همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عجيب‌ترين توانائي‌هاي مغز كه فكرش را هم نمي‌توانيد بكنيد

عضو بدن داراي توانائي‌هاي بسياري است كه با وجود مطالعات پيشرفته، بسياري از آن‌ها هنوز مجهول مانده است.

به گزارش : با مطالعات بسياري كه در طول سال‌ها بر روي اعضاي داخلي بدن صورت گرفته است، تقريباً در مورد عملكرد تمام قسمت‌هاي بدن به درك خوبي رسيده ايم، اما از آنجائيكه مغز نسبت به ساير اعضا اسرارآميزتر به نظر مي‌رسد، محققان سعي مي‌كنند آن را بيشتر مورد مطالعه قرار دهند.

مغز بسيار پيچيده است و مطالعه اين عضو به همراه سيستم عصبي، حوزه علمي مفصلي است كه تحت عنوان علوم اعصاب شكل گرفته است. هرچه ابزار‌هاي علمي ما پيشرفته‌تر مي‌شوند، به بينشي عميق‌تر از عملكرد دروني اعضاي بدن اعصاب دست پيدا مي‌كنيم و درمي يابيم كه توانايي عضوي مانند مغز كه اصلي‌ترين اعمال را در بدن انجام مي‌دهد بسيار بيشتر از آن چيزي است كه قبلاً تصور مي‌كرديم. در ادامه اين مطلب با برخي از توانايي‌هاي مغز كه تصورش را هم نمي‌كنيد آشنا مي‌شويم.

درك ميدان مغناطيسي زمين

توانايي درك ميدان مغناطيسي زمين به طور گسترده در بين حيوانات مورد مطالعه قرار گرفته است. از پرندگان گرفته تا پستانداران دريايي و حشرات، بسياري از موجودات اين توانايي را دارند و از آن براي مسيريابي استفاده مي‌كنند. اما در مورد انسان هميشه تصور مي‌شود اين توانايي وجود ندارد، چرا كه اگر اين توانايي را داشت، سال‌ها به ابزار‌هاي جهت يابي متوسل نمي‌شد. اين احتمال هم وجود داشت كه ممكن است فقط اين توانايي را داشته باشد، اما به سطح حيوانات ديگر نرسيده است.

در يك مطالعه جديد محققان، ۸۴ شركت كننده را پيكو اسميت اند نفيو در يك قفس قرار دادند كه هيچ اختلال الكترومغناطيسي در آن راه ندارد. آن‌ها يك ميدان مغناطيسي مصنوعي ايجاد كردند و به تدريج جهت گيري آن را تغيير دادند و سپس واكنش مغز را مشاهده كردند. شركت كنندگان در اين آزمايش نمي‌توانستند آگاهانه چيزي را حس كنند و اين واكنش محدود به تغيير جهت گيري ميدان مغناطيسي بود. در كمال تعجب، واكنش مشخصي در بخش هائي از مغز به وجود آمد كه با محرك‌هاي حسي مرتبط بود، اما هنگامي كه ميدان مغناطيسي به سمت بالا تغيير مي‌كرد مغز واكنشي نشان نمي‌داد. اين يافته نشان مي‌دهد كه اين حس فقط در پاسخ به ميدان مغناطيسي زمين عمل مي‌كند و يك سنسور هدفمند مغناطيسي نيست.

مغز؛ ساعت زنگ دار طبيعي

در اطراف همه ما افرادي وجود دارند كه ادعا مي‌كنند بدنشان داراي يك ساعت زنگ دار طبيعي است كه در صورت نياز دقيقا آن‌ها نمايندگي شركت لوهمن روشه را در يك ساعت مشخص از خواب بيدار مي‌كند واگر به آن‌ها توجه كنيد، مي‌فهميد كه اين افراد شوخي نمي‌كنند و اين واقعيت در مورد آن‌ها وجود دارد و بدن در بيدار كردن شما قبل از زمان تعيين شده كاملاً توانمند است.

طبق تحقيقات، اين امر به دليل هورمون‌هاي استرسي كه چند ساعت قبل از زمان بيداري توسط مغز رها شده است. اين هورمون‌ها به شما امكان مي‌دهند بدون نياز به يك ساعت زنگ دار به تدريج از خواب بيدار شويد.

هنگام خواب گوش كنيد و ياد بگيريد

همه ما خواب را زمان خاموش شدن جزئي مغز مي دانيم و انتظار نداريم كه مغز در هنگام خواب، از تواناييهاي عادي خود برخوردار باشد، به ويژه اينكه تا زماني كه در مرحله REM اتفاق مي افتد، بتواند اطلاعات آموخته شده را بر اساس نشانه هاي حسي رمزگذاري كند.

در مطالعه‌اي كه در Nature Communications منتشر شده است، ۲۰ داوطلب پانسمان كل اكتيو در رختخواب قرار گرفتند و در تمام مراحل خواب، الگوهاي صوتي را براي آنها اجرا كردند و از آنها خواسته شد تا هنگام بيدار شدن، همان الگوهاي را شناسايي كنند. آنها دريافتند كه افراد مي توانند الگوهاي صوتي شنيده شده در مرحله REM را شناسايي كنند، اما اين افراد در مراحل عميق تر خواب، قادر به انجام اين كار نبودند. اين بدان معنا نيست كه مي توانيد در هنگام خواب براي امتحانات خود مطالعه كنيد ، اما اين عقيده را كه قبلاً تصور مي شد مغز هنگام خواب قادر به گرفتن اطلاعات جديد نيست، رد مي كند.

توان مغز با تخيل افزايش مي يابد

اين موضوع رايج است كه براي اينكه مغز بتواند به چيز خوبي دست يابد، بايد آن را تمرين كند. برطبق يافته هاي علمي امروزي هم اين نكته به اثبات رسيده است و به عنوان مثال صرفاً تصور كردن تمرين پيانو همان كار پانسمان suprasorb را براي مغز شما تداعي مي كند.

در مطالعه اي كه بر روي گروهي از داوطلبان انجام گرفت، مشخص شد تخيل همان تاثيري را بر مغز دارد كه انجام يك عمل واقعي مي تواند داشته باشد. در اين مطالعه معلوم شد افرادي كه تحت آموزش پيانو بودند تغييرات مغزي همان افرادي را نشان دادند كه تنها به صورت تخيلي در ذهنشان اين كار را انجام مي دادند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده