همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مراقب اين منبع آلودگي در آشپزخانه باشيد

خانه را تا 5 برابر بيشتر از هواي بيرون، آلوده كند.

به گزارش : اغلب ما براي آشپزي از اجاق گاز استفاده مي‌كنيم. اما بسياري از ما از ميزان آلاينده‌هايي كه به واسطه سوختن گاز براي توليد حرارت در آشپزخانه‌مان توليد مي‌شود، بي‌خبريم. اين در حالي است كه بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد آن ها مي‌توانند عوارضي جدي بر سلامت ما داشته باشند، اما براي كاهش اين عوارض چه كاري از دست ما بر مي‌آيد؟

به صورت معمول با سوختن گاز در اجاق‌هاي خوراك‌پزي، دي‌اكسيد نيتروژن و مونوكسيد كربن در كنار اسپري اپسايت ديگر ذرات آلاينده توليد مي‌شود. البته برخي عوامل مي‌تواند ميزان توليد اين آلاينده‌ها را افزايش دهد. به عنوان مثال بررسي مروري سازمان حفاظت از محيط زيست آمريكا درباره ميزان آلايندگي اجاق گازها در سال 2014 نشان مي‌دهد كه اجاق گازهاي قديمي ميزان بيشتري دي‌اكسيد نيتروژن توليد مي‌كند. اين موضوع به ويژه زماني كه هواي آشپزخانه، تهويه مناسبي ندارد، مي‌تواند ميزان آلودگي را به شدت افزايش دهد. مطالعات نشان مي‌دهد رعايت نكردن برخي نكات، در كنار ساعت‌ها آشپزي و استفاده از اجاق گاز، مي‌تواند آلودگي هواي خانه را تا حدي بالا ببرد كه اگر هواي شهر آن قدر آلوده مي‌شد، كار به تعطيلي مي‌كشيد!

وجود اين گازها چه عوارضي دارد؟

اغلب ما درباره گاز عسل عوارض دي‌اكسيد نيتروژن كمتر شنيده‌ايم، اما بد نيست بدانيد حتي ميزان كمي از اين گاز در محيط اطراف، مي‌تواند علايم آسم به ويژه در كودكان مبتلا به اين بيماري را شدت بخشد. برخي از مطالعات حتي استفاده مستمر از اجاق گاز در خانه را يكي از عوامل ايجاد آسم در كودكان معرفي كرده‌اند، به عنوان مثال يك بررسي در استراليا نشان مي‌دهد تا نزديك 12.3درصد موارد آسم در كودكي مي‌تواند مربوط به استفاده مستمر از اجاق گاز در خانه باشد. اما اين تمام مشكلي نيست كه در نتيجه در معرض دي اكسيد نيتروژن بودن، مي‌تواند براي ما روي دهد.برخي ديگر از مطالعات نشان مي‌دهد دي‌اكسيد نيتروژن يكي ازعواملي است كه مي‌تواند احتمال بيماري‌هاي قلبي، ديابت و سرطان را هم افزايش دهد. البته پانسمان لوهمن روشه اين موارد معمولا در طول زمان روي خواهد داد اما گاهي اوقات بالا رفتن ميزان دي‌اكسيد نيتروژن به ميزان زياد مي‌تواند بلافاصله عوارض خود را نشان دهد؛ عوارضي چون سردرد، حالت تهوع، تپش قلب يا حتي حمله قلبي. چاره چيست؟

چه كاري از دست ما بر مي‌آيد؟

با توجه به عوارض سوختن گاز در خانه و البته بحث ايمني و پيشگيري از آتش‌سوزي، بسياري از كشورها اين روزها در تلاش اند اجاق‌هاي خوراك‌پزي برقي را جايگزين اجاق‌هاي گازي كنند، اما واقعيت اين است كه اين كار حداقل در شرايط فعلي براي بسياري از ما امكان‌پذير نيست. پس چاره چيست؟ متخصصان توجه به نكات زير را در اين زمينه موثر مي‌دانند.

تا حد امكان در زمان پخت و پز، پنجره‌هاي خانه را باز نگه داريد پيكو اسميت اند نفيو تا هوا جريان داشته باشد.

از هواكش و هود براي خارج كردن بخشي از گازهاي سمي توليد شده توسط اجاق گاز استفاده كنيد.

استفاده از هود مناسب در كنار پخت غذا روي شعله‌هاي عقبي اجاق، مي‌تواند از انتشار گازها به ميزان بيشتري جلوگيري كند.

در صورت امكان از وسايلي چون پلوپز، آرام‌پز و كتري برقي استفاده كنيد.

تا حد امكان با كمك گرفتن از برخي وسايل مانند زودپز يا توجه به برخي ترفندها مانند خيساندن حبوبات، مدت زمان پخت غذاها و روشن بودن اجاق گاز را كاهش دهيد.

از روشن نگه داشتن اجاق براي گرم نگه داشتن كتري آب خودداري و به جاي آن از فلاكس استفاده كنيد.

اگر آشپزخانه شما در دارد، در زمان پخت غذا و زماني پيچش بيضه كه لازم نيست بالا سر غذا باشيد، در آشپزخانه را نيمه‌بسته نگه داريد.

اگر در خانه، كودك يا بيمار داريد، زماني كه غذا در حال پخت است، آن ها را به ديگر فضاهاي خانه و دور از آشپزخانه بفرستيد.

جدول زير مي‌تواند نشان دهد كه بعد از برخي پخت‌و پزها در خانه، ميزان گاز دي‌اكسيد نيتروژن تا چه حد مي‌تواند افزايش يابد؟



منبع

برچسب ها

تظرات ارسال شده