همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
11 نوع لرزش بدن

بعضي انواع شناخته شده لرزش بدن همراه نشانه‌هاي آن به قرار زير است:

۱- لرزش مخچه‌اي كه به آن لرزش عمدي هم مي‌گويند.

نوعي لرزش آهسته اندام‌هاي انتهايي است كه در پايان يك حركت مانند تلاش در فشردن يك دگمه يا لمس نوك بيني ديده مي‌شود.

لرزش مخچه‌اي به علت وجود ضايعه در مخچه يا آسيب مخچه به علت حادثه، تومور يا بيماري‌هايي مانند ام‌اس يا نابساماني‌هاي ارثي ديده مي‌شود. اين نوع لرزش، به علت مصرف زياد الكل يا مصرف بيش از حد بعضي داروها نيز حاصل مي‌شود.

وقتي شخص مبتلا، داراي فعاليت است و يا در وضعيتي خاص قرار مي‌گيرد، غالباً اين لرزش برجسته‌تر است. لرزش مخچه‌اي ممكن است با ساير تظاهرات از جمله: اشكال در سخن گفتن، چرخش غيرارادي و سريع چشم‌ها، مشكلات راه رفتن و لرزش تنه و گردن همراه باشد.

۲- لرزش ديستونيك

در تمام مبتلايان به ديستوني و پماد زخم بستر در تمام سنين ديده مي‌شود. ديستوني يكي از نابساماني‌هاي حركتي است كه طي آن انقباض غيرارادي و بي‌وقفه عضله، سبب حركات تكراري و يا غيرطبيعي مي‌گردد.

لرزش ديستونيك، ممكن است در هر يك از ماهيچه‌هاي بدن به وجود آيد. غالباً وقتي بيشتر ديده مي‌شود كه بيمار در وضعيتي خاص قرار مي‌گيرد يا به طريقي خاص به حركت در مي‌آيد.

لرزش ديستونيك به طور نامنظم بروز مي‌كند و غالباً با استراحت، از بين مي‌رود. ممكن است لمس عضله يا بخش مبتلا، از وخامت لرزش بكاهد.

۳- لرزش اصلي

شايع‌ترين نوع لرزش‌ها است. در بعضي افراد به آهستگي پيشرفت مي‌كند و از يك سمت بدن شروع مي‌شود، ولي طي ۳ سال، هر دو سمت بدن را درگير مي‌نمايد.

در بسياري موارد، دست‌ها گرفتارند، ولي سر، زبان، ساق‌ها و تنه نيز ممكن است گرفتار باشند.

لرزش اصلي، ممكن است با آشفتگي خفيف راه رفتن همراه باشد. با افزايش سن، ممكن است كثرت لرزش كاهش يابد، ولي وخامت آن افزايش يافته و بر توانايي بيمار تأثير خواهد گذاشت.

احتمال ارثي بودن اين نوع لرزش بسيار است. لرزش اصلي علت شناخته شده ندارد.

۴- لرزش ارتوستاتيك

با انقباضات سريع عضلات مشخص مي‌شود و بلافاصله پس از ايستادن در ساق پا و تنه ديده مي‌شود. در سوختگي با آب جوش ران‌ها و ساق‌ها گرفتگي عضلات حس مي‌شود و وقتي از بيمار مي‌خواهند روي يك نقطه بايستد، به صورت غير قابل كنترلي تكان مي‌خورد.

در اين مورد، ساير نشانه‌هاي باليني وجود ندارد و وقتي بيمار مي‌نشيند يا روي پاها مي‌پرد، حالت تكان خوردن فرومي‌نشيند. در بيماراني كه دچار لرزش اصلي هستند، لرزش ارتوستاتيك هم ديده شده است.

۵- لرزش پاركينسوني

در اثر وارد آمدن آسيب به ساختارهاي درون مغز ايجاد مي‌شود. اين لرزش در زمان استراحت ديده مي‌شود و غالبا پيشتاز بيماري پاركينسون است.

اين لرزش كه غالبا در دست‌ها ديده مي‌شود، ممكن است در گونه، لب‌ها، ساق‌پا و تنه نيز ديده شود و با استرس يا هيجان افزايش مي‌يابد. شروع لرزش پاركينسون، بعد از ۶۰ سالگي است.

حركت از يك عضو يا يك سمت بدن آغاز مي‌شود و معمولا پيشرفت كرده و سمت ديگر را گرفتار مي‌كند.

۶- لرزش فيزيولوژيك

در تمام افراد طبيعي ديده مي‌شود و ارزش باليني ندارد. اين لرزش به ندرت با چشم ديده مي‌شود و با هيجاني شديد (مثل اضطراب يا ترس)، خستگي بيش از حد جسمي، كاهش قند خون، پركاري تيروئيد، مسموميت با فلزات سنگين، استفاده از عوامل محرك، مصرف الكل يا تب، شدت مي‌گيرد.

اين نوع لرزش در تمام كرم اسكار رژودرم عضلات ارادي ديده مي‌شود و با باز كردن ساعدها و قرار دادن يك برگ كاغذ روي نوك دست‌ها قابل مشاهده است. اين نوع لرزش، پس از رفع علت از بين مي‌رود.

۷- لرزش روانزاد (لرزش هيستريك)

اين نوع لرزش، در زمان استراحت يا يك وضعيت خاص رخ مي‌دهد. ويژگي‌هاي اين نوع لرزش شامل: شروع ناگهاني و بهبود، افزايش ميزان بروز آن با استرس، تغيير جهت لرزش و يا بخش گرفتار بدن است. وقتي حواس بيمار پرت مي‌شود، اين لرزش كاهش مي‌يابد يا از بين مي‌رود.

۸- لرزش روبرال

با لرزش آهسته و سفتي بدن مشخص مي‌شود كه در زمان استراحت و به صورت عمدي وجود دارد. اين نوع لرزش با بيماري‌هايي همراه است كه سبب بيماري هسته قرمز مغز مياني مي‌شوند و با ضربه‌هاي غيرمعمولي همراه است.

۹- لرزش آستريكيس

اعتياد به الكل يا ترك الكل، سبب از بين رفتن بعضي سلول‌هاي عصبي شده و به لرزش بدن مي‌انجامد.

۱۰- وقتي اعصابي كه به عضلات بدن عصب مي‌دهند به علت صدمه، بيماري، ناهنجاري دستگاه عصبي مركزي يا كسالت‌هاي سيستمي دچار ضربه شوند، لرزش به علت بيماري اعصاب محيطي (نوروپاتي محيطي) بروز مي‌كند.

نوروپاتي محيطي، تمام بدن يا بعضي مناطق مانند دست‌ها را گرفتار مي‌كند و پيشرونده است. لرزش اندام‌هاي پماد آلفا براي جوش صورت گرفتار موجب از بين رفتن حس مي‌شود و مشكلات راه رفتن و تعادل ايجاد مي‌شود.

ويژگي‌هاي باليني در اين حالت، مشابه حالات لرزش اصلي مي‌باشد.

۱۱- در ترك سيگار نيز لرزش بدن ديده مي‌شود.

تشخيص لرزش

پزشك ضمن معاينه، به بررسي قرينه بودن لرزش، حالت از بين رفتن حس، ضعف يا آتروفي عضله يا كاهش رفلكس‌ها مبادرت خواهد نمود.

در صورتي كه لرزش از نوع ارثي باشد، گرفتن سابقه خانوادگي مؤثر است.

با آزمايش خون يا ادرار مي‌توان بدكاري تيروئيد، ساير علل متابوليك و تراز غير طبيعي بعضي مواد شيميايي را مشخص كرد كه ممكن است سبب ايجاد لرزش شوند.

با استفاده از سي تي اسكن يا ام آر آي مي‌توان فهميد كه آيا لرزش در نتيجه نقص ساختاري به وجود آمده است يا حاصل تخريبمغز است.

پزشك، براي تشخيص مشكلات عضله يا عصب، دستور انجام الكتروميوگرافي دهد. با اين آزمون فعاليت غيرارادي عضله و عكس‌العمل ماهيچه نسبت به تحريك عصب اندازه‌گيري مي‌شود.

درمان

- استراحت كافي داشته باشيد.

- اگر لرزش در اثر اضطراب باشد، داروهاي اكسازپام و لورازپام مفيد است.

- ورزش كنيد.

- لرزش ها را كنترل كنيد؛ مثلا شيء نسبتا سنگيني را در دستتان بگيريد تا به كاهش مري انسان لرزش بدن كمك كند.

- تزريق بوتاكس درون عضلات درگير، باعث فلجي آنها مي‌شود.

- زالودرماني مي‌تواند لرزش‌ها را معالجه كند.

- مصرف گياه شاهدانه در لرزش‌هاي مخچه‌اي و MS مفيد است.

- با دوستانتان رفت و آمد داشته باشيد. با اين كار، افسردگي را دور خواهيد كرد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده