همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد اضافه وزن در بارداري چه مي دانيد؟ آيا تا به حال به اين مشكل مواجه شده ايد؟ چاقي و اضافه وزن در بارداري ، شما را در معرض خطر مشكلات بارداري قرار مي دهد كه بر روي شما و نوزادتان مي تواند تاثير گذار باشد. داشتن وزن مناسب همچنين مي تواند به شما در زايماني راحت تر كمك كند. ما در اين مقاله از بخش زنان و زايمان دكتر سلام مي خواهيم شما را با عوارض اضافه وزن در بارداري و نحوه كنترل وزن در اين دوران بيشتر آشنا كنيم. با ما همراه باشيد.

اضافه وزن در بارداري تا چه اندازه مشكلي پيش نمي آورد؟

وزن خود را با استفاده از شاخص توده بدني (BMI) مي توانيد محاسبه كنيد كه نشان مي دهد آيا نسبت به قدتان، وزن سالمي داريد يا خير. براي زنان باردار، محاسبه BMI ، بر اساس وزن قبل از بارداري محاسبه مي شود و اين روشي است كه تيم سلامت و بهداشت، مي توانند به وزن سالم شما نسبت به قدتان، پي ببرند.

اضافه وزن در بارداري

افرادي كه مسئول مراقبت هاي بهداشتي شما مي باشند، BMI را به شرح زير بيان مي كنند:

  • 5 يا كمتر = كاهش وزن
  • بين 18.5 و 24.9 = وزن سالم
  • بين 25 تا 29.9 = اضافه وزن
  • بيش از 30 = چاق

در اولين معاينه اي كه قبل از زايمان انجام مي شود و  “booking-in visit ” ناميده مي شود، ماما ممكن است قد شما را اندازه گيري كند و از شما بخواهد كه آزمايش شاخص توده بدني ( BMI ) خود را انجام دهيد.

 در صورتي كه مراقب بهداشت، درباره شما از كلمات “اضافه وزن” يا “چاقي” استفاده كرد، ناراحت نشويد. بسياري از زنان شنيدن اين كلمه  را دوست ندارند، اما هيچكس درباره شما قضاوت نمي كند. كارشناسان پزشكي در طول دوران بارداري از اين دسته كلمات استفاده مي كنند تا بتوانند بهترين نظريات را به شما بدهند و كمك كنند تا  بارداري سالمي داشته باشيد. به عنوان مثال، كسي كه در گروه افراد چاق طبقه بندي شده است، به مشاوره و مراقبت بيشتري نياز خواهد داشت.

اضافه وزن در بارداري ناشي از چيست؟

  • نوزاد: 8 پوند
  • جفت: 2 تا 3 پوند
  • مايع آمنيوتيك: 2 تا 3 پوند
  • بافت پستان: 2تا 3 پوند
  • فرآورده هاي خون: 4 پوند
  • چربي ذخيره شده براي روند عمل زايمان و تغذيه با شير مادر: 5تا 9 پوند
  • بزرگ شدن رحم: 2 تا 5 پوند

 جمع كل: 25 تا 35 پوند

اضافه وزن در بارداري

در طول دوران بارداري به چقدر كالري نياز داريد؟

خوردن غذاهاي سالم و داشتن يك رژيم غذايي متعادل، به نوزاد شما كمك مي كند تا مواد مغذي مورد نياز خود را دريافت كند و رشد سالمي داشته باشد. اما واقعا به چه ميزان كالري اضافي نياز داريد؟

اگرچه به كالري اضافي نياز داريد، اما لازم نيست كه به اندازه دو نفر غذا بخوريد. به طور متوسط، زنان باردار به 300 كالري سالم بيشتر از زمان قبل از بارداري نياز دارند. اين مقدار كمك خواهد كرد كه در طول دوران بارداري، به مقدار مناسب وزن اضافه كنند.

مي توانيد  از پرستار خود بپرسيد كه به چه ميزان بايد به وزن خود اضافه كنيد. زناني كه قبل از بارداري، وزن متوسطي داشتند، پس از بارداري مي توانند 25 تا 35 پوند اضافه وزن در بارداري پيدا كنند. زناني كه دچار كمبود وزن هستند ، مي توانند 28 تا 40 پوند افزايش وزن و زناني كه اضافه وزن دارند، در دوران بارداري سوپرازورب اچ فقط 15 تا 25 پوند مي توانند اضافه وزن در بارداري داشته باشند.

به طور كلي، بايد در طول سه ماه اول بارداري 2 تا 4 پوند وزن اضافه كنيد و در طول بقيه دوران بارداري، 1 پوند در هفته افزايش وزن داشته باشيد. اگر دوقلو باردار هستيد، بايد حين بارداري 35 تا 45 پوند وزن بگيريد كه به طور متوسط 2/1 تا 1 پوند در هفته پس از افزايش وزني كه در سه ماه اول بارداري داشته ايد، به وزن شما اضافه مي شود.

اضافه وزن در بارداري به طور نرمال، مخصوصا اگر دوقلو باردار باشيد بسيار مهم است زيرا وزن شما بر وزن نوزادتان نيز تاثير مي گذارد و چون دوقلوها اغلب زودتر از تاريخ مقرر، به دنيا مي آيند، وزن سالم به هنگام تولد، براي سلامتي آنها مهم است. اگر دوقلو بارداريد، شما ممكن است بين 3000 تا 3500 كالري در روز به انرژي نياز داشته باشيد.

اضافه وزن در بارداري

عوارض ابتلا به اضافه وزن در بارداري يا چاقي بارداري چيست؟

شاخص توده بدني بيشتر از 25 ، خطرناك است و بارداري شما را با مشكلاتي روبرو مي كند. براي مثال يك زن با شاخص توده بدني 25، با خطر كمتري نسبت به زني كه شاخص توده بدني بيشتر از 40 دارد، مواجه است.

اگر شاخص توده بدني ( BMI ) شما 30 يا بالاتر باشد، اين خطرات شما را تهديد مي كنند:

  • فشار خون بالا و پره ‌اكلامپسي
  • ديابت دوران بارداري
  • ترومبوز عميق وريدي – لخته شدن خون در پاها يا ريه ها
  • تولد نوزاد مرده، اما اين خطر به نسبت 1 در 100 مي باشد
  • سقط جنين، اين خطر از يك نفر در چهار تا يك نفر در پنج افزايش مي يابد.
  • ماكروزوميا (داشتن كودكي كه خيلي بزرگ است)
  • درد زايمان طولاني، زايمان زودرس، سزارين اورژانسي و يا مشكلات پس از زايمان، مانند عفونت يا خونريزي شديد

اگر شما اضافه وزن در بارداري داشته باشيد، كودك شما نيز ممكن است دچار اضافه وزن شده و در آينده مبتلا به ديابت شود.

به دليل خطرات فوق العاده زيادي كه وجود دارد، مراقبت هاي زيادي در دوران بارداري نياز خواهيد داشت. پزشك يا ماما ممكن است از شما بخواهند  تا در طول دوران بارداري آزمايش هاي مختلفي، براي جلوگيري از بروز اينگونه خطرات، انجام دهيد. نمونه هايي از آزمايشاتي كه انجام مي گيرد شامل تست خون براي بررسي ديابت دوران بارداري، بررسي فشار خون شما در هر بار معاينه، نمونه هاي ادرار و داشتن اسكن  براي بررسي رشد كودكتان مي باشد. ممكن است از شما بخواهند تا تزريقاتي براي كمك به پيشگيري از DVT انجام دهيد و يا با يك متخصص بيهوشي در صورتي كه نياز به زايمان اپيدورال يا سزارين داشته باشيد، ملاقات كنيد.

احتمالا  به شما توصيه مي شود كه به دليل افزايش خطرات زايمان، كودك را به جاي نگهداري در خانه يا واحد مامايي، در بيمارستان بستري كنيد.

اضافه وزن در بارداري

اضافه وزن در بارداري و ديابت بارداري

 نوعي ديابت است كه در زنان و در طول دوران بارداري، به وجود مي آيد. ديابت، بيماري است كه مقدار قند خون شما بيش از حد بالا مي رود زيرا بدن قادر به پردازش و استفاده سوپرازورب c مناسب از آن نمي باشد.

ديابت بارداري باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري ماكروزومي، مي شود كه در آن، نوزاد شما بزرگتر از حد نرمال رشد مي كند و باعث بروز  مشكلات دوران بارداري و زايمان مي شود. همچنين ممكن است مشكلات بهداشتي براي كودك شما در طول دوران زندگي اش به وجود بياورد از جمله خطر ابتلا به ديابت و چاقي.

اگر شاخص توده بدني شما (BMI) قبل از بارداري بيشتر از 30 باشد، بايد بين هفته 24 تا 28، آزمايش ديابت بدهيد كه توسط NICE توصيه مي شود. اگر اين آزمايش به شما معرفي نشد، از تيم مركز مراقبت هاي بهداشتي خود بخواهيد تا آن را براي شما انجام دهند. اگر شاخص توده بدني شما بيشتر از 40 باشد، اين آزمايش ممكن است زودتر انجام بگيرد.

پره ‌اكلامپسي در بارداري چيست؟

پره‌ اكلامپسي، فقط در دوران بارداري به وجود مي آيد و زماني اتفاق مي افتد كه در رابطه با جفت و ارگان هايي كه با خون نوزاد شما و خود شما در ارتباط هستند، مشكلاتي پديد مي آيد مانند  فشار خون بالا، وجود پروتئين در ادرار و احتباس مايعات.

در اكثر موارد پره‌ اكلامپسي خفيف است، اما موارد جدي تر، مي تواند زندگي شما را تهديد كند. بنابراين، اگر به علائم زير مبتلا  هستيد، بهتر است ماماي خود را در جريان بگذاريد:

  • سردرد هاي زياد
  • تاري ديد كه به هيچ وجه تغيير نكرده است
  • درد در قسمت فوقاني شكم
  • ورم دست ها، صورت يا پاها (ادم) كه از بين نمي رود

ماما يا پزشك، تمام علائم پره‌ اكلامپسي را قبل از زايمان و با انجام آزمايش ادرار  بررسي مي كند. اگر در معرض پره‌ اكلامپسي بالايي باشيد، به عنوان مثال، بيش از 40 سال سن داشته باشيد و يا مبتلا به فشار خون بالا بوده و يا قبلا اين بيماري را داشته ايد، ممكن است نياز به يك سري معاينات قبل از زايمان و در بيمارستان داشته باشيد و ممكن است مجبور شويد مقدار كمي آسپيرين مصرف كنيد.

اضافه وزن در بارداري

در صورتي كه چاق و باردار باشيد، آيا براي كاهش اين نوع خطرات، دير شده است؟

اگر چه بعيد است كه قادر به كاهش تمامي اين خطرات باشيد، اما اقدامات ديگري براي اينكه مطمئن شويد بارداري سالمي داريد، مي توانيد انجام دهيد. اگر شاخص توده بدني بيشتر از 30 داريد، از دستور العمل هاي پزشك خود  براي پيشگيري از ديابت دوران بارداري، داشتن يك رژيم غذايي سالم و فعاليت هاي فيزيكي كه ارائه مي كند، استفاده كنيد. متخصص تغذيه مي تواند به شما كمك كند تا  مواد غذايي سالمي بخوريد و با خوردن مواد مغذي در طول رژيم غذايي، وزن از دست بدهيد. داشتن رژيم غذايي در دوران بارداري، اگر باعث كمبود مواد مغذي مورد نياز نوزاد شما شود، توصيه نمي گردد.

نكات تغذيه اي براي پيشگيري از اضافه وزن در بارداري

  • وعده هاي غذايي خود را بر مبناي غذاهاي نشاسته اي مانند سيب زميني، نان، برنج، ماكاروني و غلات كامل قرار دهيد.
  • ميزان پروتئين مواد غذايي و ميان وعده هاي خود و اينكه چه مقدار مصرف مي كنيد را در نظر داشته باشيد.
  • به اندازه دو نفر، غذا نخوريد.
  • يك رژيم كم چرب داشته باشيد. خوردن غذاهاي سرخ شده، نوشيدني ها، شيريني و بيسكويت هايي خيلي شيرين و ساير غذاهايي كه چربي و قند زيادي دارند را به حداقل برسانيد.
  • خوردن غذاهاي غني شده از فيبر مانند جو دوسر، لوبيا، عدس، حبوبات، دانه ها، ميوه و سبزيجات و همچنين نان گندم، برنج قهوه اي و ماكاروني.
  • به جاي خوردن غذاهاي پرچرب و پر كالري، حداقل 5 وعده انواع ميوه ها و سبزيجات را بطور روزانه بخوريد.
  • هميشه صبحانه بخوريد

مصرف لوهمن روشه مكمل ها

مصرف زياد اسيد فوليك

اگر شاخص توده بدني (BMI) شما، 30 يا بالاتر باشد، بايد بطور روزانه، 5 ميلي گرم اسيد فوليك مصرف كنيد. اين مقدار، بيش از حد طبيعي است و بايد توسط پزشك تجويز شود. در صورت امكان، مصرف اين مكمل را يك ماه قبل از اقدام به بارداري شروع كنيد و تا رسيدن به هفته  13 بارداري خود، ادامه دهيد. اما اگر مصرف آن را زودتر شروع نكرديد، بايد از زماني كه متوجه بارداري خود مي شويد تا هفته 13 بارداري، از اين مكمل استفاده كنيد.

مكمل ويتامين D

به تمام زنان باردار توصيه مي شود كه مقدار 10 ميكروگرم از مكمل ويتامين D  را بطور روزانه مصرف كنند. مخصوصا اگر شاخص توده بدني بيشتر از 30 داشته باشند، با خطر ابتلا به كمبود ويتامين D مواجه مي شوند.

اضافه وزن در بارداري

فعاليت هاي مفيد براي پيشگيري از اضافه وزن در بارداري

ممكن است اطلاعات بيشتري در باره داشتن فعاليت در دوران  بارداري نياز داشته باشيد كه مي تواند به شما و كودكتان كمك كند كه در اينجا مطالبي را عنوان مي كنيم:

  • فعاليت هايي مانند پياده روي، دوچرخه سواري، شنا كردن، ايروبيك را در زندگي روزمره خود بگنجانيد.
  • به جاي آسانسور از پله ها استفاده كنيد و يا در هنگام ظهر پياده روي كنيد.
  • نشستن هاي طولاني مدت، تماشاي تلويزيون و يا كار با كامپيوتر را به حداقل برسانيد.
  • انجام فعاليت هاي ورزشي، به شما يا نوزادتان آسيبي نمي رساند، اما اگر ورزش جديدي را شروع كرده ايد، بايد ابتدا به مدت  15 دقيقه و سه بار در هفته، انجام دهيد و كم كم به 30 دقيقه در روز افزايش دهيد. داشتن مربي براي اينكه بيش از حد خود را خسته نكنيد و در طول انجام فعاليت هاي ورزشي، يك هم صحبت داشته باشيد، خوب است.

فوايد مديريت وزن در دوران بارداري

  • داشتن يك دوران بارداري راحت و لذت بخش
  • احتمالا تحرك بيشتري خواهيد داشت و كمتر از درد ناحيه لگن، رنج مي بريد.
  • مشكلات پوستي كمتري را تحمل مي كنيد.
  • شانس كمي براي ابتلا به درد هاي مربوط به لگن داريد.
  • پس از تولد نوزاد، وزن كمتري خواهيد داشت.

اضافه وزن در بارداري

آيا از دست دادن وزن در هنگام بارداري خطرناك است؟

اگر زني در هنگام بارداري، بيش از حد وزن داشته باشد، پزشك از او مي خواهد تا وزنش را كاهش دهد و فقط بايد تحت نظر پزشك، اين كار را انجام دهد. اما در بيشتر موارد، زنان نبايد در دوران بارداري، رژيم غذايي داشته باشند و يا سعي در از دست دادن وزن خود داشته باشند.

نكاتي براي داشتن اضافه وزن در بارداري

اگر در بارداري وزنتان كم شده است و پزشكتان توصيه مي كند، تا وزن خود را در طول دوران بارداري افزايش دهيد، نكات زير را رعايت كنيد:

  1. هر روز پنج تا شش وعده غذايي بخوريد.
  2. مصرف ميان وعده هايي كه سريع و آسان تهيه مي شوند، مانند آجيل، كشمش، پنير و كلوچه، ميوه خشك، بستني يا ماست را مصرف كنيد.
  3. كره بادام زميني به همراه نان پانسمان phmb تست، كلوچه، سيب، موز يا كرفس مصرف كنيد. يك قاشق غذاخوري كره بادام زميني حدود 100 كالري انرژي و 7 گرم پروتئين دارد.
  4. مقداري شير بدون چربي به پوره سيب زميني، املت و حبوبات اضافه كنيد.
  5. بعضي مواد مانند كره يا مارگارين، پنير خامه اي، آب گوشت، خامه ترش و پنير را به وعده هاي غذايي خود، اضافه كنيد.

اضافه وزن در بارداري

نكاتي براي كاهش وزن در بارداري و پس از زايمان

اگر از آنچه كه پزشك دستور اضافه وزن داده، وزن بيشتري پيدا كرديد، با پزشك خود در مورد آن صحبت كنيد. در بيشتر موارد، پس از زايمان، اين مقدار اضافه وزن از بين مي رود.

در اينجا چند نكته براي كاهش وزن تدريجي را ذكر مي كنيم:

1- در صورت خوردن فست فود، از مواد غذايي كه چربي كمتري دارند استفاده كنيد از جمله ساندويچ سينه مرغ كبابي با گوجه فرنگي و كاهو (بدون سس يا سس خانگي)، سالاد همراه با سس كم چرب، شيريني هاي ساده و يا سيب زميني پخته. از خوردن غذاهايي مانند سيب زميني سرخ كرده، چوب شورهاي پنيري يا مرغ سرخ شده پرهيز كنيد.

2- پرهيز از مصرف محصولاتي كه داراي چربي هستند. شما حداقل به چهار وعده از محصولات شير به طور روزانه نياز داريد. با اين حال، استفاده از شيري كه 1٪ يا 2٪ چربي دارد، مقدار كالري و چربي مصرفي شما را كاهش مي دهد. همچنين، از پنير يا ماست كم چرب يا بدون چربي استفاده كنيد.

3- محدود كردن مصرف شيريني يا نوشيدني هاي شيرين. نوشابه هاي شيرين مانند نوشيدني غير الكلي، ميوه، آب ميوه، چاي سرد، ليموناد و يا نوشيدني انرژي زا كه كالري زيادي دارند را مصرف نكنيد. در عوض مي توانيد از آب، آب گازدار يا آب معدني كه كالري كمتري دارند، استفاده كنيد.

4- هنگام پخت غذا نمك كمي به آن اضافه كنيد. نمك باعث مي شود آب زيادي مصرف كنيد.

5- محدود كردن مصرف شيريني جات و تنقلاتي كه كالري زيادي دارند. بيسكوئيت ها، آب نبات، دونات، كيك، شربت، عسل و چيپس سيب زميني، كالري زياد و مواد مغذي كمي دارند. سعي كنيد هر روز از اينگونه غذاها نخوريد. در عوض، ميوه هاي تازه، ماست كم چرب، كيك  فرشته با توت فرنگي، يا ميان وعده ها و دسرهاي كم چرب بخوريد.

6- چربي ها را  به اندازه مصرف كنيد. چربي ها شامل روغن پخت و پز، مارگارين، كره، آبگوشت، انواع سس، سس مايونز، سس سالاد، خامه ترش و پنير خامه اي. از گزينه هاي كم چرب، بيشتر استفاده كنيد.

7- مواد غذايي را به روش سالمي بپزيد. سرخ كردن غذاها در روغن يا كره، مقدار كالري و چربي شما را افزايش مي دهد. پختن، گريل كردن و بخار پز كردن مواد غذايي از سالم ترين روش هاي پخت غذا مي باشد.

8- انجام فعاليت هاي ملايم ورزشي، باعث سوختن كالري اضافه  مي شود. پياده روي و شنا براي زنان باردار و پس از زايمان بسيار مناسب و بدون خطر مي باشد. از پرستار خود قبل از اينكه هرگونه فعاليت ورزشي را شروع كنيد، بپرسيد كه چه نوع ورزشي برايتان مناسب مي باشد.

دكتر سلام به آموزش دوره بارداري هفته به هفته + راهنماي كامل دوران بارداري پرداخته است كه پيشنهاد مي كنيم، در اين دوران از اين مقالات و آموزش ها بهره مند شويد.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده