همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آيا درمان سرطان پستان در بارداري بي خطر است؟

سرطان

پستان در بارداري به خودي خود به جنين آسيب نمي‌رساند. هر چند برخي از گزينه‌هاي درماني سرطان سينه مي‌توانند به جنين آسيب برسانند.

سرطان پستان در بارداري
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - اگر در حين بارداري مبتلا به سرطان پستان شويد، گزينه‌هاي درماني براي شما كمي پيچيده‌تر خواهند بود، زيرا علاوه بر انتخاب بهترين درمان، بايد مراقب كودك خود هم باشيد. نوع و زمان درمان بايد به دقت برنامه ريزي شده و بين متخصص زنان و متخصص سرطان هماهنگي‌هاي لازم صورت بگيرد. در اين مقاله با روش‌هاي درماني سرطان پستان در بارداري بيشتر آشنا خواهيم شد.
در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • درمان سرطان پستان در بارداري
  • جراحي سرطان پستان در دوران بارداري
  • بررسي غدد لنفاوي به منظور سرايت و گسترش سرطان
  • بيهوشي در دوران بارداري
  • درمان پس از جراحي
  • درمان‌هايي كه بايد به بعد از زايمان موكول شوند
  • شيردهي در زمان درمان سرطان

آيا درمان سرطان پستان در بارداري بي خطر است؟

اگر باردار هستيد و به سرطان پستان مبتلا شده ايد، ممكن است انتخاب‌هاي سختي پيش رو داشته باشيد. بنابراين تمام گزينه‌هاي درماني خود را بررسي كرده و از متخصصين كمك بگيريد. زنان باردار مبتلا به سرطان سينه مي‌توانند بدون خطر و با اطمينان درمان شوند، اگرچه نوع و زمان درمان ممكن است بارداري را تحت تأثير قرار دهد. گزينه‌هاي درماني به موارد زير بستگي خواهند داشت:
  • اندازه تومور
  • محل قرارگيري تومور
  • ميزان سوپرازورب پي سرايت سرطان به ديگر قسمت‌هاي بدن
  • مدت زمان بارداري
  • وضعيت سلامت عمومي بيمار
  • اولويت‌هاي شخصي بيمار
جراحي سرطان پستان در زمان بارداري عموما بي خطر است. به نظر مي‌رسد شيمي درماني در سه ماهه دوم يا سوم بارداري براي جنين بي خطر باشد، اما در سه ماهه اول خطرناك است. ديگر گزينه‌هاي درماني سرطان سينه مانند هورمون درماني، درمان هدفمند و پرتودرماني به احتمال زياد به جنين آسيب رسانده و معمولاً در دوران بارداري انجام نمي‌شوند.
اگر ميان انتخاب بهترين درمان براي سلامت مادر و كودك تضادي وجود داشته باشد، انتخاب گزينه‌هاي درماني مي‌توانند پيچيده‌تر شوند. براي مثال، اگر خانمي در اوايل بارداري، مبتلا به سرطان پستان شود و نياز فوري به شيمي درماني داشته باشد، ممكن است به او توصيه شود كه به سقط جنين فكر كند.

جراحي سرطان پستان در دوران بارداري

اگر سرطان سينه زود و به‌موقع تشخيص داده شود، برداشتن قسمت سرطاني شده و غدد لنفاوي مجاور در سينه، بخش اصلي درمان خواهند بود و عموما براي زنان باردار بي خطر است.
گزينه‌‌هاي مرتبط با جراحي سرطان پستان شامل موارد زير است:
  • پستان برداري (ماستكتومي)
  • برداشتن قسمت سرطاني شده (لامپكتومي يا جراحي حفظ پستان)

از روش ماستكتومي بيشتر براي زنان باردار مبتلا به سرطان پستان استفاده مي‌شود، زيرا پس از استفاده از روش جراحي حفظ پستان، بيمار به پرتودرماني نياز خواهد داشت. استفاده از پرتودرماني در دوران بارداري مي‌تواند بر روي جنين تاثير بگذارد، بنابراين بايد پس از زايمان صورت گيرد. اما به تعويق انداختن بيش از حد پرتودرماني مي‌تواند احتمال بازگشت سرطان را افزايش دهد.
اگر سرطان در سه ماهه سوم بارداري تشخيص داده شود، روش جراحي حفظ پستان مي‌تواند به عنوان يك گزينه درماني در نظر گرفته شود، زيرا تاخير كمي در استفاده از پرتودرماني وجود خواهد داشت، به خصوص اگر شيمي درماني براي پس از جراحي سوپرازورب سي برنامه ريزي شده باشد. (پرتودرماني معمولاً بعد از تمام شدن شيمي درماني انجام مي‌شود.)
سرطان پستان در بارداري

بررسي غدد لنفاوي به منظور سرايت و گسترش سرطان

علاوه بر برداشتن تومور سينه، براي بررسي سرايت سرطان به ديگر قسمت‌ها بايد يك يا چند غدد لنفاوي در زير بغل نيز برداشته شود. يك روش براي انجام اين كار، استفاده از روش «برش غدد لنفاوي زير بغل» (ALND) است. در اين روش بسياري از غدد لنفاوي زير بغل برداشته مي‌شوند.
روش ديگر كه «نمونه برداري غده لنفاوي نگهبان» (SLNB) نام دارد، بسته به مدت زمان بارداري و مرحله سرطان صورت مي‌گيرد. در اين روش از ردياب‌هاي راديواكتيو و رنگ آبي براي تشخيص غدد سرطاني استفاده مي‌شود. اين روش به پزشك اين امكان را مي‌دهد كه غدد كمتري را بردارد. هرچند اين نگراني وجود دارد كه رنگ آبي بر روي جنين تاثير گذارد.


آيا بيهوشي در دوران بارداري بي خطر است؟

جراحي سرطان پستان عموماً خطر كمي براي جنين به همراه دارد. اما در دوره‌هايي از بارداري اين احتمال وجود دارد كه دارو‌هاي بيهوشي، براي كودك خطرناك باشند.
جراح و متخصص بيهوشي و متخصص زنان و زايمان بايد با كمك هم درباره بهترين زمان، نوع دارو و تكنيك‌هاي بيهوشي براي جراحي تصميم گيري كنند.


درمان پس از جراحي

بسته به مرحله و پيشرفت سرطان، ممكن است پس از جراحي و براي كاهش احتمال بازگشت سرطان، به درمان‌هاي بيشتري مانند شيمي درماني، پرتودرماني، هورمون درماني و درمان هدفمند نياز داشته باشيد. به اين روش، درمان تكميلي گفته مي‌شود. در برخي موارد مي‌توان اين روش درماني را به بعد از زايمان موكول كرد.

شيمي درماني

پس از جراحي ممكن است از شيمي درماني براي برخي از مراحل اوليه سرطان لوهمن روشه پستان استفاده شود. همچنين ممكن است براي سرطان‌هاي پيشرفته‌تر، خود شيمي درماني مورد استفاده قرار بگيرد.
در ۳ ماه اول بارداري از شيمي درماني استفاده نمي‌شود، زيرا اكثر اعضاي بدن كودك در اين مدت رشد مي‌كنند. بعلاوه خطر سقط جنين نيز در اين زمان بيشتر است.
امروزه مطالعات نشان داده‌اند كه استفاده از برخي دارو‌هاي شيمي درماني در سه ماهه دوم و سوم بارداري، احتمال بروز نقص مادرزادي، مرده به دنيا آمدن نوزاد و مشكلات سلامتي پس از تولد را افزايش نمي‌دهند، هرچند ممكن است احتمال زايمان زودرس را افزايش دهند. البته هنوز درباره تاثيرات بلند مدت اين دارو‌ها بر روي كودكان، تحقيقات كافي صورت نگرفته است.
اگر به سرطان پستان اوليه مبتلا بوده و بعد از جراحي به شيمي درماني نياز داشته باشيد، معمولاً اين كار حداقل تا سه ماهه دوم به تاخير خواهد افتاد. اگر در سه ماهه سوم بارداري باشيد، شيمي درماني ممكن است به بعد از زايمان موكول شود.
به طور كلي شيمي درماني، طي ۳ هفته مانده به زايمان توصيه نمي‌شود، زيرا مي‌تواند تعداد سلول‌هاي خوني مادر را كاهش دهد. اين امر مي‌تواند موجب خونريزي و افزايش احتمال عفونت در زمان زايمان شود.
سرطان پستان در بارداري


درمان‌هايي كه بايد به بعد از زايمان موكول شوند

برخي از درمان‌هاي سرطان پستان مي‌توانند در دوران بارداري به كودك آسيب برسانند. در صورت نياز، اين نوع درمان‌ها معمولاً براي بعد از زايمان در نظر گرفته خواهند شد.

پرتودرماني

از پرتودرماني اغلب پس از جراحي لامپكتومي و به منظور كاهش احتمال بازگشت سرطان استفاده مي‌شود. استفاده از پرتودرماني در زمان بارداري مي‌تواند باعث سقط جنين، نقص مادرزادي، تاخير رشد داخل رحمي و بروز سرطان در كودك شود.
زناني كه در اواخر دوران بارداي هستند، مي‌توانند در زمان بارداري جراحي لامپكتومي پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل را انجام داده و سپس، بعد از زايمان از پرتودرماني استفاده كنند.

هورمون درماني

از هورمون درماني مي‌توان به عنوان درمان تكميلي پس از جراحي و همچنين درمان سرطان پيشرفته سينه در زنان مبتلا به «سرطان پستان گيرنده استروژن يا پروژسترون مثبت» استفاده كرد. دارو‌هاي هورمون درماني كه براي سرطان سينه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، عبارتند از تاموكسيفن، آناستروزول، لتروزول و اگزمستان.

درمان هدفمند

از دارو‌هايي مانند تراستوزوماب، پرتوزوماب، آدو تراستوزوماب امتانسين و لاپاتينيب براي هدف قرار دادن ژن HER۲ در سرطان سينه استفاده مي‌شود.
در زناني كه باردار نيستند، از تراستوزوماب پس از جراحي، از پرتوزوماب به همراه تراستوزوماب قبل از جراحي و از همه اين دارو‌ها براي درمان پيشرفته سرطان سينه مي‌توان استفاده كرد. اما تمام اين دارو‌ها براي جنين خطرناك هستند.
بنابراين از دارو‌هاي هدفمندي مانند اوروليموس و پالبوسيسليب مي‌توان به همراه هورمون درماني براي درمان سرطان پيشرفته پستان استفاده كرد.


آيا شيردهي در زمان درمان سرطان امكان‌پذير است؟

پزشكان توصيه مي‌كنند كه زنان تحت درمان سرطان سينه، شيردهي را متوقف كنند. اگر قرار باشد جراحي سينه انجام شود، متوقف كردن شيردهي به كاهش جريان خون به سينه‌ها كمك كرده و باعث كوچكتر شدن آن‌ها مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند به جراحي و همچنين كاهش احتمال ابتلا به عفونت سينه كمك كند.
بسياري از دارو‌هاي شيمي درماني، هورموني و دارو‌هاي هدفمند مي‌توانند وارد شير مادر شده و به كودك منتقل شوند؛ بنابراين در اين شرايط، شيردهي توصيه نمي‌شود.

كلام آخر

در پايان مي‌توان گفت كه هيچ موردي تاكنون گزارش نشده است كه سرطان پستان به خودي خود در دوران بارداري به جنين آسيب رسانده باشد.
پيشنهاد مي‌كنيم مطالب كيست سينه و بارداري و علائم اوليه و نشانه‌هاي پانسمان زخم حفره اي سرطان سينه را نيز در سايت دكتر زخمبخوانيد. لطفا نظرات و پرسش‌هاي خود را درباره اين مقاله با ما و ديگر مخاطبان دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد.
برگرفته از: www.cancer.org

تظرات ارسال شده