همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دو روش درمان جديد براي مقابله با سلول‌هاي سرطاني مخفي

دو روش براي تقويت سيستم ايمني بدن در مبارزه با سلول‌هاي سرطاني كه خود را از تيررس سيستم ايمني بدن مخفي مي كنند، ارائه داده‌اند.

به گزارش : سرطان به سرعت در حال تبديل شدن به عامل برجسته مرگ و مير در بسياري از كشورهاست؛ اين موضوع به اندازه زيادي به دليل توانايي اين بيماري براي فرار از سيستم ايمني بدن است. كشف روش‌هايي براي تقويت سيستم ايمني بدن در مواجه با سرطان يكي از نويدبخش‌ترين انواع درمان است؛ اكنون دو مطالعه كه توسط محققان دانشگاه «ييل» در آمريكا بر روي موش‌ها انجام شده است موفقيت‌هايي را در اين زمينه ارائه مي‌دهند.

سيستم پانسمان جراحي سوربكت ايمني بدن، ابزار قدرتمندي براي كنترل مداوم تمام بدن و جلوگيري از بروز هر گونه مشكل احتمالي است. اما سرطان حيله‌گر است و از روش‌هاي زيادي براي مخفي شدن از تيررس سلول‌هاي T هميشه هوشيار كه در واقع پياده‌نظام‌هاي سيستم ايمني هستند، استفاده مي‌كند.

ابداع روش‌هايي براي كمك به سيستم ايمني بدن در زمينه جستجوي سلول‌هاي سرطاني در واقع درمان بالقوه‌اي براي بسياري از انواع سرطان محسوب مي‌شود. در روش ايمني درماني اغلب يك نمونه از سلول‌هاي T بيمار برداشته و براي هدف قرار دادن سرطان مهندسي شده و دوباره به بدن ارائه مي‌شود. در مجموع اين تكنيك به اندازه كافي اميدواركننده است كه باعث شد دو محقق جايزه نوبل ۲۰۱۸ پزشكي را به دليل موفقيت‌هايي كه در زمينه ايمني درماني شركت سوربكت در دهه ۱۹۹۰ به‌دست آورده بودند، از آن خود كنند.

اكنون دو گروه تحقيقاتي در دانشگاه «ييل» موفقيت‌هاي جديدي را در دو مطالعه جداگانه بر موش‌ها به‌دست آورده‌اند. در مطالعه اول محققان، اين موضوع را مورد بررسي قرار دادند كه آيا مولكولي به نام SLR۱۴ مي‌تواند توجه سيستم ايمني را به خود جلب كند. SLR۱۴ با فعال كردن ژن‌هايي كه ويروس‌هاي خاموش را تشخيص مي‌دهد و سيستم ايمني بدن را از وجود آنها مطلع مي‌سازد، با ويروس‌هاي خاموش مبارزه مي‌كند. اكنون محققان دانشگاه ييل اين موضوع را مورد بررسي قرار دادند كه آيا اين مكانيزم در برابر سرطان نيز كارايي دارد يا خير.

ايده محققان در اين مطالعه اين بود كه با تقليد يك عفونت ويروسي در تومور، سيستم ايمني بدن را فريب دهند تا تصور كند عفونتي وجود داشته و براي مبارزه با آن اقدام پانسمان عسل كند.

محققان براي اين منظور سه آزمايش انجام دادند؛ در آزمايش اول مولكول SLR۱۴ را مستقيم به درون تومورهاي موش تزريق و مشاهده كردند كه سلول‌هاي تي اين حيوانات، سرطان را از بين ببرند. آنها در آزمايش ديگري همچنين متوجه شدند كه ارائه درمان در يك محل در تومور باعث مي‌شود كه سلول‌هاي تي به نواحي ديگر نيز پاسخ دهند. در آزمايش سوم، محققان سلول‌هاي تومور را در جريان خون حيوان گسترش دادند تا پديده متاستاز را تقليد كنند و مشاهده كردند كه درمان SLR۱۴ قادر به پاك‌سازي آن بود.

محققان متوجه شدند كه سيستم ايمني بدن به نوعي خاطره سرطان را حفظ و از بروز دوباره آن در اين مسير پيشگيري مي‌كند.

در مطالعه دوم محققان دانشگاه «ييل» با استفاده از نسخه جديد ابزار ويرايش ژن به نام «كريسپر» (CRISPR) شكل ديگري از نمايندگي سوربكت ايمني درماني را آزمايش كردند. به‌طور معمول از كريسپر براي برش دقيق ژن‌هاي مشكل‌دار و يا درج موارد جديد مفيد استفاده مي‌شود اما در اين مطالعه محققان از اين ابزار براي كشف ژن‌هاي مرتبط با سرطان در هر محلي كه مخفي شده بودند، استفاده كردند.

اين سيستم جديد كه MAEGI ناميده مي‌شود، دهها هزار ژن مرتبط با سرطان‌هاي مختلف را در بدن جستجو كرده و سپس موقعيت آنها را نشان‌دار مي‌كند و توجه سيستم ايمني بدن را براي مبارزه با آنها جلب مي‌كند.

محققان مي‌گويند، اين يك نوع كاملا جديد ايمني درماني است و زماني كه اين سلول‌ها معرفي مي‌شوند سيستم ايمني بدن در صورت بروز آنها در آينده فورا اين سلول‌ها را شناسايي مي‌كند.

محققان در آزمايش بر روي موش‌ها متوجه شدند كه ساكارز MAEGI براي مبارزه با تومورها ملانوم، تومورهاي سه‌گانه منفي سينه و تومورهاي لوزالمعده موثر است. نتايج اين مطالعه نشان داد كه فناوري MAEGI سرطان را يا كاهش مي‌دهد و يا موجب ريشه‌كني آنها مي‌شود.

محققان با توجه به اينكه نويدبخش بودن هر دو اين روش‌ها در ايمني درماني سرطان، سرگرم انجام آزمايش‌هاي باليني بر روي انسان هستند.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده