همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آلودگي صوتي قلبتان را مريض مي كند

بر قلب انسان گذاشته و زندگي در مجاورت مراكزي با سر و صداي ثابت، موجب افزايش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌گردد.

به گزارش : يك مطالعه‌ي جديد كه به تازگي انتشار يافته است نشان مي‌دهد سر و صدا در تداخل با سطح سلولي بدن، مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي همانند حملات قلبي و سكته مغزي شود.

در اين مطالعه، محققان چندين مورد از بررسي‌هاي جديد مرتبط با اين موضوع كه موجب چشم درد افزايش آگاهي در خصوص عوامل مخرب عملكرد عروق مي‌شد را مورد بررسي قرار داده‌اند. آن‌ها همچنين به مطالعه شواهدي از تأثير سر و صدا بر بروز بيماري قلبي عروقي، همچنين اثرات غير صمعي آن و نحوه تأثير آن بر سيستم قلبي عروقي پرداختند.

با توجه به شواهد به دست آمده، سر و صدا موجب واكنش بدن به صورت پاسخ استرس مي‌شود كه به دليل فعال شدن سيستم عصبي سمپاتيك و افزايش سطح هورموني بدن رخ داده و پس از آن عواقب مربوط با آن آغاز شده و منجر به بروز اختلال و نقص عروقي مي‌گردد. اين نوع پاسخ استرس موجب افزايش ميزان آزادسازي هورمون‌هاي مرتبط با اضطراب، همانند كورتيزول و آدرنالين بي براوون مي‌شود كه مسئوليت سندرم «مبارزه يا پرواز» بدن را بر عهده داشته و مي‌تواند موجب افزايش سرعت پمپاژ قلب و همچنين افزايش ميزان فشار خون گردند.

علاوه بر اين، محققان دريافتند كه در ميان انواع مختلفي از اصوات، سر و صداي مرتبط با سيستم حمل و نقل، بيشتر عامل ظهور عوامل مرتبط با بيماري‌هاي قلبي مانند فشار خون بالا و ديابت را به خود اختصاص مي‌دهد؛ زيرا سر و صدا با استرس اكسيداتيو، عدم تعادل ارادي، اختلالات متابوليكي و اختلال عملكرد عروق مرتبط مي‌باشد.

به گفته‌ي محققان، افرادي كه محل سكونتشان در نزديكي جاده‌هاي شلوغ، فرودگاه‌ها و مسيرهاي عبور و مرور قطار قرار ژل زخم پرونتوسان دارد، در مقابل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مستعدتر از سايرين هستند.

محققان نتيجه گرفتند به كار گيري استراتژي‌هاي كاهش آلودگي صوتي همانند مديريت و كنترل ترافيك، ايجاد تايرهاي كم صدا براي وسايل نقليه، استفاده از ترمزهاي كم صداتر در قطارها و مديريت مناسب ترافيك هوايي مي‌تواند در كاهش عوامل خطر كه مرتبط با آلودگي صوتي ناشي از حمل و نقل بوده و در ايجاد بيماري‌هاي قلبي عروقي نقش دارند، كمك كند.

به عقيده‌ي محققين اين پژوهش، به منظور حفاظت هر چه بيشتر از سلامت عمومي، نياز به طراحي و اجراي قدرتمندانه‌ي قوانين پيشگيرانه، به منظور جلوگيري نمايندگي b braun از وقوع آلودگي‌هاي صوتي، به خصوص آلودگي صوتي مرتبط با بخش حمل و نقل لازم و ضروري است.

بايد توجه داشت كه ترافيك جاده‌اي به مراتب بيشترين مشاركت در ايجاد آلودگي صوتي را به خود اختصاص داده است و اغلب براي كاهش ميزان اين آلودگي از روش‌هايي نظير اعمال محدوديت سرعت، استفاده از سطوح جاده‌اي كم صدا و ايجاد موانع سر و صدا در كنار جاده‌هاي اصلي استفاده مي‌گردد.

با اين تفاسير و با توجه حجم بالاي اين نوع از آلودگي و افزايش مدت زمان مواجهه با آن، استفاده از ديگر راهبردهاي ممكن نظير مديريت و كنترل ترافيك و توسعه تايرهاي كم صدا اجتناب ناپذير و بسيار مهم خواهد اسپري linovera بود.

همچنين با توجه به پيشرفت سيستم حمل و نقل هوايي در دهه‌هاي اخير و خطرات بسيار زياد آلودگي ناشي از تردد اين ناوگان، خصوصاً در هنگام شب، استراتژي‌هاي مرتبط با كاهش و يا منع عبور و مرور شبانه بايد مدنظر قرار گرفته و حتي‌المقدور افزايش يابد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده