همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پوكي استخوان در مردان  6 هشدار دارد

مي دهند. اين روند باعث مي شود استخوان ها به راحتي در معرض شكستگي قرار گيرند.

به گزارش به نقل از آواي سلامت اين بيماري هر دو جنس زن و مرد را درگير خود مي كند. به طور كلي 25 درصد از كل شكستگي هاي استخوان لگن، مچ و ستون فقرات، در مردان بالاي 50 سال رخ مي دهد.

با اين حال خطرات ناشي از اين بيماري در مردان كمتر از زنان است به اين دليل كه مردان اسكلت قوي تري دارند، تغييرات پانسمان زخم حفره اي ناشي از يائسگي مانند كاهش ناگهاني هورمون استروژن را تجربه نمي كنند و كاهش تراكم استخوان در آنها نسبت به زنان با سرعت كمتري اتفاق مي افتد. با اين حال اين بيماري در مردان همراه با 6 هشدار و علامت است:

درد عضله و گرفتگي عضلات: درد عضلاني همراه با گرفتگي عضلات مي تواند نشانه اي از كاهش تراكم استخوان در هر دو جنس باشد. در واقع بسياري از افراد قادر به تشخيص درد عضلات ناشي از كاهش تراكم استخوان ها نيستند. به همين دليل مراجعه به موقع به پزشك و كشف جزئيات اين دردها اهميت بيشتري پيدا ميكند.

مشكل سوپرازورب سي در حركت: اغلب كارشناسان سلامت توصيه مي كنند كه بزرگسالان حداقل در روز 30 دقيقه فعاليت بدني با شدت متوسط داشته باشند. اما اين كار براي مرداني كه در آستانه ابتلا به پوكي استخوان هستند، كمي دشوار به نظر مي رسد. اگر شما براي انجام فعاليت هاي فيزيكي به دليل درد در كمر و يا مفاصل دچار مشكل هستيد، زمان آن رسيده كه براي تشخيص ابتلا به پوكي استخوان به پزشك مراجعه كنيد. برخوردهاي اوليه با اين دردها به مديريت درد و كنترل پوكي استخوان در آينده كمك مي كند.

كمبود ويتامين دي: داشتن سطوح پايين ويتامين دي مسلما نشانه اي از پوكي استخوان نيست سوپرازورب پي ولي مي تواند يكي از عوامل ابتلا به آن و كاهش تراكم استخوان باشد. به همين دليل كارشناسان اصرار دارند كه مردان به ويژه مردان بالاي 50 سال سطوح ويتامين دي بدن خود را به طور منظم چك كنند. استفاده از مكمل هاي روزانه ويتامين دي و قرارگيري كافي در معرض نور خورشيد، مشكل كمبود ويتامين دي را جبران مي كند.

شكستن ناخن ها به راحتي: ناخن هاي ضعيف و شكننده مي توانند نشانه اي از ابتلا به پوكي استخوان چه در مردان و چه در زنان باشند. با توجه به نقش احياكننده سلولي كلسيم مي توان گفت كه اين ماده معدني نقش مهمي در سلامت پوست و ناخن ها دارد. اگر بدن كلسيم كافي نداشته باشد مشكلاتي مانند خشكي پوست يا بروز ترك پوستي لوهمن روشه و همچنين شكنندگي ناخن ها غيرقابل اجتناب مي شود. اگر با اين مشكلات مواجه شده ايد، نياز داريد سطح كلسيم بدن تان را چك كنيد.

كوتاهي قد: گرچه با افزايش سن به ويژه از ميانسالي به بعد كوتاه شدن قد روندي طبيعي است اما ابتلا به پوكي استخوان اين روند را تا حد زيادي تسريع مي ‌كند. اگر كوتاه شدن قد بيش از 2.5 سانتي ‌متر باشد ممكن است اين موضوع نشان دهنده ابتلا به پوكي استخوان باشد.

مشكلات لثه: جراحي پوست اولين نشانه قابل رويت تخريب استخوان ها در دهان شما قابل مشاهده است و آنهم با كاهش بافت لثه ها. در واقع كاهش تراكم استخوان مي تواند منجر به تحليل لثه ها شود. به همين جهت افراد با سابقه خانوادگي ابتلا به پوكي استخوان بايد براي بررسي سلامت دندان ها مراجعات مكرر به دندان پزشك داشته باشند



منبع

تظرات ارسال شده