همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
گام محكم جوانان ايراني براي كنترل ديابت

كه از نظر كيفيت، قدرت رقابت با بهترين نمونه‌هاي خارجي را دارد.

به گزارش : تعداد افراد مبتلا به ديابت در كشور حدود 8 تا 10 ميليون نفر برآورد مي‌شود و هر سال نيز اين آمار در حال افزايش است، از بيماري ديابت به عنوان قاتل خاموش ياد مي‌شود كه بدون علامت خاصي بروز مي‌كند و نيمي از مبتلايان به ديابت اطلاعي از بيماري خود ندارند.

هم اكنون حدود 415 ميليون نفر در دنيا به ديابت مبتلا هستند و پيش بيني مي‌شود كه تا سال حدود 20 سال ديگر تعداد مبتلايان به اين بيماري به 642 ميليون نفر برسد. بيماري ديابت در ايران نيز به سرعت در حال رشد است و با همين روند افزايش، تا سال 1419 بيش از 10 ميليون ايراني به اين بيماري مبتلا خواهند شد.

متخصصان و صاحب‌نظران حوزه ديابت، توليد و عرضه دستگاه‌هاي تست پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل قند خون در جهان را يكي از مهمترين انقلاب‌ها در مسير كنترل اين بيماري مزمن و پردردسر مي‌دانند.

در حالي كه سالهاست كشورمان در توليد انسولين‌هاي پايه خودكفا شده و اخيراً با سرمايه‌گذاري خارجي، انسولين‌هاي جديد هم در ايران در انتظار مراحل نهايي توليد است؛ خبر توليد ضلع سوم كنترل ديابت در كشورمان، يعني دستگاه سنجش قند خون و نوارهاي مربوطه، مي‌تواند خبر خوشي براي هشت تا ده ميليون بيمار ديابتي در كشور باشد.

پس از سه تا چهار سال تحقيق و توسعه و گذراندن سخت‌ترين استانداردهاي جهاني، دستگاه توليد شده در داخل كشور از نظر كيفيت، قدرت رقابت با بهترين نمونه‌هاي خارجي را داشته در حالي كه قيمت تمام شده، به مراتب كمتر از نمونه اروپايي وارداتي است و اين موضوع به وضوح مي‌تواند گام مؤثري در كنترل بهتر ديابت و در امان بودن بيماران از عوارض آن باشد.

*موفقيت محققان ايراني در زمينه توليد دستگاه تست قندخون

شهين ياراحمدي، جراحي پوست رئيس اداره بيماري‌هاي غدد و متابوليسم وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاري فارس در اين خصوص اظهار داشت: سالها است منتظر عرضه دستگاه تست قند خون ايراني هستيم و خوشحاليم كه سرانجام جوانان محقق و پژوهشگر ايراني توانسته‌اند، اين تكنولوژي را در داخل كشور به مرحله توليد و عرضه عمومي برسانند.

وي ادامه داد: توليد اين دستگاه در كشورمان، وابستگي بيماران ديابتي به خارج كشور را كاهش داده و مي‌تواند مسيري نو براي نوآوري هاي جديد باشد. ضمن اين كه موجب اشتغال زايي و كاهش هزينه‌هاي خانواده‌هايي كه بيمار ديابتي دارند، نيز خواهد شد.

ياراحمدي تاكيد كرد: تست‌ها و بررسي‌هاي مختلفي روي اين دستگاه در پژوهشكده غدد دانشگاه علوم پزشكي تهران و همچنين پژوهشكده غدد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، صورت گرفته و خوشبختانه اين دستگاه از لحاظ كيفيت، مورد تاييد قرار گرفته است.

*وزارت بهداشت حمايت خواهد كرد

عليرضا مهدوي، معاون دفتر مديريت سوپرازورب پي بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت نيز با تاييد اين خبر به فارس گفت: تاكنون موفق شده بوديم كه بسياري از داروهاي مورد نياز بيماران ديابتي را در داخل كشور توليد كنيم و خوشبختانه با حمايتي هايي كه صورت گرفته، توليد دستگاه تست قند خون در داخل كشورمان نيز محقق شده است.

وي افزود: توليد اين دستگاه در داخل كشور، يك گام رو به جلو است كه قطعا مي‌تواند زمينه ساز صرفه جويي ارزي در زمينه كنترل و مديريت بيماري ديابت باشد. خصوصا اينكه اين دستگاه، از لحاظ قيمتي نيز با نمونه‌هاي خارجي آن، قابل رقابت است.

وي ادامه داد: اميدواريم هرچه زودتر، شاهد توليد نوارهاي تست قند خون در داخل كشور باشيم. اين هدف، نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتر و هدفمند است كه البته ممكن است تاكنون توجيه اقتصادي مناسبي نداشته باشد.

مهدوي در خصوص كيفيت اين دستگاه‌ها تصريح كرد: صدور مجوز اداره كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت، به اين معنا است كه اين دستگاه توانسته آزمون هاي مختلف سوپرازورب سي كيفي را به خوبي و با سربلندي سپري كند.

وي تاكيد كرد: دستاوردهاي علمي و فني، قطعا مورد استقبال وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و ما تلاش مي‌كنيم از هر پروژه‌اي كه به لحاظ كيفي مورد تاييد قرار گرفته و منجر به كاهش هزينه‌هاي بهداشت و درمان شود، حمايت كنيم.

*تسهيل امور بيماران

محمدتقي چراغچي، قائم مقام رياست انجمن گابريك هم در اين خصوص به فارس توضيح داد: توسعه و ارتقاي توانمندي‌هاي مردم، بيماران و جامعه پزشكي در حوزه مديريت بيماران ديابتي، از جمله اهداف ارزشمندي است كه در سال هاي اخير مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وي ادامه داد: پيام كليدي اين همايش براي بيماران ديابتي اين است كه يكي از مهمترين پايه‌هاي كنترل ديابت، آموزش است و دقيقا هدف اصلي گابريك نيز بر همين پايه استوار شده است.

وي در خصوص كنترل ديابت با دستگاه تست قند خون ايراني تاكيد كرد: توليد دستگاه‌هاي تست قند خون در داخل كشور، كار ارزشمندي است كه علاوه لوهمن روشه بر تسهيل امور بيماران، موجب كاهش هزينه آن ها هم خواهد شد.

بايد توجه داشت كه ديابت با افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي ارتباط مستقيم دارد، طبق گفته پزشكان، افراد با انجام يك آزمايش ساده دو بار در سال مي‌توانند از بروز اين بيماري مطلع شده و نسبت به مداواي آن سريع‌تر اقدام كنند.

منبع: فارس



منبع

تظرات ارسال شده