همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
استرس و فشار كاري احتمال سكته قلبي در روز شنبه را بالا مي‌برد؟

از يكي دو روز تعطيلي و شروع يك هفته كاري طولاني به اندازه كافي شنبه را به روز ناخوشايندي تبديل كرده است. اما اين تمام ماجرا نيست و همه احساسات ناخوشايند ما به صبح روز شنبه به همين‌جا ختم نمي‌شود. اين احساس بد و تمام تنش‌ها و نگراني‌هاي اولين روز كاري هفته، احتمال وقوع حمله قلبي را در روز شنبه را بالا مي‌برد.

به گزارش : صبح شنبه براي خيلي‌ها دلپذير نيست. استرس شغلي يكي از مهم‌ترين مسائل دنياي امروز ما است. نارضايتي و خستگي از شغل مشكلي است كه بسياري از مردم دنيا با آن درگير هستند. با اين اوضاف عجيب نيست كه صبح روز اول هفته براي بسياري پماد مديكال هاني از افراد استرس‌زا و نامطلوب باشد. گروهي از محققان از مسئله‌اي به نام «ملالِ صبحِ شنبه» ياد مي‌كنند كه شكلي از غم، اندوه و افسردگي همراه با استرس است كه در صبح روز شنبه به اوج خودش مي‌رسد.

پر استرس‌ترين روز هفته

دانشمندان با بررسي اطلاعات افرادي كه دچار حمله قلبي شده‌اند، به اين نتيجه رسيده‌اند كه ميزان وقوع حمله‌هاي قلبي در طول هفته الگوي خاصي دارد. آن‌ها متوجه شده‌اند كه تعداد حمله‌هاي قلبي كه اتفاق مي‌افتد در پايان هفته بسيار كم است، سپس تعداد اين حمله‌ها در اولين روز كاري يعني شنبه، به صورت معناداري زياد مي‌شود و دوباره در روز جمعه به پايين‌ترين ميزان خود مي‌رسد. تحقيقات بر روي گروه گسترده‌اي از مردم در طول سال‌هاي طولاني و در كشورهاي مختلف اين ادعا خريد قطره فروزومال را تأييد مي‌كند. آخرين بررسي‌ها در سال ۲۰۱۸ نشان داد كه احتمال حمله قلبي در روز اول هفته براي مردان ۲۰ درصد و براي زنان ۱۵ درصد بالاتر مي‌رود. اما چرا مردم در اولين روز هفته دچار اين مشكل مرگبار مي‌شوند؟

علتي به نام آدرنالين

احتمال وقوع جمله قلبي در روز شنبه، ۲۰ درصد بيشتر از باقي روزهاي هفته است و اكثر اين حمله‌ها بين ساعت ۴ تا ۱۰ صبح روز شنبه اتفاق مي‌افتد. اين يعني دقيقاً زماني كه افراد به شروع اولين روز كاري هفته نزديك مي‌شوند يا حتي در محل كار خود حضور دارند. دانشمندان مي‌گويند كه در بدن افراد شاغل، ترشح هورمون‌هاي استرس‌آور مانند كورتيزول و آدرنالين، كه باعث افزايش سرعت تنفس و ضربان قلب مي‌شود، در روز شنبه افزايش پيدا مي‌كند. با اين حساب مي‌توانيم شنبه را پر استرس‌ترين انواع پانسمان نقره روز هفته محسوب كنيم. اما اين همه ماجرا نيست. همين كه پس از يك آخر هفته آرام، مي‌خواهيد به سراغ كار برويد، كاملاً استرس‌آور است.

البته بعضي از تحقيقات به‌جز استرس و تنش براي شروع هفته، دليل ديگري را براي اين مشكل نام مي‌برند. آن‌ها مي‌گويند سبك زندگي مردم در پايان هفته تغيير مي‌كند. آن‌ها ممكن است در مصرف خوراكي‌ها و نوشيدني‌هاي الكلي زياده‌روي كنند. اين گونه ناپرهيزي‌هاي غذايي در پايان هفته، ميزان چربي و فشار خون را بالا برده و همين مسئله در روز شنبه دردسرساز مي‌شود و استرس را تشديد مي‌كند. استرسي كه ممكن است تا پايان عمر و حتي دوران بازنشستگي نيز ادامه پيدا كند.

مشكلي براي تمام عمر

دانشمندان با بررسي ميزان حمله‌هاي قلبي در سنين مختلف متوجه شدند كه بيشتر پزشكي كودكان بازنشستگان هم در روز شنبه دچار اين مشكل مي‌شوند. در حالي كه بازنشستگان لازم نيست استرس سر كار رفتن داشته باشند، چرا باز هم نحسي شنبه به سراغ آن‌ها مي‌آيد؟ واقعيت اين است كه بدن روزهاي كاري و استرس‌زا را پس از مدت‌ها كار، به ياد مي‌آورد و پس از كنارگذاشتن كار يا بازنشستگي، بدن شما همچنان شنبه‌ها را روز پرمشغله‌اي حساب مي‌كند و ميزان ترشح آدرنالين در اين روز از ساير روزهاي بيشتر است. در نتيجه حتي در آن دوران نيز از خطر حمله قلبي دور نخواهيد شد.

فراراز شنبه‌هاي استرس‌آور

براي كاهش خطر حمله قلبي در اولين روز كاري هفته، بعد از ظهر جمعه استراحت كنيد و تمرين آرامش داشته باشيد. سعي كنيد زودتر بخوابيد تا صبح شنبه سرحال‌تر باشيد و خابالوده نباشيد. سرخودتان را در روز شنبه شلوغ نكنيد و جلسات سنگين كاري قيمت پماد زخم بستر را به روز ديگري موكول كنيد. در روز شنبه ورزهاي سنگين انجام ندهيد. صبح شنبه از تخت‌خواب به آرامي و خونسردي بلند شويد و قبل از بيرون آمدن از تخت، پاهايتان و بدنتان را كش دهيد. اگر دچار مشكل فشار خون هستيد حتماً صبح شنبه فشار خون خود را بررسي كنيد و در صورت بالا بردن فشار خون اقدامات درماني لازم را انجام دهيد.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده