همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه از سندرم گردن پيامكي پيشگيري كنيم؟

و رواج دردهايي در ستون فقرات، به خصوص در فقرات گردني، شده است؛ به حدي كه متخصصان ستون فقرات، نام اين ناهنجاري را «سندرم گردن پيامكي» گذاشته‌اند.

به گزارش :وقتي در 3 آوريل 1973 اولين گوشي همراه بر مبناي ايده‌هاي مارتين كوپر به بازار عرضه شد، شايد كسي فكر نمي‌كرد مدتي بعد بيماري‌هاي مربوط به گوشي همراه هم همه‌گير خواهد شد. به هر حال، امروزه دستگاه‌هاي ارتباطي هوشمند از قبيل موبايل و تبلت جاي بسياري از اسباب‌بازي‌ها و ابزارهاي ارتباطي را گرفته و بسياري از مردم ساعت‌هاي زيادي را صرف آنها مي‌كنند. همين امر باعث ايجاد و رواج دردهايي در ستون فقرات، به خصوص در فقرات گردني، شده است؛ به حدي كه متخصصان ستون فقرات، نام اين ناهنجاري را «سندرم گردن پيامكي» گذاشته‌اند. در اين ناهنجاري، گردن از جاي اصلي خود يعني خط فرضي كشش ثقل جلوتر آمده و باعث ايجاد اختلال در زندگي روزمره افراد شده است. كم نيستند افرادي كه هر لحظه از وقت آزاد خود را براي انداختن نگاهي به صفحه تلفن صرف مي‌كنند و حتي كساني كه تا ساعت‌ها سرگرم رد و بدل كردن پيام‌هاي كوتاه يا تماشا كردن ويدئوها يا خواندن مطالبي روي نمايندگي b braun صفحه كوچك موبايل خود هستند.

چه بايد كرد؟

  • اصلاح عادت‌هاي ناسالم استفاده از موبايل

  • عقب بردن سر

  • بالا آوردن گوشي يا تبلت تا ارتفاع چشم

  • قراردادن دست ديگر در زير دست

كجاي كار مي‌لنگد؟

سر انسان بزرگسال با4 تا 6كيلوگرم وزن و15درجه خميدگي رو به جلو، حدود13كيلوگرم فشار مضاعف بر ستون فقرات وارد مي‌كند. اين درحالي است كه نگاه كردن به صفحه گوشي‌هاي موبايل اغلب با سري خميده‌تر صورت مي‌گيرد. اگر خميدگي گردن تا60درجه باشد، فشار روي ستون فقرات، گردن اسپري linovera و كمر تا27كيلوگرم نيز مي‌رسد. تداوم اين فشار موجب سفت‌ شدن عضلات گردن، انقباض عضلات كمر و حتي ساييدگي زودهنگام ديسك مهره‌هاي ستون فقرات مي‌شود.

عوارض استفاده نادرست از موبايل

  • انقباض عضلات گردن

  • انقباض عضلات كمر

  • سردردهاي مزمن

  • درد در بخش بالايي گردن

  • كتف‌درد

  • گردن‌درد

  • دست‌درد، مخصوصا انگشت شست

  • ساييدگي زودهنگام ديسك مهره‌هاي ستون فقرات

  • تغيير ژل ايكس در انحناي گردني

6 تمرين اصلاحي

1
به ديوار تكيه بدهيد و چانه‌تان را عقب ببريد. اين حركت را در 8 ست انجام دهيد و در هر ست 7 ثانيه مكث كنيد و 2 بار در روز اين حركت را تكرار كنيد.
استراحت بين هر دو تمرين بايد حداقل 15 تا 20 ثانيه باشد.



2
بنشينيد، سپس سر را 45 درجه به سمت چپ بچرخانيد و با دست چپ سر را گرفته و به آرامي به پايين بكشيد و سپس در سمت ديگر نيز اين حركات را تكرار كنيد.
8 ثانيه مكث كرده و 3 مرتبه اين حركت را تكرار كنيد.
استراحت بين هر دو تمرين بايد حداقل 15 تا 20 ثانيه باشد.


3
بنشينيد، سپس به آرامي سر را به طرفين بچرخانيد و اين تمرين را 3 مرتبه و هر مرتبه 10 ثانيه تكرار چشم درد كنيد. استراحت بين هر دو تمرين بايد حداقل 15 تا 20 ثانيه باشد.


4
در گوشه‌ ديوار يا ورودي در اتاق بايستيد و دست‌ها را باز كنيد و تنه را به سمت جلو حركت دهيد. اين تمرين را 4 مرتبه انجام دهيد و در هر مرتبه 15 ثانيه در همين حالت بمانيد. استراحت بين هر دو تمرين بايد حداقل 15 تا 20 ثانيه باشد.


5
در وضعيت خوابيده به شكم روي زمين قرار بگيريد و سر خود را بر روي حوله‌اي قرار دهيد. سپس دست‌ها را با آرنج خميده از پهلو برخلاف جاذبه بالا بياوريد. اين تمرين را 4 مرتبه انجام دهيد و در هر مرتبه 15 ثانيه در همين حالت بمانيد. استراحت بين هر دو مرتبه اين تمرين بايد حداقل 15 تا 20 ثانيه باشد.


6
در وضعيت چهاردست و پا قرار بگيريد. سپس يك دست‌تان را بالا بياوريد توجه داشته باشيد كه نبايد سر از راستاي خود خارج كنيد تا به پايين بيفتد.اين تمرين را براي هر دست 3 مرتبه تكرار كنيد و در هر مرتبه 7 ثانيه در همين وضعيت بمانيد. استراحت بين هر دو مرتبه اين تمرين بايد حداقل10 تا 20 ژل زخم پرونتوسان ثانيه باشد.

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده