همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مراقب افسردگي پس از بازنشستگي اطرافيان خود باشيد

اداره زندگي، افسردگي‌هاي ناشي از بالارفتن سن و تلاش براي احياي دوباره عزت نفس از دست‌رفته، از جمله دلايلي است كه يك بازنشسته ايراني در توضيح دلايل شروع چالش بازنشستگي به زبان مي‌آورد.

به گزارش : «بازنشستگي يعني اول مكافات!» اين جمله‌اي است كه اين روزها از زبان بسياري از افرادي كه بازنشسته شده‌اند، مي‌شنويد. نوسانات نرخ تورم و نداشتن پس‌انداز كافي براي اداره زندگي، افسردگي‌هاي ناشي از بالارفتن سن و تلاش براي احياي دوباره عزت نفس از دست‌رفته، از جمله دلايلي است كه يك بازنشسته ايراني در توضيح دلايل شروع اين چالش به زبان مي‌آورد. درواقع، درحاليكه به نظرمي‌رسد بازنشستگي بايد زماني باشد كه بتوانيد ازميوه و نتيجه‌ كار خود لذت ببريد، اما درعوض مجموعه‌اي از پماد مديكال هاني شرايط شما را به افسردگي مي‌كشاند. اگر مواردي چون عدم تامين مالي مناسب براي ذخيره مادي سالهاي باقيمانده زندگي را كه دغدغه اصلي بازنشسته ايراني و ناشي از عدم اجرايي‌شدن سياستهاي رفاه‌اجتماعي‌ است، با اغماض‌ كنار بگذاريم و صرفا به دلايل تغيير حالات خلقي و افسردگي درپي شروع دوران بازنشستگي بپردازيم، شناخت دلايل افسردگي و چگونگي مقابله با آن مي‌تواند براي برخي گروههاي اجتماعي كمك‌كننده باشد.

دلايل افسردگي پس از بازنشستگي

براي بسياري از افراد، كار كردن به معناي مفيد به فايده بودن و هدفمند بودن است. اينكه بدانيم در ارتقاء سطح رفاه يك خانواده موثريم، احساس ارزشمند بودن را به فرد القاء مي‌كند. بالارفتن عزت نفس نيز در واقع ريشه در همين احساس مفيد بودن و ارزشمند بودن دارد. با شروع بازنشستگي و دور شدن از محيط كار، فرد وارد مرحله‌اي از زندگي مي‌شود كه انتظار دارد اين احساس ارزشمند بودن را ديگران به او خريد قطره فروزومال القا كنند. دلتنگي براي عزت نفسي كه تا ديروز عامل حركت و پيشرو بودن فرد بود ، ممكن است عاملي جدي براي شروع يك افسردگي مهلك باشد.

يكي از دلايل شيوع افسردگي در بازنشستگان، خانه‌نشيني و تغيير نقش‌هاي بعضا كليشه‌اي در خانه است. اگر تا پيش از بازنشستگي، همسران براي كار از خانه خارج مي‌شدند و تنها مدت كوتاهي را در خانه كنار يكديگر مي‌گذراندند، اكنون ممكن است هر دو بيشتر وقت خود را در خانه سپري كنند. ممكن است نقش‌ها در حال تغيير باشد و نياز بيشتري به تصميم‌گيري مشترك در خصوص برخي از امور رخ دهد. تا رسيدن به تعادل جديد ، ممكن است درگيري‌هايي در خانه اتفاق بيفتد تا افراد با اوضاع جديد كنار بيايند.

اما افسردگي ناشي از بازنشستگي تنها به تعارضات خانوادگي در پي خانه‌نشيني محدود نمي‌شود. بازنشستگي مي‌تواند يادآور نداشتن پس‌انداز كافي، پيري، بيماري و ناتواني ناشي از آن و ترس از مرگ باشد.

چگونه به مقابله با افسردگي قيمت پماد زخم بستر بازنشستگي بپردازيم

كارشناسان براي مقابله با افسردگي‌هاي ناشي از شروع دوران بازنشستگي توصيه‌هايي دارند، از جمله :

فعال بمانيد: كارهايي را انجام دهيد كه هم ‌ذهن و هم‌ بدن را درگيركند. از قبيل شركت در كلاسهاي مختلف ، ورزش‌هاي گروهي ، انجام كار داوطلبانه و يا حتي انجام يك كار نيمه‌وقت .

روابط اجتماعي و خانوادگي را تقويت كنيد: با فرزندان و نوه‌هايتان در ارتباط باشيد. در گردهمايي‌ها و محافل دوستانه شركت كنيد. از ورود به جمع‌هاي جديد نهراسيد. شما مي‌توانيد ارتباط موثري با نهادهاي مدني و سازمانهاي مستقر در جوامع محلي ايجاد كنيد. به دنبال فعاليت‌هايي باشيد كه از آن لذت مي‌بريد تا بتوانيد دوستان جديدي پيدا كنيد.

به دنبال اهداف جديدي باشيد: آيا شما مي‌توانيد كارهاي داوطلبانه مرتبط با حرفه سابق خود انجام دهيد؟ يا در جايي مشغول به كاري پاره‌وقت شويد كه از تجربه شما براي پيشبرد كار استفاده كنند؟ پيدا كردن روشي پزشكي كودكان جديد براي آنكه معنايي جديد به زندگي ببخشيد ، احساس هدفمند بودن را مجددا در شما ايجاد خواهد كرد.

برنامه ريزي كنيد: شاغل بودن باعث مي‌شود مجبور باشيم براي كل روز برنامه‌ريزي كنيم. بازنشستگي معمولا در اين وضعيت اختلال ايجاد مي كند .به ياد داشته باشيد كه حتي پس از بازنشستگي هم برنامه‌اي را براي خود تعيين كنيد . از كارهاي خانه گرفته تا ورزش و كارهاي داوطلبانه..

اگر متوجه شديد كه غم و اندوه شما از بين نمي‌رود و يا به طور جدي زندگيتان را مختل كرده ، ممكن است كه به كمك پزشك نياز داشته باشيد.

علائم اختلال افسردگي عمده شامل موارد زير است:

احساس غم شديد

از دست دادن علاقه به انجام كارهايي كه قبلاً از انجام آنها لذت مي‌برديد

احساس تحريك‌پذيري يا بي‌قرار بودن

اختلال در خوابيدن و بيدارشدن

تغيير در اشتها يا وزن

اختلال در فكركردن ، تصميم‌گيري يا به خاطر سپردن چيزها

تمام مدت احساس خستگي مي‌كنيد

احساس انواع پانسمان نقره بي‌ارزش بودن يا گناه بيش از حد

احساس درماندگي يا نااميدي

فكركردن به مرگ يا خودكشي

اگر چندين مورد از اين علائم را تجربه كرده‌ايد، به پزشك مراجعه كنيد. او از شما سؤالاتي خواهد پرسيد و برخي آزمايشات را انجام مي‌دهد تا مشخص شود، علائم افسردگي شما ريشه در چه عللي دارد.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده