همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

پنير و كاهش وزن,آيا پنير باعث لاغري ميشه

جاي بسي شگفتي است كه چرا با وجود اينكه

فرانسوي‌ها از رژيم‌هاي سرشار از چربي‌هاي اشباع شده پيروي مي‌كنند، آمار بيماري‌هاي قلبي در بينشان اينقدر پايين است و دور كمرشان اينقدر باريك؟ محققان سابقا اين امر را به مصرف شراب و سبك زندگي آنها نسبت مي‌دادند، اما اخيرا، مطالعه‌ايي در اين زمينه صورت پذيرفت كه در مجله‌ي كشاورزي و خواص شيميايي غذا به چاپ رسيد و اظهار نمود كه احتمالا پنير نقش عمده‌ايي در اين ميان بازي مي‌كند. بله، كاملا جدي هستيم و البته هيجان‌زده.

از همه بهتر اينكه، جراحي پوست اين تحقيق با مطالعات پيشين دال بر اثبات تاثيرات پنير بر افزايش متابوليسم در يك راستا قرار داشت.

به منظور انجام اين تحقيق، محققان نمونه‌هاي ادرار و مدفوع شركت‌كنندگاني كه رژيم‌ غذائيشان مملو از شير يا پنير بود را با افرادي كه از رژيم‌هاي كنترل شده حاوي مصرف كره و بدون هيچ لبنيات ديگر پيروي مي‌كردند را با يكديگر مقايسه نمودند.

در مقام مقايسه، مدفوع افرادي كه پنير مصرف مي‌كردند، حاوي مقدار فراواني اسيد بوتيريك، اسيدهاي چرب با زنجيره‌ي كوتاه كه توسط باكتري‌هاي روده توليد مي‌شود، بود. افزايش ميزان اسيد بوتيريك به طرز چشمگيري با كاهش كلسترول بد رابطه‌ي مستقيم لوهمن روشه دارد و اثبات مي‌كند كه پنير براي قلب شما از انواع ديگر لبنيات مفيدتر است.

دكتر مورتون كلاسن مي‌گويد، گرچه كاملا مشخص نيست كه اسيد بوتيريك چگونه تاثيرات جادويي خود را اعمال مي‌كند اما برخي از مطالعات بر روي حيوانات حاكي از آن است كه اين اسيد چرب، حساسيت به انسولين را بهبود بخشيده، تخليه‌ي انرژي را افزايش(به ويژه متابوليسم را تسريع كرده) و موجب كاهش التهابات ناشي از استرس مي‌گردد.

طبق نتايج مطالعات انجام شده بر روي حيوانات كه در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ي ديابت به چاپ رسيد، افزايش اسيد بوتيريك با كاهش خطر ابتلا به چاقي مفرط مرتبط است.

اما پيش از آنكه يك سوپرازورب سي برش امريكايي پنير بقاپيد، به اين مورد توجه كنيد كه طرز تهيه‌ي همه‌ي پنيرها يكسان نيست. پنيرهاي جاافتاده همانند پنير چدار كهنه، پارمزان و سوراخ‌سوراخ سوئدي احتمالا در زمره‌ي بهترين‌ها هستند.

كلاسن مي‌گويد، اسيد بوتيريك از دو طريق تامين مي‌شود، يا مستقيما از پنير و يا پس از مصرف برخي مواد غذايي خاص توسط باكتري‌هاي روده توليد مي‌شوند. در هر دو مورد، انتظار مي‌رود كه پنيرهاي جاافتاده بيش از پنيرهاي تازه حاوي اسيد بوتيريك باشند.

پنيرهاي جاافتاده در كاهش وزن و حفظ سلامت موثرند.

كلاسن معتقد است با مصرف اين پنيرهاي كهنه، انتظار مي‌رود پانسمان زخم حفره اي پروتين‌ها بيش از بيش تجزيه و به شكل پپتئيد و اسيدهاي آمينه درآيند، كه در تحقيقات اوليه نشان داده شد بر متابوليسم كربوهيدرات‌ها و چربي‌ها موثر است و منجر به كاهش تجمع چربي در بدن مي‌گردد.

گرچه اين مطالعه محدود بود، اما حاوي نكات قابل توجهيست، به ويژه آنكه نتايج تحقيقات اوليه در سال ۲۰۱۱ كه نشان داد مصرف پنير، در مقايسه با مصرف كره كه محتويات چربي هر دو يكسان است، موجب كاهش كلسترول بد در بدن مي‌شود را تائيد مي‌نمود.

همچنين نتايج اين مطالعه، مكمل نتايج مطالعات ديگري شد كه در مجله‌ي امريكايي مواد مغذي باليني به چاپ رسيد، مبني بر سوپرازورب پي اينكه افزايش مصرف پنير در قالب رژيمي كم كربوهيدرات (مواد غذايي كم كربوهيدرات شامل: ميوه‌ها، سبزيجات، گوشت و غلات كامل كه در مقابل مواد غذايي پر كربوهيدرات همانند: غذاهاي فراوري شده و تصفيه شده قرار مي‌گيرد) منجر به كاهش وزن مي‌شود.

پس بفرمائيد و يادتان باشد كه اجازه داريد كه روي سالادتان پنير پارمزان رنده كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده