همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

"ختنه پسران" مي‌تواند ساده‌ترين و بهترين راه ممكن براي پيشگيري از ابتلا به بيماري ايدز در عصر حاضر باشد؛ به‌طوري كه اين راه‌حل تا ۶۰درصد ريسك ابتلا به اين بيماري را كاهش خواهد داد.

به گزارش : "ختنه" يكي از قديمي‌ترين اعمال جراحي براي نوع بشر محسوب مي‌شود به‌گونه‌اي كه ختنه از حدود ۱۵ هزار سال قبل مرسوم بوده و در اجساد موميايي نيز ديده شده است!

در بسياري از كشور‌ها، انجام ختنه امري شايع است حتي در آمريكا حدود ۸۰ درصد نوزادان پسر ختنه مي‌شوند.

اهميت و اثرات ختنه بر كاهش ميزان عفونت ادراري در مطالعات متعدد بررسي شده و به اثبات رسيده است اما از ديگر كاركرد‌هاي آن مي‌توان به پيشگيري از سرطان تناسلي مردان نيز اشاره كرد.

يكي ديگر از مسائلي كه اهميت عمل ختنه را بيشتر مي‌كند، پيشگيري از بيماري‌هايي است كه در زمان مقاربه جنسي امكان ابتلا به آنها وجود دارد؛ يكي از شايع‌ترين اين بيماري‌ها "ايدز" است.

مسئله‌اي كه اخيراً در مورد آن مطالعاتي انجام شده و يك راه ساده براي مقابله با ابتلا به اين بيماري پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل توصيه شده، تأثير ختنه پسران بر ريسك ابتلاي آنها به ويروس HIV و ابتلا به بيماري ايدز است؛ كاهش ريسك ابتلا به بيماري ايدز ميان مرداني كه ختنه شده‌اند، به‌صورت محسوسي مشاهده شده است.

"سازمان بهداشت جهاني" در يادداشتي تحت عنوان "ختنه راهي براي كاهش ابتلا به بيماري ايدز" به بررسي اين مسئله پرداخته است.

در يادداشت سازمان بهداشت جهاني تأكيد شده كه "ختنه پسران" مي‌تواند ساده‌ترين و بهترين راه ممكن براي پيشگيري از ابتلا به بيماري ايدز در عصر حاضر باشد؛ به‌طوري كه اين راه‌حل تا ۶۰ درصد ريسك ابتلا به اين بيماري را كاهش خواهد داد.

در سال‌هاي اخير بيماري ايدز يكي از بيماري‌هايي بوده كه شركت‌هاي داروسازي براي مقابله با آن تلاش بسياري كرده‌اند؛ يك بيماري سخت و طولاني كه مي‌تواند روي سبك زندگي انسانها تأثير منفي داشته باشد و در صورت نداشتن آگاهي در مورد آن و عدم دريافت خدمات درماني حتي روابط آنها را نيز مختل كند.

معمولاً نخستين سلولي كه در جريان ويروس HIV يا بيماري ايدز به‌اصطلاح عفوني مي‌شود، سلول‌هايي به‌نام "لانگرهانس" هستند؛ اين سلول‌ها به‌مقدار زياد در پوست ناحيه دستگاه ختنه‌نشده فرد مبتلا به ويروس HIV وجود دارند.

در مطالعات سوپرازورب سي آزمايشگاهي ديده شده كه ميزان جذب اين ويروس توسط لايه‌هاي مخاطي پوست ناحيه دستگاه تناسلي ۷ برابر بيشتر از دهانه رحم (سرويكس) زنان است؛ اين لايه از پوست فاقد لايه ضخيمي به‌نام كراتين است كه معمولاً در پوست نواحي وجود دارد؛ به همين دليل، سلول‌هاي لانگرهانس و سلول‌هاي ديگر سيستم ايمني به‌راحتي خود را به اين ناحيه مي‌رسانند.

وجود مقدار زيادي عروق خوني در ناحيه پوست ناحيه ختنه و فرنولوم آن به‌دليل وجود عروق بسيار كوچك و فراوان، در زمان نزديكي جنسي دچار خونريزي بسيار كوچك مي‌شوند؛ اين آسيب‌هاي بسيار كوچك محلي مناسب براي ورود ويروس HIV است.

در مورد بيماري ايدز كه تا‌كنون، درماني براي آن يافت نشده است، بهترين روش مقابله، پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است؛ اين مقابله از طريق اجتناب از روابط جنسي پرخطر، استفاده از ابزارهايي كه امكان انتقال بيماري‌هاي مختلف از جمله بيماري ايدز را در جريان رابطه جنسي كاهش مي‌دهد، عدم استفاده از سرنگ‌هاي مشترك توسط معتادان و افزايش آگاهي در مورد اين بيماري و مقابله با ابتلا به آن و در نهايت توجه سيستم‌هاي درماني كشورها در عرضه فرآورده‌هاي خوني سالم به بيماران امكان‌پذير است.

اما مسئله‌اي كه اخيراً در مورد آن مطالعاتي انجام شده جراحي پوست و يك راه ساده براي مقابله و پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است، تأثير ختنه پسران بر ريسك ابتلاي آنها به ويروس HIV و ابتلا به بيماري ايدز است.

همان‌طور كه گفت شد ختنه پسران شانس ابتلا به ويروس HIV را در مردان تا ۶۰ درصد كاهش مي‌دهد به همين دليل در سال‌هاي اخير در ۱۵ كشور آفريقاي جنوبي و آفريقاي شرقي كه با نرخ بالاي ابتلا به بيماري ايدز روبه‌رو هستند، از ختنه استفاده شده كه نتيجه مطلوبي حاصل شده است.

حدود ۷۰ درصد از كل مردان مبتلا به HIV در سرتاسر دنيا، در نتيجه رابطه جنسى با زنان، به اين ويروس آلوده شده‌اند؛ اين مردان، تعدادشان ۸.۱۲ ميليون نفر است كه اكثرشان در آفريقا هستند.

طبق آمارها، خطر آلودگى به اين ويروس براى مردان ختنه‌نشده، بيش‌تر از مردان ختنه‌شده است؛ دليل احتمالى كه براى اين امر وجود دارد توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن اعلام شد؛ آن‌ها به‌هنگام آزمايش‌هاى خود متوجه شدند كه سطح داخلى پوسته اضافى روى دستگاه تناسلي مرد، نمي‌تواند از ورود باكترى جلوگيرى كند، اين در حالى است كه سطح خارجى آن كه ضخيم‌تر و قوى‌تر است، قادر به دفع باكتري‌ها است.

احتمال آلودگى به ويروس ايدز براى مردان ختنه‌نشده، ۵.۲ تا ۸ برابر بيش‌تر از مردان ختنه‌شده است؛ از اين رو ختنه در بسيارى پانسمان زخم حفره اي از كشورها، بهترين شيوه پيش‌گيرى در مقابل بيمارى ايدز است.

علاوه بر اين، ختنه خطر آلودگي به "تبخال تناسلي" (Herpes) را ۳۰ تا ۴۰ درصد و خطر آلوده شدن به گونه‌هاي خطرناك ويروس پاپيلوماي انساني (HPV) را كه با سرطان ربط دارد ۳۰ درصد كاهش مي‌دهد؛ پاپيلوما ويروسي است كه بيش‌تر از همه در زمان آميزش جنسي و از طريق تماس مستقيم بين پوست افراد انتقال مي‌يابد.

ختنه همچنين خطر ابتلاي زنان به ديگر عفونت‌هاي آميزشي را نيز كاهش مي‌دهد؛ همين‌طور خطر "سرطان گردن رحم" در زناني كه شريك جنسي‌شان ختنه شده، پايين مي‌آيد.

"مركز پيشگيري و مبارزه با بيماري‌ها"ي آمريكا نيز در پيش‌نويسي، فوايد ختنه كردن را براي شهروندان آمريكا شرح مي‌دهد.

اين مركز خطر ختنه‌اي را كه با رعايت ضوابط پزشكي انجام شود اندك مي‌داند؛ به‌گواهي اين مركز، ختنه بر فعاليت و لذت جنسي تأثير منفي ندارد.

عوارض ختنه معمولاً خونريزي و التهاب است و عوارض جانبي شديدتر «بي‌نهايت نادر» هستند؛ در اين پيش‌نويس احتمال ايجاد عوارض جانبي خفيف در نوزادان «نيم درصد»، در كودكان «۹ درصد» و در بزرگسالان «۵ درصد» ذكر شده است.

در مورد زمان ختنه كردن، مركز پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي آمريكا مي‎گويد سوپرازورب پي كه ختنه در نوزادان و كودكان آسان‎تر و ارزان‎تر و كم‌خطرتر است اما اگر ختنه تا دوران نوجواني يا بزرگسالي به تعويق بيفتد، خود فرد هم مي‌تواند در تصميم‎گيري مشاركت كند؛ بنابراين گزارش، مركز پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي آمريكا ختنه را يكي از راه‎هاي مؤثر در كاهش انتقال ايدز مي‌داند.

منبع: تسنيم



منبع

تظرات ارسال شده