همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

ترك هاي پوستي

اگر شما نيز مانند ميلياردها زني هستيد كه زايمان كرده و يا وزنش در برحه‌هايي از زندگي مانند يو يو بالا و پايين رفته، احتمالاً تا حدي با علائم كشيدگي و ترك هاي پوستي آشنا هستيد. اما به رغم عموميت اين موضوع، اطلاعات اندكي در مورد اينكه چطور به وجود آمده‌ و يا چرا از بين نمي‌روند، وجود دارد.

سرانجام، تيمي از محققان برخي از راز و رمزهاي اين مسئله را در مقاله‌ايي منتشر نمودند. يافته‌هاي آنان احتمالاً در آينده به درمان‌هاي بهتري براي به بازيابي پوست پس از انبساط‌هاي ناگهاني منجر خواهد شد.

چه كساني دچار كشش يا ترك پوستي مي‌شوند؟

تصور مي‌شود هنگامي كه پوست مجبور به بسط سريع‌تر از حد؛ حدي كه به سادگي قادر به كشش پوست نباشد و يا مجبور به رشد پوست جديد(پاسخ بسيار كند) شود، كشش‌هاي پوستي رخ مي‌دهد.

نمونه‌‌ايي از افراد كه در اين شرايط قرار دارند، عبارتند از زنان باردار، افرادي كه پماد آلفا براي آفتاب سوختگي كاهش يا افزايش وزن سريع دارند يا كودكان و نوجواناني كه رشد سريع دارند.

روشن است پوستي كه متحمل علائم كشش شده از پوست طبيعي متفاوت است. آنچه كه دقيقاً شناخته شده نبود، ميزان تفاوت اين نوع پوست‌ها با پوست طبيعي است، كه باعث مي‌شود متفاوت به ‌نظر آيند و نتيجتاً متفاوت عمل كنند. به همين دليل اين مقاله منتشر مي‌شود.

مقاله مرتبط: روشهاي طبيعي درمان ترك هاي پوستي

محققان چگونه علائم كشش پوستي را مطالعه نمودند؟

محققان در صدد بودند تفاوت‌ پوست‌هاي داراي علائم كشش را از پوست‌هاي طبيعي در سطح ميكروسكوپي بررسي نمايند. براي انجام اين كار، آنها از پوست ۲۷ زن سالم نمونه گرفتند. از بين اين موارد، ۱۸ زن با پيشينه‌ي خانوادگي با علائم كشش پوستي ناشي از بارداري، ۱۱ زن باردار بودند و ۷ نفر علائم كشش و ترك ناشي از بارداري را تجربه كرده بودند.

آن‌ها اين نمونه‌ها را گرفته و با رنگ‌هاي پانسمان زخم خاص رنگ‌آميزي كردند تا دريابند فيبرهايي مانند كلاژن و الاستين چه تاثيري بر پوست‌هاي طبيعي در مقابل پوست‌هاي داراي علائم كشش دارند.

آنها همچنين از نمونه‌هاي مختلفي كه به دست آورده بودند، موارد ژنتيكي را حذف كرده و DNA آن‌ها را تجزيه و تحليل نمودند تا ببينند آيا تفاوتي بين پروتئين سلولي هر يك از نمونه‌ها وجود دارد يا خير، و همچنين چنانچه اساس آن ژنتيك است، چرا در برخي از افراد علائم كشش به وجود مي‌آيد، حال آنكه در برخي ديگر به وجود نمي‌آيد.

آن‌ها از علائم كشش و ترك هاي پوستي چه چيزي آموختند؟

گروه تحقيق دريافتند كه تفاوت اصلي بين پوست‌هاي داراي علائم كشش و پوستهاي طبيعي در شيوه‌ايست كه فيبرهاي الاستيك تنظيم شده‌اند.

در پوست با علائم كشش، فيبرها نازك‌تر و درهم‌ ريخته‌تر بودند. به جاي داشتن فيبرهاي افقي قوي در لايه‌ پايين‌تر، پوست‌ها با علائم كشش فيبرهايي دارند كه همگي از اندازه‌هاي متفاوتي برخوردارند و به تمام جهات مختلف اشاره دارند.

مادامي پماد زخم بستر كه تيم تحقيق به‌ دنبال اين بود كه چه نوع ژن‌هايي در كشش‌هاي پوستي نسبت به پوست‌هاي طبيعي مورد استفاده قرار گرفته، دريافتند كه ساختار فيبر الاستين به طور چشمگيري پيچيده است، اما اين ساختار بين نقاط مختلف پوستي ناهماهنگ است.

محققان بر اين باورند زماني كه پوست فراتر از ظرفيتش كشيده مي‌شود، ترتيب طبيعي فيبرهاي الستيك از هم جدا شده و سريع‌تر از آنچه كه بدن قادر به بازسازي آن باشد، در هم مي‌شكنند.

به نظر مي‌آيد بدن پس از آن سعي مي‌كند توليد فيبرهاي الاستيك جديد را افزايش دهد، اما اساس تشكيل پوست به طور معمول آن را به ‌گونه‌اي تخريب شده، نگه مي‌دارد.

از آنجا كه اين فيبرها به ‌خوبي معمول كار نمي‌كنند، در طول زمان به آرامي كشيده شده و نمي‌توانند دوباره به حالت اول بازگردند. به همين دليل علائم كششي پوست در طول زمان بيش از پيش به شل شدگي و افتادگي متمايل مي‌شود.

آيا علائم كشش پوستي امري ژنتيكي تشخيص داده شد؟

در پماد زخم تحليل اخير در بررسي ژنوم، كروموزم‌هاي گوناگون كه در هسته‌ي سلول‌هاي يك گونه يافت مي‌شود، محققان تنها به يك تغيير در ژن‌ها كه روي اجزاي ساختمان فيبر الاستين در برخي از افراد مبتلا به علائم كشش تاثير مي‌گذارد، دست يافتند.

تيم تحقيقاتي تصور مي‌كند افراد با تغييرات ژنتيكي خاص ممكن است به‌ طور طبيعي فيبر الاستيك در هم ريخته‌ي كمتر يا بيشتري در پوست براي شروع اين فرايند داشته باشند. كه همين امر موجب مي‌شود تا در صورت ‌بروز كشش‌هاي چشمگير، پوست آن‌ها به‌ طور طبيعي كشش بيشتري را متحمل شود، آنچه كه به احتمال زياد به ترك‌هاي پوستي منتهي مي‌شود.

براي من چه مفهومي دارد؟

اين مطالعه اولين تحقيقي است كه حقيقتاً براي درك علت كشش‌هاي پوستي انجام پذيرفت. محققان اميدوارند كه يافته‌هايشان به ساير محققان و پزشكان در يافتن راه‌هاي جديد براي درمان يا حتي پيشگيري از ترك هاي پوستي كمك كند.

نكته‌ايي قابل توجه: بسياري از كرم‌ها و لوسيون‌هايي پماد سوختگي كه ادعاي پيشگيري يا درمان ترك‌هاي پوستي را دارند، در واقعيت فقط ادعاست و اساس پژوهشي خاصي ندارد، زيرا اين مطالعه اولين مطالعه براي كشف اين مشكل است.

بايد پيش از هزينه و خريد كرم‌ها مجدداً فكر كنيد، زيرا برخي از آنها وعده‌هايي مي‌دهند كه به درمان ترك‌هاي پوستي منتهي نمي‌شود.



منبع

تظرات ارسال شده