلوگيري كند.
مخلوط مقدار مساوي از آب ريحان و آب ريشه زنجبيل 2 يا 3 بار در روز براي كاهش درد معده مفيد است. همچنين مي توانيد 10 تا 15 برگ ريحان را در يك فنجان آب جوش بريزيد و ميل نماييد. چاي ريحان را مي توانيد روزانه باعسل چند بار مخلوط كنيد.

شنبليله

براي درمان زخم معده استفاده مي شود. شنبليله حاوي يك تركيب لعاب دار است كه زخم معده را بهبود مي دهد. براي دل درد يك قاشق از دانه شنبليله را در دو فنجان آب حل كنيد. سپس دانه ها را فشار داده تا حل شوند، كمي عسل اضافه كنيد. حدود يك هفته دو بار در روز استفاده كنيد

بومادران

يك چنگ از گياه گل بومادران را در يك ليوان آب جوش دم كرده يك استكان قبل از ناهار و شام ميل كنيد. (براي زنان باردار مضر است).

منبع :

مجله پزشكي دكتر سلام
الو دكتر

تظرات ارسال شده