همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اختلال ژنتيكي كه به مغز فرد آسيب مي‌رساند

از بيماري هانتينگتون، افسردگي است.

به گزارش : احسان شرفي‌پور متخصص مغز و اعصاب درباره هانتينگتون اظهار كرد: اين نوع عارضه كاملاً ارثي است و در بزرگسالي شيوع دارد و ظاهر مي‌شود. اين بيماري يك نوع اختلال مغزي به حساب مي‌آيد خريد پانسمان كه در فرد به صورت مشكلات عاطفي و از دست دادن توانايي تفكر و شناختي بروز مي‌كند. درمان قطعي براي اين عارضه شناخته نشده است اما راه‌هايي براي مقابله با آن وجود دارد.

وي در ادامه درباره نشانه‌ها و علائم بيماري هانتينگتون گفت: معمولاً در سنين ۳۰ يا ۴۰ سالگي خود را نشان مي‌دهند، اما ممكن است زودتر يا ديرتر در زندگي فرد ظاهر شود و بستگي به شدت و حاد بودن آن دارد. مي‌توان تا حدي توسط داروهاي خاص عفونت بدن اين نوع عارضه را تسكين‌داد اما به طور قطع نمي‌توان آن را درمان كرد.

متخصص مغز و اعصاب متذكر شد: شايع‌ترين اختلال روانپزشكي ناشي از بيماري هانتينگتون، افسردگي است. افسردگي صرفاً يك علامت بيماري هانتينگتون نيست، بلكه به نظر مي‌رسد به علت آسيب مغز و تغييرات بعدي در عملكرد آن اتفاق مي‌افتد.

وي گفت: هانتينگتون موجب احساس تحريك‌پذيري، غم و اندوه يا بي‌تفاوتي يا انزوا، بي‌خوابي، خستگي و از دست پانسمان اكتي كوت دادن انرژي يا تفكر مكرر به مرگ يا خودكشي مي‌شود.

متخصص مغز و اعصاب درباره روند اختلال مغزي بيان كرد: شروع و پيشرفت و علائم بيماري هانتينگتون در افراد جوان ممكن است كمي متفاوت از بزرگسالان باشد.

وي درباره تشخيص اختلال مغزي گفت: مي‌توان از طريق سابقه خانوادگي كه نقش مهمي در تشخيص بيماري هانتينگتون دارد، اين موضوع را فهميد. با اين حال، انواع آزمايش‌هاي باليني نحوه پانسمان هارتمن و آزمايشگاهي مي‌تواند براي كمك به تشخيص مشكل انجام شود.

شرفي‌پور درباره درمان متذكر شد: در نهايت فرد مبتلا به بيماري هانتينگتون نياز به كمك در تمام فعاليت‌هاي زندگي و مراقبت‌هاي روزانه دارد. افرادي كه سابقه خانوادگي شناخته‌شده‌اي از بيماري هانتينگتون دارند، بايد در اين مورد آگاه باشند كه ممكن است ژن هانتينگتون را به فرزندانشان منتقل كنند. اين افراد بايد آزمايش‌هاي هارتمن ژنتيكي و گزينه‌هاي تنظيم خانواده را انجام دهند.

وي گفت: گزينه ديگري براي جلوگيري از بيماري هانتينگتون، لقاح آزمايشگاهي و تشخيص ژنتيك قبل از تكامل جنين است. در اين فرآيند، تخمك‌ها از تخمدان‌ها خارج مي‌شوند و با آزمايش اسپرم پدر انجام مي‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده